verkoudheid

chrisje1
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: turnhout

verkoudheid

#1 , 01 jun 2007 11:37

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat ik hier met mijn verhaal terecht kan.

Het gaat nl. om het volgende ;
Op 20 mei jl. heb ik mijn moeder (66j) op aanraden van de dokter van dienst via spoed naar het ziekenhuis gebracht, ze was verkouden en had die dag moeilijkheden met ademen en had last van hartkloppingen. Daar mijn moeder nierpati?nte is wou de arts geen risico nemen. Mijn moeder heeft sinds bijna 16 jaar een donornier die altijd naar behoren gefunctioneerd heeft. Ze neemt hiervoor wel een resem aan medicatie in waaronder ook bloedverdunners.
Aangekomen op spoed werd er een longfoto genomen. De assistent had een "vermoeden" van een longembolie maar kon dit nog niet bevestigen voor hij de foto's had bekeken. Hij zou preventief al maar met bloedverdunners beginnen, kon geen kwaad zie hij. Mijn moeder gaf aan dat niet niet evident was daar ze reeds zulke medicijnen innam. Maar de dokter stond erop en verzekerde haar dat dit geen kwaad kon.
Na een paar dagen begon ze te beteren. Tot die donderdag 24 mei, haar bloeddruk stond 's morgens nog maar 8/4 en ze wist zich niet te houden van de pijn in haar zij. Op de zij was een hematoom te zien van wel 20 op 30 cm. Toen we dit meldde aan de verpleegkundige zei deze dat ze waarschijnlijk gevallen was of zich had gestoten. Dit leek me onwaarschijnlijk daar ze niet meer uit haar bed kon van de pijn.
Naarmate de avond vorderde ging het steeds bergaf, de verpleegkundige deed net of het niet zo erg was en wimpelde dit af. Na aandringen dan toch een arts bijgehaald en die vond het ook raar. Maar ze konden niets geven voor de pijn daar ze al veel medicijnen nam en ze nog even wou afwachten. Toen we later op de avond een telefoon kregen van het ziekenhuis dat het niet zo goed ging hebben we ons gehaast naar het ziekenhuis. Ze hebben haar meteen op hartbewaking gelegd en het ging echt niet goed.
's Anderendaags hebben ze haar met spoed naar het Middelheimziekenhuis gebracht. Daar hebben ze ze eerst moeten reanimeren want ze had geen pols of geen bloeddruk meer. Bleek dat ze inwendig een bloeding had in de buikwand en ze bijna 3 liter bloed had verloren. momenteel ligt ze nog in dit ziekenhuis maar ze wordt in slaap gehouden en ligt aan de beademing. het gaat helemaal niet goed dus met haar en we moeten nu nog afwachten hoe ze hier uit zal komen.
Nu was mijn vraag ; kunnen we hier iets tegen doen op juridisch vlak want in onze ogen is hier wel degelijk sprake van een medische fout en nalatigheid.
Ik weet dat het een hele uitleg is maar wil jullie toch een zo goed mogelijk gedacht geven van het gebeurde.

Alvast bedankt voor de reacties
Groetjes Chrisje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jun 2007 12:38

?Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.(Burgerlijk Wetboek).

?De fout of schuld uit de artikelen 1382 en 1383 Burgerlijk Wetboek omvat ook de ?culpa levissima?(=lichtste fout)?(Brussel 92/AR/528,4 november 1998).

Totnogtoe is het evenwel aan u om het BEWIJS te leveren van fout,schade en oorzakelijk verband tussen fout en schade.

?Art.418.Schuldig aan onopzettelijk doden of aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg,maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.?(Strafwetboek).

U kan dus ook strafklacht neerleggen bij de Procureur des Konings,rechtstreeks of via de politie.

?Artikel 1.? 1. Overeenkomstig artikel 70quater van de wet op de ziekenhuizen geco?rdineerd op 7 augustus 1987, moet ieder ziekenhuis, om te worden erkend, beschikken over een ombudsfunctie als bedoeld in artikel 11 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de pati?nt, verder " pati?ntenrechtenwet " genoemd.?(8 JULI 2003. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de voorwaarden waaraan de ombudsfunctie in de ziekenhuizen moet voldoen. )

?Art.39.? 1. De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen met de instemming van de betrokken leden of de personen te hunnen laste, in rechte optreden ter verdediging van de belangen van deze personen ten opzichte van derden in het kader van de diensten bedoeld in de artikelen 3, b) en c), en 7, ?? 2 en 4.De ziekenfondsen en de landsbonden kunnen in rechte optreden ter verdediging van de individuele rechten van hun leden mits het uitdrukkelijk akkoord van het betrokken lid of van de personen te zijnen laste of van de collectieve rechten van hun leden en de personen te hunnen laste, welke voortvloeien uit de overeenkomsten en akkoorden bedoeld in titel III, hoofdstuk V, van voornoemde geco?rdineerde wet van 14 juli 1994, en uit artikel 52 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel?(6 AUGUSTUS 1990. - Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Medische Fouten”