tiny house: risico's voor grondeigenaar en huurder perceel?

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

tiny house: risico's voor grondeigenaar en huurder perceel?

#1 , 02 jan 2024 13:56

Beste forumleden,

We denken eraan vrienden te vragen of we in hun tuin een tiny house mogen zetten. Dat kan vergunningsvrij. Erin wonen mag niet, maar we denken eraan dit een deel van het jaar toch te doen.

Stel dat daar gezever van komt, welke risico's levert dat op? Voor onszelf? Voor onze vrienden - ze huren? Voor de eigenaar van de woning?

We willen immers op voorhand heldere afspraken maken. Onze vrienden en de eigenaar moeten op beide oren kunnen slapen dat wij eventuele problemen oplossen en zij enkel voordeel bij de zaak doen.

Alvast bedankt voor constructieve feedback en aan allen een goed 2024 gewenst!

Schuideleet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2024 14:38

hoe kan u heldere afspraken maken over een geplande overtreding?
op welke manier zou een veroordeling van de eigenaar naar u kunnen overgaan?
zodra de eigenaar en/of huurder u toestemming geven, zijn ze medeplichtig.
er moet maar één andere buur gaan klikken en de poppen gaan aan het dansen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2024 16:30

Wat verstaat u onder een tiny house? De meeste vormen zijn op de meeste plaatsen wel degelijk vergunningsplichtig.

Reclame

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2024 16:55

Wat verstaat u onder een tiny house? De meeste vormen zijn op de meeste plaatsen wel degelijk vergunningsplichtig.
Een tiny house op wielen met gewicht onder 3500kg. Die wordt jaarlijks gekeurd als aanhangwagen of tweejaarlijks als kampeeraanhangwagen. Je mag dit trekken met een daarvoor geschikte wagen en een rijbewijs B+E. Dit type tiny house parkeren in de tuin is mogelijk zonder vergunning mits onder andere niet zichtbaar van de openbare weg en niet meer dan 1 exemplaar.

Dit soort voertuig bewonen zou als ik het goed begrijp dan weer niet zomaar kunnen zonder vergunning. Mijn vraag gaat dus vooral over risico's voor eigenaar en huurder van de woning met tuin in woongebied waar dit gevaarte geparkeerd staat mochten we het ook bewonen.

Overigens is de kans groot dat een breder, groter, maar ook lager tiny house zonder wielen zou goedgekeurd worden als tuinkantoor. Ook daar zou je het echter nooit voor bewoning goedgekeurd krijgen.
Laatst gewijzigd door schuideleet op 02 jan 2024 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2024 16:58

hoe kan u heldere afspraken maken over een geplande overtreding?
op welke manier zou een veroordeling van de eigenaar naar u kunnen overgaan?
zodra de eigenaar en/of huurder u toestemming geven, zijn ze medeplichtig.
er moet maar één andere buur gaan klikken en de poppen gaan aan het dansen.
Alle risico's juridisch afdekken kan niet. Dat is duidelijk. Onze bedoeling ligt dan ook anders. We willen de risico's zo goed mogelijk vooraf in kaart te brengen. Op basis daarvan kunnen we een strategie uitwerken die voor alle betrokkenen voldoet.

Mijn schrik voor klikgedrag is eerder beperkt. Zowel eigenaar, huurder, als de enige rechtstreekse buur binnen 15m van de perceelgrens zijn vriendelijke bekenden. Wij spreken met elkaar. Het belangrijkste risico komt van de kleine studio's wat verderop. Daar wonen een paar fijne mensen, maar ook een paar zware cara pils-drinkers met te veel tijd om handen. Ik ken ze niet en wens dat ook zo te houden. Daar gaan we dus vooral niet mee communiceren. Een dichte wintergroene haag biedt daar hopelijk voldoende bescherming tegen.

Een ander onderdeel van de strategie zou zijn het tiny house er eerst enkele weken te plaatsen zonder erin te wonen. Dat is legaal en zou voor gewenning bij nieuwsgierige buren (of politie!) moeten zorgen.

Stel dat het slechtst mogelijke gevolg van een klikkende verre buur voor de eigenaar of de huurder gewoon een waarschuwing is van "Pas op, dit mag niet. Ofwel verlaten die mensen die kampeeraanhangwagen, ofwel verhuizen ze naar ergens waar het wel mag". Daar kunnen we mee leven. We hebben een terugvallocatie in een buurgemeente klaarstaan.

Ik besef maar al te goed dat mijn vraag wat exotisch is. Ik ben alvast nieuwsgierig naar mogelijke antwoorden!

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 jan 2024 20:10

En waar ga je je laten domicilieren? Indien niet gedomicilieerd, verlies je alle rechten.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2024 20:33

exotisch of niet, het blijft een rare vraag.
u bent behoorlijk inventief in het organiseren van uw misdaad.
ik zou denken dat u dan ook zelf wel mogelijke risico's kan bedenken.
u spreekt bij voorbeeld over voordeel voor de anderen die mee in de slag zitten.
als dat betekent dat u hen huur gaat betalen, gaan ze die inkomsten toch moeten aangeven op een of andere manier.
belasting via onroerende voorheffing lijkt mij niet aan de orde wegens in den duik.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2024 21:10

En waar ga je u laten domicilieren? Indien niet gedomicilieerd, verlies je alle rechten.
Dankjewel voor je bijdrage. De vraag naar domicilie is ons zeker niet ontgaan, maar we hebben er nog geen definitief antwoord op. Een zo correct mogelijke regeling qua domicilie of referentie-adres zal uiteraard afhangen van onze inhoudelijke keuzes. We verblijven al officieel in onze huizen in België en in het buitenland. Dat is ook verplicht als je als EU-burger soms langer dan drie maanden in een andere lidstaat vertoeft. Een tiny house moet ons mee helpen grondig in die dubbele kosten te snijden. We hebben in elk geval voor zowat alle mogelijke scenario's werkbare opties:
- Mogelijk hebben we op termijn geen Belgisch domicilie of referentie-adres meer nodig, of er zelfs geen recht meer op.
- Hebben we een referentieadres nodig, dan zijn familie of vrienden daartoe bereid.
- Voor een normaal domicilie is zorgwonen bij mijn bejaarde ouders de eerste optie. Dat wordt allicht ook effectief een belangrijk deel van onze tijdsbesteding in België.

Heb je ook feedback dichter bij de kern van mijn oorspronkelijke vraag? Die ging over risico's voor de huurder of eigenaar van de woning waar we een deel van het jaar in ons tiny house in de tuin zouden wonen.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2024 21:30

exotisch of niet, het blijft een rare vraag.
u bent behoorlijk inventief in het organiseren van uw misdaad.
Ik voel me enigszins gevleid, al gaat het hier gelukkig om een misdrijf en geen misdaad!
ik zou denken dat u dan ook zelf wel mogelijke risico's kan bedenken.
Ik vind het heel moelijk om hiervoor de bestraffingen na te pluizen en rechtspraak. Daarom kom ik ook tijdens mijn eerste verkenning op dit juridisch forum langs vooraleer bij een advocaat langs te gaan. Mijn familie- en kennissenkring wordt gedomineerd door andere beroepstakken...
u spreekt bij voorbeeld over voordeel voor de anderen die mee in de slag zitten.
als dat betekent dat u hen huur gaat betalen, gaan ze die inkomsten toch moeten aangeven op een of andere manier.
belasting via onroerende voorheffing lijkt mij niet aan de orde wegens in den duik.
Het _stallen_ van een tiny house kan je mits wat inventiviteit legaal organiseren. Idealiter gieten we dat in een contract en draagt de ontvanger van huur daarop braafjes belastingen af. Daar moeten modelcontracten voor bestaan. Nu ik eraan denk doet de man van een dichte collega dit op grote schaal als bijberoep bij zijn landbouwbedrijf. Hem kennende heeft hij dat heel grondig laten doorlezen door een advocaat.

Het probleem ontstaat pas als het niet bij stallen blijft, maar we tot wonen overgaan. De risico's daarvan kan ik moeilijk inschatten. Daarrond zoek ik wettelijke grond en jurisprudentie.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2024 22:24

heel fijn van u om ons van taaladvies te voorzien, maar de verbetering dient bij voorkeur correcter te zijn dan de fout.
ik had inderdaad "misdrijf" moet gebruiken in plaats van "misdaad", maar u had "overtreding" of "wanbedrijf" moeten gebruiken in plaats van "misdrijf".

een perceel met een éénsgezinswoning is bestemd voor - u raadt het al - één gezin.
door het bijkomend bewonen van om het even welke constructie in de tuin, schept u op dat perceel een tweede woongelegenheid.
mijn ervaring is dat gemeentelijke overheden op het platteland daar not amused over zijn.
wat tegenwoordig de sancties zijn, weet ik niet. het is in elk geval niet toegestaan.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2024 22:55

heel fijn van u om ons van taaladvies te voorzien, maar de verbetering dient bij voorkeur correcter te zijn dan de fout.
ik had inderdaad "misdrijf" moet gebruiken in plaats van "misdaad", maar u had "overtreding" of "wanbedrijf" moeten gebruiken in plaats van "misdrijf".
Dankjewel voor de verduidelijking. Ik heb geen juridische achtergrond en heb dan ook iets bijgeleerd.
een perceel met een éénsgezinswoning is bestemd voor - u raadt het al - één gezin.
door het bijkomend bewonen van om het even welke constructie in de tuin, schept u op dat perceel een tweede woongelegenheid.
mijn ervaring is dat gemeentelijke overheden op het platteland daar not amused over zijn.
We hebben het hier over een atypisch perceel in een centrumstad met maar één ons goedgezinde aangebouwde buur. Verwacht je dat de factor stedelijke omgeving een verschil maakt?
wat tegenwoordig de sancties zijn, weet ik niet. het is in elk geval niet toegestaan.
Toch bedankt voor je antwoord. Ik plan de regels in elk geval zo minimaal en respectvol mogelijk te overtreden. Misschien heeft iemand anders wel een idee over de risico's?

EDIT: Nu ik dit net neergeschreven heb herinner ik me een heel betrouwbaar informeel contact op ruimtelijke ordening bij de stad. Daar moet ik eens mee gaan eten! Lekker, en ik hoef ik geen slapende honden wakker te maken!

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 jan 2024 09:03

. Ik plan de regels in elk geval zo minimaal en respectvol mogelijk te overtreden.

Ik dacht dat het J F niet diende om tips te geven, ook niet minimaal, voor het overtreden van de wetgeving.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jan 2024 11:37

Ik dacht dat het J F niet diende om tips te geven, ook niet minimaal, voor het overtreden van de wetgeving.
Dit soort opmerking had ik al sneller verwacht. Voor ik mij registreerde en mijn vraag plaatste heb ik er de gebruiksvoorwaarden, "hoe dit forum gebruiken" of "over ons" op nageslagen. Mijn vraag over recht en de gerechtelijke instellingen strookt daar perfect mee. Zie jij dat anders en neem je aanstoot aan deze berichtendraad, voel je dan vrij hem aan de forumbeheerders te melden als volgens jou ongepast.

Los daarvan is het nog maar de vraag in hoeverre ons plan de regels overtreedt. Er is behoorlijk wat juridische onzekerheid over dit onderwerp. Zo valt een gebruik van 4 maanden per jaar per locatie dikwijls onder een vergunningsvrijstelling functiewijziging. Voor ons zou dat voldoende zijn. Of we daar ook van kunnen genieten? De leidraad omgevingsregelgeving kleinschalige constructies voor bewoning of recreatief verblijf moet ik nog grondiger doorspitten.

De verantwoordelijke Vlaamse minister belooft ook al jaren maatregelen die compact en mobiel wonen vergemakkelijken en rechtszekerheid geven. Daar zijn alvast twee zaken uitgekomen: de regels rond zorgwonen (voor ons niet van toepassing) en de net gelinkte leidraad. Over toekomstige initiatieven ga ik niet speculeren of mijn wensen uiten. Dat lijkt me wél ongepast op juridischforum.be.

Licht ontstemde groet,

schuideleet

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jan 2024 12:12

wat stedenbouwkundig toegelaten is, hangt in grote mate af van de gemeente en is volstrekt onvoorspelbaar.

ga het gewoon vragen en amper een paar jaar en enkele procedures later weet u reeds waar u aan toe bent.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Franciscus
Berichten: 38614

#15 , 03 jan 2024 12:26

Vermoedelijk hebt u een auto om het vehikel tot daar en op andere plaatsen te trekken?
Met de nodige verzekeringen hoop ik?

Een referentieadres kan u vergeten gezien de zeer strikte wetgeving terzake.
Dus geen domicilie meer dat heeft dan volgende gevolgen:
U wordt ambtelijk bij beslissing van CBS afgeschreven via een AA en een PV naar parket.
Is een administratieve inbreuk en een strafrechtelijke ( correctionele straf).
U wordt gesignaleerd in het ANG politie en indien auto ook uw voertuig want
U krijgt geen officiële post meer op uw domicilieadres.
U wordt beschouwd als een niet inwoner van het rijk met als gevolg dat alle boetes onmiddellijk ter plaatse moeten betaald worden net zoals een niet in het rijk wonende persoon / buitenlander.
Ook uw ziekenfonds gaat dan verlopen wegens bovenstaande elementen.
Probeer maar eens in een ziekenhuis iets meer dan een verbandje te bekomen zonder direct te betalen.
Quid ook uw bank zal na verloop van tijd reageren door een en ander te blokkeren vermoed ik

O ja GDW kunnen u niet meer bereiken op korte termijn. Maar u mag zeker zijn binnen zekere termijn vinden ze toch waar uw verblijfplaats is ...
De plaats waar is Tiny house staat en dan komen ze via de voordeur wel binnen met slotenmaker en slaan ze alle goederen aan van de goede zielen die u toegelaten hebben op hun grond te staan.

Een mogelijk scenario......

Terug naar “Administratief recht”