Permanente weigering opleiding Universiteit Antwerpen?

GuyWithAQuestion
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Permanente weigering opleiding Universiteit Antwerpen?

#1 , 10 okt 2023 22:00

In 2020 startte ik een schakelprogramma aan de Universiteit Antwerpen. Mede door de coronapandemie had ik een moeilijke start. Na dit jaar nam ik enkele vakken mee en combineerde deze met een deel van het masterprogramma. Dat jaar behaalde ik alle resterende vakken buiten de wiskundevakken. Hierdoor behaalde ik dus geen 60% studievoortgang. Ik moest de 3 wiskunde vakken opnieuw opnemen en door een hervorming in het schakelprogramma kwamen hier opnieuw 3 vakken bij. Dit academiejaar behaalde ik de vakken van deze hervorming maar behaalde opnieuw de 3 wiskundevakken niet.

Door het opnieuw niet behalen van de wiskundevakken had ik dit academiejaar een studievoortgang van 58%. Dit academiejaar word ik dus geweigerd omdat ik 2 opeenvolgende academiejaren geen 60% studievoortgang behaalde. Ik diende een intern beroep in om nog één jaar te mogen studeren en de wiskundevakken te behalen en alsnog de opleiding te voltooien. Hiervan kreeg ik te horen dat deze weigering definitief is.

Hieromtrent heb ik geen vragen of opmerkingen. Echter blijkt de Univerisiteit Antwerpen een levenslange weigering te hanteren. Wat wil zeggen dat zelfs na enkele jaren te hebben gewerkt en professionele hulp te hebben gezocht voor wiskunde ik deze opleiding nooit zal kunnen voortzetten. Wat zeer jammer is omdat van het schakelprogramma alleen maar de 3 wiskundevakken rest en van het master programma alleen maar de master thesis.

Mijn vraag hierbij is: klopt het dat de Universiteit Antwerpen studenten levenslang kan weigeren? De meeste universiteiten hanteren een weigering van 1-6 jaar. Dit vind ik geen probleem, een "pauze" van de academische wereld lijkt me even niet slecht. Echter, vind ik het jammer dat dit betekend dat ik later in mijn verdere carrière deze opleiding nooit verder zal kunnen zetten als ik voel dat ik er opnieuw klaar voor ben.

Klopt het dat een universiteit studenten levenslang kan weigeren op een moeilijk studieverloop dat zich ooit heeft voortgedaan? Vaak wordt een inschrijving terug toegestaan nadat een "andere" bachelor wordt behaald, maar hier vind ik ook niets van terug bij de Universiteit Antwerpen. Zou het behalen van een "nieuwe" bachelor en/of het behalen van de vakken wiskunde aan een andere universiteit opnieuw toelating tot inschrijving kunnen geven?

Is het daarbijkomend mogelijk om een vrijstelling te krijgen als het vak wiskunde dat aan een andere universiteit behaald is dezelfde vak inhoud heeft? Met andere woorden, als ik de wiskundevakken aan een andere universiteit behaal kan ik rechtstreeks het getuigschrift aan de Universiteit Antwerpen bekomen met vrijstellingen van de wiskunde vakken?

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 19 okt 2023 20:09

Beetje moeilijk hè. U heeft een definitieve weigering conform de regels van de Univ. Dat lijkt me een rechtsgeldige beslissing. Mijns inziens enkel vernietigbaar door de Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen. Maar daar had u 7 dagen voor. U vraagt dan een mening over een aantal hypotheses. Waarbij u zal willen begrijpen dat dir weinig zin heeft. Zijn er uitzonderingen? Waarschijnlijk. Alles zal afhangen van omstandigheden. Maar je een geruststelling geven dat je ooit voor de vierde keer mag proberen kan niemand je geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2023 10:27

Dit academiejaar behaalde ik de vakken van deze hervorming maar behaalde opnieuw de 3 wiskundevakken niet. Hierdoor behaalde ik dus geen 60% studievoortgang.
Universiteiten werken voor het overgrote deel van hun onderwijsbudget met belastinggeld. Deze budgetten worden de laatste jaren niet meer volledig aangepast aan de sterk gestegen studentenaantallen en aan de uit de pan rijzende kosten.

Bovendien verplicht de overheid de universiteiten om de studievoortgang te bewaken en om studenten die na verschillende examenkansen niet slagen (en dus nog een beperkt leerkrediet hebben) bindende voorwaarden op te leggen. https://www.vlaanderen.be/leerkrediet-v ... -onderwijs

Dit wordt aan elke student uitgelegd en de student kan enkel de studie verderzetten indien men zich houdt aan de opgelegde bindende voorwaarden.
Blijkbaar heeft u deze bindende voorwaarden niet behaald door na twee academiejaren / vier examen zittijden niet te slagen voor de 3 wiskundevakken.

Elke universiteit heeft de dienst studiebegeleiding die probleem studenten met bindende voorwaarden opvolgt. Indien uit een dossier blijkt dat een student geen vooruitgang boekt en er geen andere verzachtende factoren bekend zijn en tijdig aan het dossier toegevoegd (overlijden, zware ziekte van student enz.) geeft die dienst een negatief advies, wat samen met het niet halen van de bindende voorwaarden leidt tot weigering om de studie voort te zetten.

Het staat u uiteraard vrij om u in te schrijven aan een andere universiteit op voorwaarde dat u over voldoende leerkrediet beschikt. Kies dan bij voorkeur een richting waarbij u over voldoende competenties beschikt om alle disciplines / onderdelen (inclusief wiskunde) met succes te studeren.

Reclame

StarLord1
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2023 15:29

Over welke studierichting gaat het?

Terug naar “Onderwijsrecht”