Uitschrijven uit Belgische gemeente verplicht bij tewerkstelling in Spanje? Wat zijn de gevolgen?

Sofie P
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitschrijven uit Belgische gemeente verplicht bij tewerkstelling in Spanje? Wat zijn de gevolgen?

#1 , 24 sep 2016 17:48

Beste,

Ik kreeg een contract aangeboden bij een Spaanse werkgever, waar ik in oktober aan de slag ga. Dit contract is van onbepaalde duur. De periode dat ik effectief in Spanje zal werken en wonen, hangt af van het project. Deze periode zal tussen 6 maanden en 3 jaar zijn. Ik heb een aantal vragen over uitschrijven uit Belgie en domicilie:

1. Moet ik me verplicht uitschrijven uit de Belgische gemeente?
2. Wat zijn de gevolgen van uitschrijving uit de Belgische gemeente en hoe moeilijk is het om me bij terugkomst weer in te schrijven? Uitschrijven uit België en inschrijven bij de Spaanse gemeente lijkt op het eerste zicht een eenvoudige procedure. Ik vraag me af of dit ook zo is.
3. Is er een mogelijkheid om in de Belgische gemeente ingeschreven te blijven bij volledige tewerkstelling in Spanje, bvb. onder het statuut van tijdelijk afwezige, domicilie bij ouders plaatsen?
4. Wat zijn de gevolgen van uitschrijven uit de Belgische gemeente op fiscaal vlak en vlak van Sociale Zekerheid?
5. Wat zijn de gevolgen van het tijdelijk afwezige statuut op fiscaal vlak en vlak van Sociale Zekerheid?
5. Ik begrijp dat er een verschil bestaat tussen uitschrijven uit de Belgische gemeente (bevolkingsregister) en opzeggen van rijksinwonderschap. Wat is precies het verschil tussen beiden?

Bij voorbaat bedankt voor jullie advies,
Sofie

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding