Parkeren in voortuin

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Parkeren in voortuin

#16 , 07 apr 2024 13:54

Terecht dat dit wordt afgekeurd.
Er is in geval van de Vraagsteller helemaal niets afgekeurd
Het is een al 50 jaar bestaande toestand ...

Weet je, zo'n illegale parkeerplaats in de voortuin, waarbij over voetpad en straatborduur moet gereden worden ? Daar mag je perfect staan hoor als daar geen wagen in de voortuin staat. Zelfs met dat beruchte plaatje van verboden parkeren en een nummerplaat eronder, kunnen ze zoveel roepen als ze willen.
Is geen garage.
ER hoeft ook helemaal geen garage te zijn om van een parkeerverbod te spreken

De wegcode heeft het dus niet over garages, maar over parkeerverbod voor "een inrij van eigendommen"

Alleen als de wagen vd bewoner er staat mag je deze niet blokkeren.
Nope

Je moet gewoon zorgen dat de plaats als "inrij" herkenbaar is

Of dat stedenbouwkundig in orde is, is géén punt inzake parkeerverbod

lukasi
Berichten: 1149

#17 , 08 apr 2024 08:23

Hoeveel van de die illegale voortuinparkings hebben een verlaagde stoeprand ?

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 08 apr 2024 09:24

In onze straat zijn er verschillende illegale parkings, en de hele straat heeft aan beide kanten schuin oplopende boordstenen. Deze moeten dus niet verlaagd worden voor een illegale oprit.

Reclame

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#19 , 10 apr 2024 04:37

Hey,

Even wat verduidelijking. Er zijn bij ons in de straat enkel 44 parkeerplaatsen in het midden van de straat. Dus voor de appartementen zijn er geen parkeerplaatsen. In mijn akte staat er niets van bouwovertredingen maar zal deze van het appartementencomplex moeten bekijken (dit is gemeenschappelijk goed waar ik het uitsluitend gebruiksrecht van heb).

Er is reeds een schuine borduur aanwezig van straat naar fietspad. Waardoor oprijden geen probleem vormt.

Moest ik voorstellen aan de gemeente om grasdallen te leggen en hierdoor meer groen te creëren zou dit helpen?

Franciscus
Berichten: 38613

#20 , 10 apr 2024 18:48

Het is niet omdat er een schuine boordsteen is dat die dient om u het gemakkelijk te maken om in een voortuin te rijden.
Schuine boordstenen zijn er gekomen om mensen met een beperking makkelijker ergens te laten oprijden met een rolstoel bvb.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#21 , 11 apr 2024 15:46

Hey Franciscus, dan kan ik dat verstaan aan bijvoorbeeld een zebrapad. Maar dit is over de gehele lengte van de straat en de middenberm waar de auto's geparkeerd staan heeft dit niet. Een bijzondere keuze volgens uw redenering.

Ik denk dat ik met binnenkort een kleine bevraging zal doen aan de buurtbewoners. Ik denk namelijk als we dit aankaarten met de hele straat (petitie als het nodig is) dat we meer slagkracht hebben.

Franciscus
Berichten: 38613

#22 , 11 apr 2024 18:30

Zoals reeds geschreven een afgeschuinde boordsteen is geen toelating of een reden om te denken dat men zo over trottoir mag rijden.
Een gewone boordsteen is ook geen reden om te denken dat er geen garage kan zijn ... ook dat kan. Toch indertijd in onze gemeente.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 11 apr 2024 19:56

In mijn buurt zijn ALLE boordstenen van het afgeschuinde type. Dat werd in die periode in bijna de hele wijk toegepast.

lukasi
Berichten: 1149

#24 , 12 apr 2024 09:08

Verlaagde boordsteen is een indicatie , geen verplichting.
Maar een voortuin die volledig verhard is, zal in de toekomst zeker de vraag of bevel krijgen om te ontharden
Belangrijker zijn de andere elementen om een vergunning te krijgen.
Heb je toevallig een zaak daar gevestigd ?

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#25 , 13 apr 2024 01:36

Ja er is een zaak gevestigd op papier.

lukasi
Berichten: 1149

#26 , 13 apr 2024 09:35

U moet dan kunnen aantonen dat u regelmatig klanten over de vloer krijgt.
Als dit een papieren zaak is dan wordt het lastig.

Terug naar “Administratief recht”