Toegang tot weiland

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Toegang tot weiland

#1 , 24 apr 2024 15:34

Ik heb een weide van 10 are, in bruikleen, volledig omsloten door gronden van andere eigenaren.
Nu komen ze aanstaande zaterdag een stal plaatsen op onze grond, maar hiervoor is wel toegang tot onze weide nodig uiteraard.

Nu begint de eigenaar van de andere, omliggende gronden moeilijk te doen en zegt dat we daar niet overheen mogen. Ik kan dus totaal niet tot op mijn eigen grond geraken. Dit lijkt me sowieso al niet heel correct.
Nu woont de eigenaar een eindje van deze gronden vandaan, ben ik strafbaar als ik zaterdag toch (2min) over de grond heen ga (letterlijk heen en terug) om tot op mijn Grond te geraken? Kan de eigenaar van de grond iets doen als ik hier toch overheen zou gaan om tot aan mijn grond te komen?

Er is in het contract van de gronden nergens een clausule over overpad of uitweg opgenomen.

Edit: ik vraag dit omdat ik uiteraard al een aanbetaling deed voor de stal en de plaatsing ervan!

bosprocureur
Berichten: 6861

#2 , 24 apr 2024 17:08

U hebt niet alleen toegang nodig tot uw grond, dàt aspect kan misschien geregeld worden. Hoewel, de tijd is wel erg kort om een regeling te onderhandelen.

Er is wel een ander probleempje. Bent u zeker dat er daar überhaupt een stal mag komen, en in de uitvoering die u voorziet? Is er een omgevingsvergunning?

Bij probleem bij de aanpalende percelen, is die zeker een aspect dat op tafel komt, vrees ik.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2024 19:28

U hebt niet alleen toegang nodig tot uw grond, dàt aspect kan misschien geregeld worden. Hoewel, de tijd is wel erg kort om een regeling te onderhandelen.

Er is wel een ander probleempje. Bent u zeker dat er daar überhaupt een stal mag komen, en in de uitvoering die u voorziet? Is er een omgevingsvergunning?

Bij probleem bij de aanpalende percelen, is die zeker een aspect dat op tafel komt, vrees ik.
Het is een stuk landbouwgrond en dus mag een open stal van 3x3m er sowieso op gezet worden. Dit is ook nog nagevraagd en goedgekeurd bij de gemeente, dus dat is geen probleem

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 24 apr 2024 20:10

Natuurlijk mag u over een ander perceel. Uw perceel is volledig omringd door andere percelen. Het is een gebruik van landbouwers onder elkaar dat je dan de kortste; makkelijkste en minst hinderende weg afspreekt. Je zegt de andere eigenaar dat je op de hoogte bent van dit gebruik en de data wil afspreken op dewelke u de uw stal wil optrekken.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2024 21:34

Natuurlijk mag u over een ander perceel. Uw perceel is volledig omringd door andere percelen. Het is een gebruik van landbouwers onder elkaar dat je dan de kortste; makkelijkste en minst hinderende weg afspreekt. Je zegt de andere eigenaar dat je op de hoogte bent van dit gebruik en de data wil afspreken op dewelke u de uw stal wil optrekken.
Dit snap ik inderdaad, alleen de andere eigenaar zegt dat ik dan van mijn grond rechtdoor de straat op moet. Enkel is dat een extreem steile helling die volledig dichtbegroeid is met brandnetels, bomen en braamstruiken, dus onmogelijk om hier (zelfs maar te voet) doorheen/overheen te geraken.
De kortste en minst hinderlijke route, die begaanbaar is gaat over 2 verschillende percelen van 1 dezelfde eigenaar. Maar deze weigert dus mee te werken aan enige vorm van onderlinge samenwerking... hoewel zij zelf wel vaak genoeg over mijn grond gaan omdat dat ´makkelijker´ is voor hen dan er omheen te gaan...

Franciscus
Berichten: 38616

#6 , 24 apr 2024 22:46

Uw weiland heeft dus wel een toegang tot de openbare weg ..
Die helling wie is daar eigenaar van?

lukasi
Berichten: 1153

#7 , 25 apr 2024 10:41

Inderdaad
Als die steile helling hoort tot het perceel is het aan u om die vrij te maken en eventueel de helling aan te pakken.
Als die helling hoort tot het perceel vd buur is hij gehouden om jou vrije doorgang hierover te verlenen. Kan hij daar niet aan voldoen dan mag jij -- mits overleg-- een andere weg nemen.

Grootste probleem is dat er geen recht van overweg, servitude of gebruik notarieel is vastgelegd.

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2024 12:27

JurecaBE moderator

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2024 16:01

Inderdaad
Als die steile helling hoort tot het perceel is het aan u om die vrij te maken en eventueel de helling aan te pakken.
Als die helling hoort tot het perceel vd buur is hij gehouden om jou vrije doorgang hierover te verlenen. Kan hij daar niet aan voldoen dan mag jij -- mits overleg-- een andere weg nemen.

Grootste probleem is dat er geen recht van overweg, servitude of gebruik notarieel is vastgelegd.
De helling is onderdeel van het perceel van de buur, hij weigert er voor te zorgen dat ik hierover kan gaan. Dus zelf aanpakken is ook geen optie aangezien het wel zijn grond is...

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 apr 2024 16:02

Uw weiland heeft dus wel een toegang tot de openbare weg ..
Die helling wie is daar eigenaar van?
De helling is onderdeel van het perceel van mijn buur, dus niet van mijn perceel. Maar meneer weigert er voor te zorgen dat ik hierover kan en om mij overgang te bieden.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 apr 2024 16:52

De eigenaar kan je toch vertellen wat de uitweg is van het perceel ? Welke uitweg werd er gebruikt voordat jij het in bruikleen kreeg ?

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 apr 2024 16:55

De eigenaar kan je toch vertellen wat de uitweg is van het perceel ? Welke uitweg werd er gebruikt voordat jij het in bruikleen kreeg ?
Voor ik het in bruikleen kreeg was de grond verleend aan de eigenaar van de omliggende percelen, waardoor hij dus geen uitweg nodig had, want hij kan over zijn eigen percelen tot aan deze grond geraken. Daardoor is er ook nooit een uitweg besproken om de percelen te kunnen betreden.

De eigenaar heeft het stuk grond zelf nooit gebruikt. Dit heeft hij geërfd van zijn moeder en voor zolang hij weet is het altijd door de eigenaar van de omliggende percelen gebruikt geweest. Dit tot voor een 5 jaar geleden, toen de eigenaar van de omliggende percelen stopte met het houden van paarden en de grond verliet. Sindsdien is de grond ongebruikt gebleven tot nu dus

Franciscus
Berichten: 38616

#13 , 25 apr 2024 22:39

Aangetekend schrijven waarin u vraagt dat er een weg (recht van overpad) wordt aangegeven.
Indien geen antwoord binnen een redelijke termijn dan zal u de beslissing aan de vrederechter moeten vragen.
Die komt ter plaatse met de griffier en zal een vonnis vellen.
U kan aan eigenaar al eens vragen wat er in de akte staat en hoe het tot op heden geregeld werd...kan interessant zijn als element dat kan dienen voor een beslissing.

Terug naar “Landbouw recht”