deel verhuur van de eerste-eigen woning

xTinax
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

deel verhuur van de eerste-eigen woning

#1 , 04 jan 2019 21:28

Beste
5 jaar geleden heb ik een studio gekocht. Omdat ik heel vaak bij mijn vriend verblijf, zou ik graag mijn studio aan een vriendin verhuren met het behouden van het adres. In andere woorden, ik wil een deel van de woning aan mijn vriendin verhuren. Hoe regel ik dat wettelijk?
Zijn hiervoor wettelijke bepalingen vastgelegd, moet dat met een huurcontract, plaatsbeschrijving?
Is het mogelijk dan ook een waarborg te vragen?
Worden de belastingen op KI dan berekend?
Kan zij haar adres ook op dit adres ook zetten?
Kan ik mijn energie contract op haar naam zetten?
Kan je aansprakelijk gesteld worden als die vriendin schulden maakt of je inboedel kwijtraken?
Dank alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 04 jan 2019 22:33

Beste

Een studio is zeker een eensgezinswoning. Het lijkt me niet mogelijk om daar zelf gedomicilieerd te blijven en een huurovereenkomst met een andere - daar ook te domiciliëren persoon/gezin - te hebben.
Niets belet u om de studio als dusdanig te verhuren. Uiteraard dan best met huurcontract en plaatsbeschrijving. Als u even googelt met die termen zal u tal van sites vinden met huurwetgeving en typecontracten.
Op dat ogenblik dient u uiteraard ook de contracten nutsvoorzieningen aan te passen en over te dragen naar nieuwe bewoner.
Wat fiscaliteit betreft heeft u op het kadastraal inkomen nauwelijks een verschil. Indien u een woonkrediet afsloot zal u mogelijk wel de verhoging in aftrek voor eerste eigen woning verliezen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 jan 2019 23:13

Indien geen woonkrediet dan is er wel een verschil. Bij verhuur moet u het KI aangeven in de belastingaangifte en zal je worden belast worden op het met 40 percent verhoogde en vervolgens ook nog geïndexeerde KI.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 05 jan 2019 09:08

Als je enkel "regelmatig" bij je vriend logeert en er dus niet woont, je post ontvangt, je leven leidt (nutsvoorzieningen afsluit, enz) kan je gerust gedomcilieerd zijn op je eigen woonst (studio), je vriendin kan daar ook wonen en gedomicileerd zijn. Zij kan je daarvoor een verblijfsvergoeding betalen, doch dat valt niet onder de huurwetgeving en dat is enkel een onderlinge afspraak. Dit houdt risisco's in: bij schulden van de ene of de andere medebewoner, wordt de inboedel van de woning als gemeenschappelijk beschouwd en kan dus aangeslagen worden.

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 jan 2019 09:13

met het behouden van het adres.
Als je er zelf niet woont, is dit domiciliefraude.
Je dient uw domicilie te nemen waar je effectief verblijft. Gezien je heel vaak bij uw vriend verblijft , is dat dus daar.

Terug naar “Administratief recht”