Geweigerd VDAB opleiding

Azertyuiop2002
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geweigerd VDAB opleiding

#1 , 15 apr 2024 16:19

Beste,

Daarnet had ik een motivatiegesprek omdat ik de erkende, VDAB opleiding “ Graduaat in Accounting administration - Boekhouder “ had aangevraagd. Ik ben geslaagd voor de screeningstest maar ik mag niet starten in september 2024 omdat ik tijdens academiejaar 2022-2023 naar school ging. De voorwaarde is dat je minimum 2 jaar van de schoolbanken af moet zijn, als ik start in september 2024 is dat dus een jaar die al voorbij is, dus ik heb geen recht.

Bij Actiris Brussel geldt er niet zo’n regel, bij de VDAB blijkbaar wel.

Is dit grondwettelijk? Kan ik de VDAB naar de arbeidsrechtbank brengen of is dat hoogstwaarschijnlijk tijdsverspilling?

Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor de info

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 15 apr 2024 16:40

Dat is een regionale bevoegdheid, dus het kan perfect dat BHG andere regels heeft dan Vlaams Gewest. Dat is nu eenmaal hoe het werkt (of net niet werkt) in ons landje.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 17 apr 2024 19:56

Beste

het is ook bedenkelijk dat je stopt met school om kort nadien terug te willen studeren maar dan met een maandelijkse overheidsvergoeding... Er zijn veel volwassenen die werken en 's avonds een graduaat boekhouden volgen. dat is trouwens specifiek voorzien in het volwassenenonderwijs. Een graduaat van 3 jaar avondschool specifiek voor werkenden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Nicossia
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2024 16:30

Beste

het is ook bedenkelijk dat je stopt met school om kort nadien terug te willen studeren maar dan met een maandelijkse overheidsvergoeding... Er zijn veel volwassenen die werken en 's avonds een graduaat boekhouden volgen. dat is trouwens specifiek voorzien in het volwassenenonderwijs. Een graduaat van 3 jaar avondschool specifiek voor werkenden...
Dat gaat niet, hij heeft een eetstoornis en weegt 43kg. Hij werd twee keer ontslagen in de productie / fabriek en die ploegen houden niet echt rekening met studies.

Accounting past bij hem omdat zwaar fysiek werk niet mogelijk is als je eruitziet als een skelet.

Niemand neemt hem aan in winkels en veel lichtere werksituaties bestaan niet lieve schat.

Hij stopte met school omdat hij dakloos werd in 2022. Denk na voordat je hem een profiteur gaat noemen, ik ken hem en hij is een goede persoon die gewoon een toekomst wilt.

Ik ken hem al een aantal jaar en hij is geen profiteur! Je antwoord heeft niks te maken met zijn vraag.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 19 apr 2024 23:01

Het heeft er natuurlijk alles mee te maken. Als zijn fysieke constellatie niet toe laat om te werken dient hij arbeidsongeschikt te worden verklaard en dan zal hij een ziekte uitkering krijgen. Als hij een werkloosheidsvergoeding vraagt moet hij willen en kunnen werken. De bijkomende studie zal niets wijzigen aan zijn medische situatie. Maar feit blijft dat velen een graduaat boekhouden volgen in avond onderwijs. Terwijl ze werken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Onderwijsrecht”