vitaminedrank beweerd kanker te helpen genezen

Bonbon
Topic Starter
Berichten: 6

vitaminedrank beweerd kanker te helpen genezen

#1 , 16 jun 2015 13:27

Op de website en facebook pagina van een invoerder van een bepaalde vitaminedrank in België staat duidelijk vermeld dat dit helpt kankercellen te bestrijden .
De drankjes bevatten gewoon vruchten in combinatie met mandarijn , ginseng enz .

Begaat de invoerder hiermee geen strafbaar feit ?
Ik dacht toch ergens eens een artikel gelezen te hebben dat dit absoluut niet mag of kan ?

Waar kan men hier een melding over maken , want ik vind dit pure kwakzalverij ( zeker ten opzichten van door kanker getroffen mensen ) dat men de dag van vandaag nog zoiets kan beweren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 jun 2015 13:53

De marketeers van het bewuste product wegen goed af HOE ze hun reclameteksten formuleren. Ik heb de tekst niet gelezen, maar zoals jij het formuleert zegt de producent NIETs fout: een vitaminedrank op basis van vruchtensappen die kankercellen HELPT te bestrijden. Er staat niet: effectief genezen. De wetenschap is er het formeel over eens dat de inname van fruit en groente HELPT de aanmaak van kankercellen te bestrijden. Maar daarom verhindert het niet dat iemand wel kanker ontwikkelt of er zelfs aan sterft. Bestrijden impliceert niet dat het lukt. De woordkeuze is dus zodanig dat er niets fout beweerd wordt. Maar wat de producent natuurlijk hoopt is dat de lezer het product maximaal apprecieert. Wat je dus aanklaagt is het feit dat - als je de tekst niet goed leest - zou denken dat de vitaminedrank kanker effectief geneest. Maar dat staat er dus echt niet.

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”