Trainers acroturnen zijn maar 16 jaar...

Aminozuur
Topic Starter
Berichten: 9

Trainers acroturnen zijn maar 16 jaar...

#1 , 10 sep 2013 20:36

Hoi allen,

mijn dochters volgen alle 3 acroturnen als hobby.
Nu is er sinds dit jaar een verandering doorgevoerd in de turnkring en zijn beide acrogroepen (zowel beginners als gevorderden) in handen gevallen van twee 16-jarigen.
De volledige verantwoordelijkheid valt op deze 2 meisjes.

Wij als ouders zijn hier niet mee akkoord. Acroturnen is niet een van de veiligste sporten en de veiligheid van onze kinderen leggen we niet graag in handen van tieners.
Vorig jaar was de trainster een iets oudere vrouw die zelf aan professioneel turnen heeft gedaan in het verleden. Die vrouw wist waar ze mee bezig was.
Deze twee niet.
Nieuwe standen worden gevaarlijk aangezien geen van beide kan zien waar de fouten zitten en hoe ze deze moeten oplossen/aanleren.
De 2 eerste lessen van het jaar heb ik zelf bijgewoond om te zien wat er aan de hand is, maar ik heb hier absoluut geen goed gevoel in. Ik vind het ronduit gevaarlijk.

Uiteraard weet ik dat ik met mijn gevoel niet verder kan en er niets tegen kan doen. Ik vroeg me wel af of dit eigenlijk juridisch wel mag? Mag de verantwoordelijkheid van een sport-met-risico volledig in handen vallen van 2 tieners, waarvan 1 van beide zelfs geen professioneel turnen volgt en de andere nog maar 4 jaar aan wedstrijdturnen doet?
In geval dat daar wettelijk niets tegen te doen valt, zit er niets anders op dan mijn kinderen gewoon uit die turnlessen te halen, daar is dan gewoon niets aan te doen. Maar ik wilde nu eerst wel even weten of dit eigenlijk wel in orde is...

Iemand die me verder kan helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Aminozuur
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 12 sep 2013 13:11

Niemand?
Online vind ik er weinig over, dus ik vrees dat het verloren zaak is op juridisch vlak.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 12 sep 2013 15:55

Ook in jeugdbeweging heeft men leiders en leidsters van 16-17 jaar.

Reclame

Aminozuur
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 12 sep 2013 21:21

Dat is nu niet echt hetzelfde.
Acroturnen is een risico-sport waarin het erg belangrijk is dat iedere teen en vinger van in het begin correct geplaatst wordt. Anders kunnen er lelijke ongevallen en verwondingen plaatsvinden. Deze 16-jarigen zijn daar niet verantwoordelijk genoeg voor.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 12 sep 2013 22:53

En wat zegt het bestuur van die vereniging of van de koepel?
Als 17- jarige in leiding bij 6-10 jarigen op een tocht .... of op kamp ... daar kan ook van alles mislopen met zeer ernstige gevolgen.

Tope
Berichten: 916

#6 , 13 sep 2013 00:02

Je hebt groot gelijk als je de veiligheid van jouw dochters in vraag stelt.
Ik zou mij ook niet meer gerust voelen.
Hoe denken andere ouders over deze situatie?
Kunnen jullie niet samen naar het bestuur stappen om een veiligere oplossing te eisen?

Aminozuur
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 14 sep 2013 13:17

Dat zijn we van plan.
We zijn ondertussen al meer mensen tegengekomen die het maar niets vinden voor hun kinderen en we gaan proberen om het toch veranderd te krijgen.
Maar we wilden dus eerst weten of het wettelijk wel kan. Als dat niet kan, hadden we al meer om mee naar het bestuur te trekken. Als er geen wet over bestaat, kunnen we dat niet meenemen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 14 sep 2013 22:06

Het bestuur van de turnkring vindt dat de twee meisjes geschikt en bevoegd zijn om deze cursus te geven. Ik neem aan dat zij meer expertise in huis hebben hebben op dat gebied dan u......
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tope
Berichten: 916

#9 , 14 sep 2013 23:27

Het bestuur van de turnkring vindt dat de twee meisjes geschikt en bevoegd zijn om deze cursus te geven. Ik neem aan dat zij meer expertise in huis hebben hebben op dat gebied dan u......
Blijkbaar zijn er ouders die hun twijfels hebben over de expertise van het bestuur van die turnkring en dan moeten die twijfels weggenomen worden. Zo simpel is het. Het gaat tenslotte over de veiligheid van hun kinderen.

Aminozuur
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 15 sep 2013 15:31

Het bestuur bestaat uit oude mensen die het al jaren niet meer zien zitten om de turnkring te blijven leiden.
Mijn vertrouwen in het bestuur is op het moment niet zo erg groot.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 15 sep 2013 18:22

Is dat een feitelijke vereniging of een vzw.
Is de vereniging lid van een koepelvereniging ?
Begin met de statuten op te vragen van zowel de vereniging als de koepel.
Idem dito met de verzekeringen die zijn afgesloten.

Mogelijk kan uzelf ook iets doen in de vereniging zodat de ervaren ouderen zich alleen met het lesgeven en begeleiden moeten/kunnen bezig houden.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#12 , 12 sep 2014 13:05

Ik begrijp uw bezorgdheid. tegelijk is het een feitelijke realiteit dat sportverenigingen zeer moeilijk aan gekwalificeerde trainers geraken. De Vlaamse Oevrheid legt daar strenge normen voor op. Niet onterecht, maar de keerzijde is dat er veel trainers afhaken. Veel sportverenigingen werken daarom met een deel geschoolde trainers, maar ook deels met veel vrijwilligers. Alternatief is gewoonweg veel jongeren weigeren... U kan natuurlijk in gesprek bekijken welke oplossingen mogelijk zijn. Indien er geen oplossing mogelijk is kan u uitkijken naar een andere turnclub die wel voldoet aan uw verwachtingen..;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wijtwee
Berichten: 145

#13 , 16 feb 2015 09:57

Hebben die 16-jarigen een aspirant-diploma voor die sport? Dan zou het ok moeten zijn.
Ikzelf ben ook op mijn 15 (!) beginnen zwemles/zwemtraining geven (mits volgen van bepaalde opleiding).

JozefVanMelle
Berichten: 21

#14 , 27 mar 2015 17:07

Geen idee hoe het zit bij die bepaalde sport, maar bij voetbal is de minimumleeftijd toch ook 16.

Scheidsrechters nog jonger. Onder 15 kan, die fluiten dan wedstrijden voor gastjes van 13 of jonger.

Sport moet je toch vroeg leren?

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”