Kan politie optreden op basis van natuurdecreet op landbouwgrond/privé terrein?

Natuurliefhebber
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan politie optreden op basis van natuurdecreet op landbouwgrond/privé terrein?

#1 , 26 mar 2024 10:19

Kan een commissaris van politie op eigen initiatief je de toegang ontzeggen tot een weiland (voor landbouwdoeleinden, geen natuurreservaat, wel privé-terrein) en eventueel ervoor verbaliseren op basis van het natuurdecreet? En zo ja, onder welke voorwaarden? Bij voorbaat dank.

Kader: Ik betreed het weiland om als uitkijkpunt te fungeren en dus zo het omringende terrein met de verrekijker te kunnen afkijken. De landbouwer zelf heeft het mij in de voorbije jaren herhaaldelijk zien doen en heeft daar nooit misbaar over gemaakt. Het is dus zeker niet op zijn vraag.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2024 17:17

Maar je hebt ook geen toelating van de eigenaar begrijp ik?

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 26 mar 2024 19:47

Zoals in de meeste wetgevingen zal er wel ergens staan dat agenten en officieren van politie bevoegd zijn om vaststellingen te doen
Net zoals ze ook op bouwwerven kunnen optreden - in cafés of zelfs in private clubs (mits bepaalde voorwaarden). Zelfs bij nacht en bij heterdaad vaststellingen.
In het decreet zelf vermeld art 58 en 59
Artikel 58.

Voor dit decreet en haar uitvoeringsbesluiten gebeurt het uitoefenen van toezicht, het opleggen van bestuurlijke maatregelen, het onderzoeken van milieu-inbreuken, het opleggen van bestuurlijke geldboeten, het innen en invorderen van verschuldigde bedragen, het opsporen van milieumisdrijven, het strafrechtelijk sanctioneren van milieumisdrijven en het opleggen van veiligheidsmaatregelen volgens de regels bepaald in titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Ook opgenomen in andere milieu-decreten inzake milieu problematiek (bos - waterwegen - hinderlijke inrichtingen ...alles terug te vinden in het milieu handhavingszakboekje.

Artikel 16.3.8. (12/07/2018- ...)
§ 1. Gewestelijke toezichthouders kunnen niet de hoedanigheid hebben van officier van gerechtelijke politie.

§ 2. In afwijking van § 1 kunnen de gewestelijke toezichthouders die toezicht uitoefenen op de milieuvoorschriften, vermeld in artikel 16.1.1, 2°, artikel 16.1.1, 3°, artikel 16.1.1, 4°, artikel 16.1.1, 7°, artikel 16.1.1, 11°, artikel 16.1.1, 14°, artikel 16.1.1, 15°, en artikel 16.1.1, 16°, ook de hoedanigheid hebben van officier van gerechtelijke politie.

De afwijking, vermeld in het eerste lid, geldt ook voor de internationale en Europese milieuvoorschriften waarvan de Vlaamse Regering krachtens artikel 16.1.1 bepaalt dat de bepalingen van titel XVI er ook op van toepassing zijn en die tot de bevoegdheid van de gewestelijke toezichthouders, vermeld in het eerste lid, behoren.

§ 3. In afwijking van paragraaf 1 kunnen toezichthouders die toezicht uitoefenen op het decreet, met inbegrip van de uitvoeringsbesluiten, vermeld in artikel 16.1.1, eerste lid, 19° ter, en op titel V met inbegrip van de uitvoeringsbesluiten en die belast zijn met de uitvoering van de handhaving op het beleidsveld Ruimtelijke Ordening ook de hoedanigheid hebben van officier van gerechtelijke politie.

In die § staat al dat bepaalde toezichthouders ook de hoedanigheid kunnen hebben van officier van gerechtelijke politie.
.../...
Wel officieren van politie hebben de bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie én officier van bestuurlijke politie.
Andere leden van de politie kunnen ook officier van gerechtelijke politie zijn (sommige inspecteurs van de recherche en alle hoofdinspecteurs (deze laatste kunnen soms ook officier van bestuurlijke politie zijn)

Ik verwijs naar richtlijn 2008/99/EG art 3 van de richtlijn
en
https://etaamb.openjustice.be/nl/decree ... 36441.html
ter info
Afdeling 2. - Het toezicht
Art. 60. § 1. Onverminderd de bevoegdheid van de officieren van gerechtelijke politie, worden de overtredingen van dit decreet en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten opgespoord en vastgesteld door de leden van de rijkswacht, van de gemeentepolitie en van de landelijke politie, door de ambtenaren en natuurwachters van de administratie bevoegd voor het natuurbehoud, door de ambtenaren en boswachters van het bosbeheer, door de ambtenaren belast met het toezicht inzake de stedenbouw en ruimtelijke ordening, door de andere door de minister aangewezen ambtenaren evenals door de wachters beыdigd op grond van artikel 61 van het Veldwetboek.
§ 2. Binnen de grenzen van hun territoriale bevoegdheid, worden de overtredingen van dit decreet en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten ook opgespoord en vastgesteld door :
1А de burgemeesters, alsook de gemeentelijke ambtenaren die door de gemeenteraad met dit toezicht belast worden;
2А de provinciegouverneur, alsook de provinciale ambtenaren die door de provincieraad met dit toezicht belast worden.
Art. 61. In de uitoefening van hun opdracht mogen de in artikel 60 vermelde overheidspersonen fabrieken, magazijnen, bergplaatsen, kantoren, boten, bedrijfsgebouwen, stallen, stapelhuizen, stations, wagons, voertuigen en de in de open lucht gelegen bedrijven alsook alle gronden en wateren betreden en mogen zij dieneinde boten, wagons en voertuigen aanhouden.
Art. 62. § 1. De in artikel 60 vermelde overheidspersonen zijn, met betrekking tot de toepassing van dit decreet, bevoegd :
1А inzage en afschrift te nemen van bescheiden, documenten en andere informatiedragers waarvan inzage voor de vervulling van hun opdracht nodig is, een kopie ervan te maken en ze tegen ontvangstbewijs in beslag te nemen voor de tijd die vereist is voor hun onderzoek;
2А elk onderzoek, elke controle of enquête te doen, alsook alle inlichtingen in te winnen die zij nodig achten voor de uitoefening van hun opdracht;
3А zonder kosten voorwerpen en stoffen voor onderzoek mee te nemen of ter plekke monsters te nemen;
4А zich te laten vergezellen door personen die daartoe door hen zijn aangewezen op grond van hun specifieke technische kennis;
5А in de uitoefening van hun opdracht de bijstand van de openbare macht te vorderen;
6А mondeling of schriftelijk ter plaatse de staking van werkzaamheden of handelingen te gelasten die niet in overeenstemming zijn met de bepalingen van dit decreet of van zijn uitvoeringsbesluiten. Van die lastgeving wordt proces-verbaal opgesteld. Dit proces-verbaal wordt bij aangetekende brief ter kennis gebracht van de opdrachtgever en van de persoon of de aannemer die het werk uitvoert;
7А alle maatregelen te treffen om te voorzien in de toepassing van het bevel tot staking van de werkzaamheden.
§ 2. Eenieder is verplicht de in artikel 60 aangewezen personen in de uitoefening van hun opdracht desgevraagd medewerking te verlenen en hen alle inlichtingen te verstrekken.

Reclame

Natuurliefhebber
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2024 22:08

Mijn vraag is eigenlijjk: Is het betreden van een gewoon weiland (privé-terrein voor landbouwdoeleinden, geen beschermd natuurgebied) mits toestemming van de boer een inbreuk van het natuurdecreet? Als dat niet zo is, kan een commissaris van de politie je toch moeilijk de toegang ontzeggen en eventueel verbaliseren op basis van datzelfde decreet? M.a.w. als er geen inbreuk is, kan hij toch ook niets vaststellen? Of heb ik dat verkeerd?

LeenW
Berichten: 12852

#5 , 27 mar 2024 08:17

Misschien moet u de inhoud van het pv hier eens posten, dan weten we wat er precies ten laste wordt gelegd.

Terug naar “Milieurecht”