heb ik recht op een copie van mijn dosier bij het ocmw

sammas
Topic Starter
Berichten: 1

heb ik recht op een copie van mijn dosier bij het ocmw

#1 , 16 okt 2013 13:38

ik ben lang bij het ocm geweest;en vroeg mij af al ik recht heb op een copie van al mijn dosier . weet iemand dat. en heb ik eventueel recht om de originele dosiermee te nemen. zodanig dat het ocmw niets meer heeft over mij. maar ik mijn geval wil ik gewoon een copie van alle papieren in mijn dosier .grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 16 okt 2013 15:21

Medisch dossier ? dat kan u eens bij uw ziekenkas horen hoe u dat best kan bekomen.
In principe kan u dat laten opvragen door een geneesheer door u aangesteld.
Andere dossiers zijn bij mijn weten niet direct opvraagbaar.
Tussenkomsten psycholoog, maatschappelijk werk enz zijn eveneens gebonden door het beroepsgeheim.
De eigen documenten van de hulpverleners kan u nooit krijgen gezien deze van hen zijn.
De inloggegevens van het OCMW zijn eveneens van hen en niet van u.
Maar u hebt WEL inzage in uw bestuurlijk dossier bij het OCMW over uw in en kan er zelfs afschrift van krijgen.
Eens lezen:
http://openbaarheid.vlaanderen.be/nlapp ... 011-11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Artis
Berichten: 184

#3 , 18 okt 2013 21:16

Goh, de grootste hoop documenten bestaan uit (betaalde) facturen (als je in budgetbeheer was), die kan je zonder probleem meekrijgen (wel aftekenen voor ontvangst).
Voor sociale verslagen heb je het recht om die in te kijken. Alle andere documenten zijn meestal zaken die ze van elders gehaald hebben (inkomstenattesten, huurcontract, aanslagbiljetten, doc mutualiteit, vakbond enz ...).
Van de opmaakdocumenten budgetbeheer heb je in principe ook een kopie gekregen bij aanvang, idem bvb bij intakeformulier en bvb GPMI ...
Zoveel geheimen zijn er dus niet ;)

Reclame

Terug naar “Administratief recht”