Ben ik mogelijk belastingsplichtig in België?

nz1987
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ben ik mogelijk belastingsplichtig in België?

#1 , 26 okt 2023 10:35

Ik woonde al 15 jaar niet in België. Vorig jaar heeft mijn moeder me overtuigd om mijn enige zoon terug in België school te laten lopen en bij haar te domiciliëren gezien mijn ex niet de beste invloed op hem had. Mijn bedoeling is om 4 tot 6 maanden in België te kunnen zijn om hem zoveel mogelijk te zien, en in de zomer met hem te reizen.

Mijn woning en bedrijf zijn in het buitenland gevestigd, maar ik vroeg me af of ik toch mogelijk als belastingsplichtig beschouwd zou kunnen worden gezien wat ik op Belgium.be las niet helemaal duidelijk is:
Iedereen die zijn woonplaats of de 'zetel van zijn fortuin' (de plaats van waaruit de goederen die het fortuin vormen, worden beheerd) in België heeft gevestigd, moet personenbelasting betalen, ongeacht zijn nationaliteit.
Ik heb een bedrijf in Latijns-Amerika met een lokale directeur. Natuurlijk volg ik soms de zaken op met hem via email of telefoontjes. Zou dat dan als "beheren vanuit België" beschouwd kunnen worden?

Mag ik dan ook geen aandelen kopen of verkopen terwijl ik op Belgisch grondgebied ben, of tellen die niet als "goederen"?

dako
Berichten: 333

#2 , 27 okt 2023 13:07

Zal m.i. een feitenkwestie worden op basis van de concrete feiten
waar is je woning gelegen
hoe vaak woon je daar
waar woon je rest van de tijd
waar heb je je "sociaal leven"
...

Heb je een woning in Latijns amerika, woon je daar (aantoonbaar) 8mnd/jaar, daar bankrekeningen, regel je je bedrijf van daaruit,... is er m.i. geen probleem en val je m.i. niet onder Belgische inkomstenbelasting als je 4mnd hier zou wonen.

Kom je 4 mnd in België wonen, heb je daarnaast geen vaste verblijfplaats en reis je elke maand naar een ander land kan het perfect dat men oordeelt dat je zetel van fortuin toch in België ligt omdat je in België het "centrum van je belangen" ligt.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”