Verplichte infiltratievoorziening

whiteman
Topic Starter
Berichten: 4

Verplichte infiltratievoorziening

#1 , 25 feb 2015 13:54

Een bedrijf in onze straat heeft onlangs een groot met beton verhard terrein aangelegd. Ik heb sterke vermoedens dat de verplichte infiltratievoorziening niet werd aangelegd. Nochtans is deze op de bouwvergunning vermeld.

We hebben reeds wateroverlast gehad in onze straat en ik vrees voor een herhaling, zeker nu er opnieuw extra regenwater in onze richting moet afgevoerd worden.

Bijgevolg heb ik aan de gemeente de vraag gesteld om te onderzoeken of deze infiltratievoorziening aanwezig is. Het antwoord was als volgt:
"Men heeft de eigenaar/exploitant gecontacteerd en deze heeft bevestigd dat de infiltratievoorziening wel werd geplaatst zoals het hoorde conform de stedenbouwkundige – en milieuvergunningen."

Is zoiets werkelijk voldoende? Moet de eigenaar dan geen bewijzen kunnen voorleggen dat de installatie werd geplaatst? En heb ik het recht om inzage te krijgen in deze bewijzen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 25 feb 2015 15:11

Die bewijzen moeten voorgelegd worden aan gemeente / politie die kunnen de facturen opvragen en de stedenbouwkundige dienst kunnen effectief zien of alles correct gemaakt is.
Mogelijk wordt water opgevangen in bassins - die ineens dienen voor brandweer en spoelwater en overloop gaat naar bezink bekkens onder de betonvloer waar het in de grond kan wegsijpelen.

Mocht u en de buren plots meer of terug overlast hebben kan u vragen aan die diensten + politie de nodige controles uit te voeren.

whiteman
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 25 feb 2015 16:12

Die bewijzen moeten voorgelegd worden aan gemeente / politie die kunnen de facturen opvragen en de stedenbouwkundige dienst kunnen effectief zien of alles correct gemaakt is.
Dus de eigenaar moet dit wel degelijk bewijzen aan de gemeente? Het is niet voldoende dat hij "zegt" dat de installatie aanwezig is?
Mogelijk wordt water opgevangen in bassins - die ineens dienen voor brandweer en spoelwater en overloop gaat naar bezink bekkens onder de betonvloer waar het in de grond kan wegsijpelen.
Dat is het net, die wegsijpel-installatie is waarschijnlijk niet aanwezig.
Mocht u en de buren plots meer of terug overlast hebben kan u vragen aan die diensten + politie de nodige controles uit te voeren.
Ik los het probleem liever proactief op, in plaats van te wachten tot het probleem (=wateroverlast) zich voordoet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 25 feb 2015 17:47

Dus nu naar gemeente en vragen dat ze gaan controleren dat recht hebben ze ...en ook de plicht ...
Best is dat u dat met enkele andere buren doet..
Heeft de bouwaanvraag en vergunning niet uitgehangen.
Hebt u in een bepaald stuk van het terrein niet gezien dat er caissons of zo zijn gebouwd en buizen geplaatst?

whiteman
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 26 feb 2015 08:19

Dus nu naar gemeente en vragen dat ze gaan controleren dat recht hebben ze ...en ook de plicht ...
Best is dat u dat met enkele andere buren doet..
Heeft de bouwaanvraag en vergunning niet uitgehangen.
Hebt u in een bepaald stuk van het terrein niet gezien dat er caissons of zo zijn gebouwd en buizen geplaatst?
Ja, en de bouwvergunning vermeldt expliciet dat een infiltratievoorziening dient geïnstalleerd te worden.
Het terrein is één vlakte beton, afhellend naar de straatkant, waar het water duidelijk zichtbaar rechtsreeks in de riool verdwijnt. Geen enkel putje te zien.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 feb 2015 12:34

En verdwijnt dat water dan niet in een putje, of hoe wil je een rioolmond noemen. Weet je hoe die buizen onder de grond verlopen?
Hen ooit een zeer grote betonoppervlakte moeten laten aanleggen voor het stapelen van een paar 100.000 bierbakken. Dat water werd ook afgevoerd via straatkolken, maar ipv naar een beek of hoofdriool, liepen die buizen wel 500 meter ondergronds naar een bufferbekken, waar het water dan langzaam in de bodem kon intrekken. Hier was wel een overloop op voorzien naar en nabijgelegen beek, maar heb die nog nooit weten overlopen.

whiteman
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 feb 2015 14:48

Feit is dat een infiltratievoorziening enkel kan werken als er een waterontvanger (putje) zit in het beton die het water dan via een buis naar de infiltratievoorziening stuurt.
Nu zie ik nergens waterontvangers in het beton. Het water stroomt, volgens de helling van het beton, naar de straatgoot en komt zo in de riolering.

Dus ik wil graag bewijs dat de installatie wel degelijk aanwezig is. Als het zo is, geen probleem. Maar ik betwijfel het sterk.

lucas123
Berichten: 483

#8 , 26 feb 2015 14:54

ALs je het nu gewoon eens gaat vragen bij het bedrijf ofdat ze je het kunnen tonen...zeg dat je je zorgen maakt...

chantika
Berichten: 961

#9 , 26 feb 2015 15:02

Controleer even of het niet om waterdoorlatend beton gaat

Toepassingen waterdoorlatend beton:
Parkeerplaatsen
Opritten
Voetpaden
Straten/vluchtstroken
Andere zones met licht verkeer

Waterdoorlatend beton, ook wel „open" beton genoemd, is een mengsel van portlandcement, grof toeslagmateriaal, water en hulpstoffen. Aangezien er weinig of geen zand aan het mengsel is toegevoegd, telt de poriënstructuur vele openingen waar water en lucht gemakkelijk door kunnen.

Groen (partij) eens aanspreken en de zaak niet met rust laten tot het opgelost is. Ruikt naar corruptie.

Terug naar “Milieurecht”