tiny house: risico's voor grondeigenaar en huurder perceel?

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Re: tiny house: risico's voor grondeigenaar en huurder perceel?

#16 , 03 jan 2024 14:08

Vermoedelijk hebt u een auto om het vehikel tot daar en op andere plaatsen te trekken?
Met de nodige verzekeringen hoop ik?
Neen. Dat zouden we ook uitbesteden.
Een referentieadres kan u vergeten gezien de zeer strikte wetgeving terzake.
Dus geen domicilie meer
dat heeft dan volgende gevolgen: ...
Dank voor uw bezorgdheid. Voor slecht geïnformeerde arme sukkelaars is dat een nuttige waarschuwing.

Wij van onze kant zorgen alvast voor een vlotte en van onze kant proactieve communicatie met alle betrokken overheden. Afhankelijk van het scenario kan dat zoals vermeld uitschrijven naar het buitenland betekenen, een referentieadres of een domicilie-adres.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 jan 2024 15:15

Ik heb de leidraad nogmaals grondig nagelezen. Abstractie gemaakt van aanvullende gemeentelijke restricties lijkt het volgende wettelijk in orde:

- Je hebt een domicilie.
- Je stelt een tijdelijke constructie voor recreatief woongebruik afwisselend op drie percelen op en bewoont die.
- Voor de resterende vijf dagen per jaar verzin je iets.
- De drie percelen zijn geen ruimtelijk kwetsbaar gebied, tenzij parkgebied.

Wie het ziet zitten om naar Wallonië te verhuizen zal het daar trouwens heel veel makkelijker hebben op dit gebied.

LeenW
Berichten: 12864

#18 , 03 jan 2024 15:27

Waar zou uw domicilie dan staan?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 jan 2024 15:33

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12864

#20 , 03 jan 2024 15:41

Voor alle duidelijkheid, bovenstaande website verwijst naar Nederlandse wetgeving.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#21 , 03 jan 2024 15:51

Waar zou uw domicilie dan staan?
Bij mijn ouders. Daar is een ongebruikte royale bovenverdieping die we mogen gebruiken onder de vorm van zorgwonen. Ze zijn beiden 70+ en gaan ons nog hard nodig hebben. Eens ze er niet meer zijn - laat dat nog maar lang duren- vertrekken we mogelijk definitief naar het buitenland.

Franciscus
Berichten: 38617

#22 , 04 jan 2024 14:26

Is dat een eengezinswoning?
Dan kan het perfect dat u daar ook woont.
Edoch alles wat daar staat behoort dan tot het volledige gezin.
Indien dat geen probleem is is daar direct geen bezwaar tegen.
Edoch domicilie heeft wel een bepaalde tijd dat en er effectief moet verblijven.

bullgod
Berichten: 315
Juridisch actief: Nee

#23 , 04 jan 2024 15:16

mogelijk verliezen de ouders bepaalde voordelen wegens te hoog gezinsinkomen.
de inkomsten van alle gedomicilieerden worden samengeteld.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#24 , 04 jan 2024 16:20

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 jan 2024 17:03

mogelijk verliezen de ouders bepaalde voordelen wegens te hoog gezinsinkomen.
de inkomsten van alle gedomicilieerden worden samengeteld.
Bij zorgwonen is dat niet het geval. Dat splitst de woning tijdelijk op tot twee aparte, vergunde entiteiten. Mijn ouders en wij zouden dus aparte domicilies hebben. Dat vermijdt ongeveer alle mogelijke negatieve impact.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#26 , 04 jan 2024 17:58

T.S. Wat wil u eigenlijk? Gaat het hier om zorgwonen? Denk er aan, uw ouders voldoen aan de voorwaarden van zorgwonen, niet u. Misschien best eerst eens uitmaken wat u eigenlijk wil of welk doel u eigenlijk wil bereiken? https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/zorgwonen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 jan 2024 19:12

T.S. Wat wil u eigenlijk?
We willen graag voor al onze inkomsten en uitgaven waar voor ons geld krijgen. We willen kwaliteit, maar ook niet meer dan nodig. Voor ons betekent dat onder meer geen auto of tv. Daar hebben we niets aan. Gezond eten, dat wel, maar dat lukt ook goedkoop. In andere kosten dan wonen hebben we al serieus het mes gezet. Alleen wonen moet nog volgen. Een groot deel van ons huis gebruiken we nu immers amper of niet, maar we betalen er wel voor, en veel ook. We onderzoeken een tiny house als zuinig alternatief om die kosten te drukken.

De _uiteindelijke_ bedoeling is meer tijd vrijmaken voor wat en wie we belangrijk vinden, zonder daarbij te verzuipen in de verplichtingen van een job. Zo goed mogelijk kunnen zorgen voor mijn ouders als ze het later nodig zouden hebben staat hoog op ons lijstje.
Gaat het hier om zorgwonen?
Zorgwonen is voorlopig gewoon een deel van een veelbelovende constructie om onze woonkost juridisch sluitend te verlagen. Niks meer.
Denk er aan, uw ouders voldoen aan de voorwaarden van zorgwonen, niet u.
Mijn ouders voldoen aan de leeftijdscriteria voor zorg en ondersteuning. Gelukkig is geen van ons vier voorlopig zorgbehoevend.

LeenW
Berichten: 12864

#28 , 04 jan 2024 19:20

Ik ben toch ook niet helemaal mee. Wordt het nu een tinyhouse of zorgwonen?

schuideleet
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#29 , 04 jan 2024 19:41

Ik ben toch ook niet helemaal mee. Wordt het nu een tinyhouse of zorgwonen?
Als het Vlaanderen blijft allebei:
- formeel zorgwonen bij mijn ouders. Daarmee hebben we een domicilie na de verkoop van ons huidige huis.
- in de praktijk wonen in een tiny house op wielen bij vrienden. Daarmee is onze huisvesting in orde.

Als het Wallonië wordt, dan allicht een tiny house en daar ineens ook ons domicilie.

Het wordt tijd om eens wat gemeentelijke administraties ruimtelijke ordening aan te spreken...

LeenW
Berichten: 12864

#30 , 04 jan 2024 20:07

Dat is niet mogelijk, u kan zich niet domicilieren bij uw ouders als u in de praktijk elders woont. Uw domicilie moet immers uw werkelijke verblijfplaats zijn.

Terug naar “Administratief recht”