Aannemer wijkt af van bouwplan, bouwplan staat ook in verkavelingsakte

Arthur2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aannemer wijkt af van bouwplan, bouwplan staat ook in verkavelingsakte

#1 , 13 nov 2023 21:50

Wij kochten een woning, met de wet Breyne, in een goedgekeurde verkaveling,

De aannemer heeft verzaakt een gewapende betonnen keermuur te plaatsen (volgens hem is dit maar een bouwkundig detail :lol: )

De verkavelingsakte staat in onze notarisakte beschreven als
- "integraal deel uitmakend van de akte"
- "alle comparanten dienen zich strikt te houden aan wat in de akte beschreven staat."

De bouwplannen goedgekeurd door de Gemeente zijn IDENTIEK terug te vinden in de verkavelingsakte.

In de akte staat ook dat de aannemer mag afwijken van de bouwplannen.
- mits ons op voorhand daarover in te lichten (is niet gebeurd)
- mits hij en gelijkwaardige oplossing/resultaat kan aanbieden met zijn afwijking (is ook niet het geval).

Hebben wij een punt om dit juridische aan te vechten?
Zo ja...
Dan graag Vlaamse regelgeving waarmee ik mijn betoog kan staven.

mvg,
Arthur

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 14 nov 2023 11:42

Lastig: rechter kent niets van architectuur en zal een expert aanstellen. Jij moet die voorschieten en de kans dat je wint is ws klein. …. Is t sop de kool waard?

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2023 18:22

Primo: wat is de mening van uw architect, hij heeft toch als taak om toezicht te houden op de correcte uitvoering van de bouw en de verkavelingsvergunning te doen respecteren.

Secundo: neem contact op met de stedenbouwkundig ambtenaar om te horen wat zijn/haar mening is.

Ik heb onlangs nog een nieuwbouw bezocht met uitvoerige uitleg van een architecte. Zij vertelde dat er eerst een keerpunt moest geplaatst worden alvorens de bouw mocht aangevat worden (dit werd verplicht in de verkavelingsvergunning). Dit veroorzaakte een extra kost in het project.

Reclame

Arthur2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2023 10:02

De Architect (aangesteld door de projectontwikkelaar), antwoord niet op deze items.

Die dienst omgeving van de Gemeente wil ons niet ontvangen!
Telefonisch raadde de verantwoordelijke ons aan om de zaak te verzwijgen (dat vind ik wel erg straf...)

Ondertussen weten we 100% dat er een bouwovertreding aanwezig is,
en dat de regels van het Vlaams Gewest NIET gevolgd zijn.

Wij hebben dus beslist om een raadsheer te nemen.

Tips van jullie zijn natuurlijk altijd welkom, bedankt voor jullie reacties.

Arthur2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2023 09:40

Nog een vraagje:
Naast het hoofddoel van een verkavelingsakte (verdelen van een pand in meerdere loten...),
blijkt een verkavelingsakte ook tot doel te hebben "dat de bekomer van een lot bekomt wat er beschreven staat in de akte".
Kent iemand van jullie daar officieele of wettelijke teksten van (of precedenten in de rechtspraak waar dit gebruikt is)?

Terug naar “Milieurecht”