verandering van bestemming van weideland

DBorremans
Topic Starter
Berichten: 3

verandering van bestemming van weideland

#1 , 26 mar 2009 13:55

Wij zijn mede-eigenaar van een weide (24are), gelegen in agrarisch waardevol landschapsgebied. Deze weide is sinds kort vrij van (mondelinge) huur (pachter heeft formeel weide vrijgegeven). We willen deze weide nu verkopen en hebben gevraagd aan gemeente of deze landbouwgrond bouwgrond zou kunnen worden. Op dit moment niet, maar in theorie zou het kunnen; de grond ernaast is bebouwd (woonhuis); in het verleden heeft er ooit een woonhuis opgestaan (staat ook in de akte). De gemeente zegt dat er momenteel geen bouwvergunning zal afgeleverd worden voor de weide, behalve voor een landbouwactiviteit. Een boer mag er bijvoorbeeld wel zijn woonhuis op zetten. Onze vraag is:
- wat houdt "landbouwactiviteit" in? Mag een bedrijf wat dorsmachines verhuurt er een hangar voor landbouwmachines op bouwen en ook een woonhuis voor de beheerder?
- hebben we meer kans dat de grond bouwgrond wordt als uit de archieven officieel blijkt dat er ooit een woonhuis heeft opgestaan?
- welke procedure volgen we best om tot verkoop over te gaan?
Alle info is welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive
Berichten: 326

#2 , 26 mar 2009 19:39

Het is niet omdat een landbouwer er zijn hangar en woning op bouwt, dat de grond bouwgrond word.

De gebouwen die er op zouden komen zijn nog steeds zonevreemd als die niet meer zouden gebruikt worden voor een landbouwactiviteit.

Zelf denk ik dat een landbouwer niet zomaar gebouwen mag plaatsen op weidegrond. Hij zou dit denk ik eerder moeten doen op landbouwgrond (akkergrond).

Ik vermoed dat een landbouwer niet zomaar een gebouw mag neerpoten met een woning erbij. Als hij al een landbouwwoning heeft, dan lijkt het me niet echt logisch dat hij daarvoor een vergunning zal krijgen.

Dat er vroeger een gebouw gestaan heeft, doet volgens mij niets ter zake. Had dit gebouw er nog gestaan en was het niet verkrot, dan had je nog een kans om er een andere woning op te zetten...maar nu niet meer.

Vergeet ook niet dat het niet zomaar gaat over landbouwgrond, maar over landschappelijk waardevol agrarisch gebied...een groot verschil.

Kijk eens op de site van www.ruimtelijkeordening.be

Mijn idee dus: bouwgrond word het nooit en vermoedelijk kan er ook geen gebouw meer op worden gezet. En een landbouwer gaat nooit de prijs van bouwgrond betalen voor een stuk landbouw- of weidegrond. Hij kan dan beter zelf een stuk landbouwgrond kopen en er een woning op zetten, want hij mag dit in bepaalde omstandigheden wel.

Veel succes...

PS De beste oplossing zou nog zijn dat je de grond met die woning ernaast kon kopen en dan beide percelen samen verkopen. Of je verkoopt de weide aan de eigenaars van het perceel met de woning op. Het is da wel weidegrond, maar die mensen zouden misschien wel blij zijn als ze er een stuk konden bijkopen. Verkoop dan niet aan weidegrond, maar ook niet als bouwgrond...ergens tussenin. Dan zijn beiden tevreden en zal het vermoedelijk meer opbrengen dan je er anders ooit zal voor krijgen.

Sla me het hoofd niet in als de gemeente of de provincie er plots bouwgrond van maakt hé, maar ik zou er niet blijven van dromen. Je kan er 100 jaar op wachten. Verkopen en genieten van de centjes. je leeft maar ene keer (denk ik).

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”