CM - Jaarbijdrage +400€ wegens schrapping bevolking

Prinskoek
Topic Starter
Berichten: 1

CM - Jaarbijdrage +400€ wegens schrapping bevolking

#1 , 01 sep 2015 09:54

Hallo,

Mijn mutualiteit was blijkbaar niet inorde, en wou dit inorde gaan brengen.
Nu blijkt dat ik voor het jaar 2013 nog moet betalen, aangezien ik toen ambsthalve geschrapt was moet ik nu 440 euro betalen voor dat jaar.
Weet er iemand hoe dat mogelijk is, ik verbleef tertijds nog steeds in Belgie, en genoot een werkloosheidsuitkering.
Ik vind het een beetje raar dat het zo een hoog bedrag is en ze laten me zelfs niet toe om het af te betalen...

Iemand die me wegwijs kan maken?

Vriendelijk bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 01 sep 2015 10:19

De administratie van mutualiteiten en aanverwante administraties is een vaak een janboel. Ik denk dat ze nadat je ambsthalve hebben geschrapt, ze je polis hebben beëindigd. Ik zou even nagaan wat je precies hebt betaald en wanneer en aan hen vragen hoe ze aan die 440 euro komen.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 01 sep 2015 16:48

het probleem kan zich in de periode situeren waarin u niet werkloos was en niet werkte.

De tarieven kunnen oplopen tot ongeveer 2500 euro voor mensen die met niks in regel zijn ( oa renteniers moeten dergelijk tarief betalen )
Mensen met een bescheidener inkome en pak minder, op voorwaarde dat ze zich TIJDIG met alles in orde brengen.
Schrapping bevolkingsegister kan daar alles mee te maken hebben

Problemen laten aanslepen kan toch gevolg hebben, dat het niet meer retroactief mag rechtgezet worden
Een brandpolis sluit je ook niet af met terugwerkende kracht als je huis al is afgebrand om het cru te zeggen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 sep 2015 17:17

Hallo,

Mijn mutualiteit was blijkbaar niet inorde, en wou dit inorde gaan brengen.
Nu blijkt dat ik voor het jaar 2013 nog moet betalen, aangezien ik toen ambsthalve geschrapt was moet ik nu 440 euro betalen voor dat jaar.
Weet er iemand hoe dat mogelijk is, ik verbleef tertijds nog steeds in Belgie, en genoot een werkloosheidsuitkering.
Ik vind het een beetje raar dat het zo een hoog bedrag is en ze laten me zelfs niet toe om het af te betalen...

Iemand die me wegwijs kan maken?

Vriendelijk bedankt,
wanneer was je (exact!) ambtshalve geschrapt, wanneer kreeg je (exact?) een werkloosheidsuitkering?

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 01 sep 2015 19:31

Noch ziekenfonds noch verzekering hebben bevoegdheid iemand te schrappen.
Betrokkene zal naar gemeente moeten gaan en een attest van woonst vragen daar staan de perioden op wanneer hij AACB was.
+
Er zal een reden zijn geweest dat hij geschrapt was ...
Is dat ondertussen al rechtgezet en heeft u al een wettelijke domicilie?

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 02 sep 2015 00:21

Een ambtelijke schrapping door het gemeentebestuur, kan wel degelijk invloed hebben op het al dan niet in regel zijn met het ziekenfonds , en ook die rekening van 400 euro kan daar een verklaring voor zijn.

Het is niet omdat hij nu wel in het bevolkingsregister is ingeschreven, dat zomaar de spons over het verleden mag gemaakt worden toen hij wel ambtelijk geschrapt was door het gemeentebestuur.

Om in regel te zijn met het ziekenfonds moet je in bepaalde situaties een wachttijd van bv 6 maanden kunnen opbouwen

Het niet betalen van de aanvullende vezekering ( heeft niks met die 400 euro te maken ) kan een reden zijn om iemand uit het ziekenfonds te gooien tegenwoordig, in het verleden is het ooit anders geweest.

Terug naar “Andere”