Parkeren op verharde terrein in zij-achtertuin

Maxim2002
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeren op verharde terrein in zij-achtertuin

#1 , 16 nov 2023 01:32

Hallo iedereen.

Wij hebben een grote grond pak +- 1500 vierkante meter. Enigste verhardingen zijn : oprit langs de gemeentelijke weg tot aan de garage 70-80 vierkante meter, terras in voortuin 40 vierkante meter wij hebben ook nog 80 vierkante meter verhard in de zij en achtertuin samen. Onze achtertuin is trouwens begrensd aan een gewestweg. Wij hebben de vrijstelling gebruikt om te verharden in de zij en achter tuin omdat er geen enkel andere verhardingen daar aanwezig zijn.

(Om in te beelden onze perceel is 22x70m en de woning staat pakweg in het midden, oprit loopt tot garage maar is verbonden naar de andere verhardingen naast de woning die lopen tot in de achtertuin)

Mijn vraag is of wij eventueel ook mogen parkeren op de zij en achtertuin omdat het eigenlijk verharde terrein is?

Ik weet zeker dat dit mag op de oprit omdat het daarvoor ook bestemd is.

Dit is trouwens niet in strijd met de verkaveling en de oprit en terras staan ook allemaal op het plan enz,.. dus er is geen illegale bouwwerken geweest.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

lukasi
Berichten: 1149

#2 , 16 nov 2023 09:56

De oprit van het straat naar de garage en rechtstreeks naar de voordeur zijn vrijgesteld van vergunning.
Opgelet er wordt voor de oprit maximum 3 meter breed genomen en voor het pad naar de voordeur 1.5 meter.

Alle andere verhardingen, paadjes, extra parkeerplaatsen en terrassen zijn vrijgesteld tot maximaal 80m² in totaliteit. Je moet alles tellen: dus ook (zwem)vijvers enof zwembad, zonnepanelen op de grond
Opgelet parkeerplaatsen in de voortuin is altijd verplicht met vergunning. Een terras in de voortuin wordt door meeste gemeentes aanzien als verharding in de voortuin, dus verplicht met vergunning. Dit komt omdat met extra verharding de wetgeving in verband met de watertoets komt zien.

Verhardingen in de zijtuinstrook en meer bepaald extra parkeerplaatsen kan vrijgesteld zijn als de toegang hiertoe wordt bekomen door de vergunde oprit. Een bijkomende toegang tot de openbare weg mag niet.

Oppervlakte perceel is enkel van belang indien deze kleiner is dan 250m².
De aanwezigheid van een achterliggende gewestweg , heeft geen invloed op de regels.

Met je totaal van 120m² enkel voor de optelling van terras voortuin en verhardingen in zij- en achtertuin, ben je sowieso vergunningplichtig.

Maxim2002
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2023 14:58

Hallo bedankt voor uw antwoord.

Tellen de verhardingen in de voortuin ook mee bij de berekening van de vrijstelling tot 80m²?

Want ik las dit online 'maximaal 80 vierkante meter per goed in zij tuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zij tuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden. '

Hierbij staat enkel de verhardingen in de zei-achtertuin

Want naast de oprit is er ook nog een terras van 30m² in de voortuin maar zowel de oprit als de terras staat hier sinds 1980

De toegang is inderdaad via de oprit want oorspronkelijk stopt de oprit ook bij de zijtuin.

Er is geen andere toegang gemaakt naar de openbare weg.

Nu vraag ik me af of de terras in de voortuin meegeteld moet worden omdat er enkel staat (verhardingen in de zij en achtertuin)

En dus als ik de wagen zou rijden langs de zijtuin en op verhardingen op de achtertuin zou zetten mag niemand in principe er probleem van maken?

Reclame

Terug naar “Milieurecht”