ontbossing en bos niet in akte

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

ontbossing en bos niet in akte

#1 , 21 mei 2015 15:46

4.5 jaar geleden kochten wij een huis in woongebied met landelijk karakter . zowel voor als achter huis loopt een straat . aan de achterkant staan grove dennen op 12-13 m van het huis in spîevorm .( +/- 40 m -50m -15 m )
Nu blijkt dat dit dus onder het bosdecreet valt en dat we officieel een bos hebben .
omdat we meer bomen uitgedaan hadden als vergund met de stedenbouwkundige vergunning is er een klacht gekomen, daarna milieunspectie die ons nu verplicht te herbossen ...

volgens het bosdecreet hebben ze gelijk maar in de akte vinden we niets terug van een bos . moet dat daar niet in vermeld staan want als we milieuinspectie volledig volgen mogen onze kinderen zelfs niet in dat stuk spelen of mogen we geen kippenhok zetten.
betekent ook dat 1/3 van onze grond bosgrond is maar dat we wel belastingen betalen voor voledige bouwgrond en bovendien ook die waarde hebben neergeteld bij de aankoop .


Moest de notaris niet zorgen dat dit in de akte staat dat er bos is ?
mag/kan de gemeente weigeren om dat bosje te rooien (met natuurcompensatie ) zodat we tuin, licht en zon hebben ?
(het betreft hier grove dennen die niet veel ecologische waarde hebben en waar geregeld grote stukken afbreken )
als het effectief zo is dat we een bos hebben en er niks aan te doen is dat dan een verborgen gebrek ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 21 mei 2015 16:08

Dat zijn zaken die zelden worden opgenomen in een akte van een woning.
Een notaris moet de info geven ivm de bouwvergunningen van de woning en de bestemming van het perceel.
De verkavelingsvoorwaarden zijn opgenomen in de verkavelingsvergunning (als die al is opgemaakt)

Normaalgezien als in de akte is opgenomen woongebied met landelijk karakter, dan wordt je geacht te weten dat je aan redelijk strenge normen zult moeten voldoen.
En idd, iedere boom die je kapt moet worden gecompenseerd. Wat de mogelijkheden zijn moet je altijd opvragen bij de gemeente of bij RO.

PS, uw kinderen mogen daar wel in spelen. In waardevol natuurgebied is een andere zaak.

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 21 mei 2015 17:47

er is geen verkavelingsvergunning omdat het de oude dorpskern is eigenlijk . maakt wel dat we in principe tot 20 m diep zouden mogen bouwen.
er is een verschil tussen landelijk karakter en bos denk ik. als de bestemming van het perceel bos was hadden we geen recht van spreken, maar dan hadden we het ook gewoon niet gekocht wegens onbruikbaar voor ons .
officeel hebben wij nu bos en daar kan ik niet bij. wij hebben ter goeder trouw die grond gekocht en nu is daar 1 derde bos van .

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 21 mei 2015 18:04

Er stonden toch bomen op toen je het kocht?

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 21 mei 2015 19:38

tuurlijk, maar het is gekocht als woongebied , niet als bos en dat klopt niet volgens mij
als wij het nu willen verkopen moeten wij melden dat het een bos is en krijgen we er minder centen voor .
het kan toch ook niet dat wij de enige in die situatie zijn en er moet toch al rechtsspraak over zijn ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 mei 2015 20:15

Je zal op de gewestplannen moeten gaan kijken, en daarop uw perceel opzoeken. Is het effen groen gekleurd dan is het bosgebied, is het zood-wit gearceerd, is het woongebied met landelijk karakter.
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... Gewestplan" onclick="window.open(this.href);return false;

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 21 mei 2015 21:25

rood wit gearceerd zoals ik wist want voor de aankoop heb ik het gaan navragen omdat ik ook zelfstandige ben en een stuk voor de zaak moest hebben .
als je het bosdecreet van 90 erbijneemt hebben we inderdaad een bos m

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 21 mei 2015 21:30

rood wit gearceerd zoals ik zeker wist want voor de aankoop heb ik het gaan navragen omdat ik ook zelfstandige ben en een stuk voor de zaak moest hebben .
als je het bosdecreet van 90 erbijneemt hebben we echter inderdaad een bos maar wat heeft nu voorrang want de bedoeling van het bosdecreet kan nooit geweest zijn dat mensen hun bouwgrond minder waard ging worden .
Natuur moet zeker beschermd worden en uitgebreid maar dit pervers effect geloof ik nooit dat wettelijk kan zijn .

giserke
Berichten: 2434

#9 , 22 mei 2015 00:28

Alle voorschriften zijn vooraf raadpleevbaar. Je weet dus wat je koopt.

ricard
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 22 mei 2015 20:33

als men een perceel een bestemming geeft mag ik toch veronderstellen dat dit de correcte bestemming is . als dat bos is koop ik het niet .
hoeveel decreten bestaan er nog zo ? of is gewoon de kous af door te zeggen , je bent als belg verplicht elke dag het staatsblad te lezen ..

giserke
Berichten: 2434

#11 , 22 mei 2015 21:08

Als je vastgoed koopt kun je het idd beter opzoeken wil je niet tegen de lamp lopen.

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 22 mei 2015 21:59

"meer bomen uitgedaan hadden als vergund"... Dat zegt toch alles.
Zelfs als het geen bos was geweest, had er ook een klacht kunnen komen.

Terug naar “Milieurecht”