Schrijven gericht aan College van Burgemeester en Schepenen

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

Schrijven gericht aan College van Burgemeester en Schepenen

#1 , 19 mei 2016 19:33

Op 15--4-2016 heb ik een schrijven gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen. Tot op heden heb ik geen antwoord ontvangen ; mijn vraag is gewoon : Moeten zij mij een antwoord geven of kunnen zij dit schrijven gewoon naast zich neerleggen ? Mag ik mijn schrijven nog eens "aangetekend " versturen ? Op 15.4-2016 heb ik persoonlijk mijn grote omslag in de brievenbus gestopt in het gemeentehuis van Eernegem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2016 19:40

Zulke dingen doe je best aangetekend, en ja dit kan een tijd duren eer je antwoord krijgt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#3 , 21 mei 2016 12:06

Een overheidsorgaan is in principe verplicht om alle briefwisseling die het ontvangt, te behandelen. Men is in principe niet verplicht om briefwisseling te beantwoorden. Enkel wanneer de briefwisseling wordt gestuurd in het kader van een wettelijk georganiseerde procedure (bijvoorbeeld in het kader van een openbaar onderzoek bij een vergunningsaanvraag) kan de overheid verplicht worden om er haar standpunt over tot uiting te brengen. In dat geval zal de wet ook bepalen hoe dat precies moet gebeuren.

Ik weet niet waarop uw brief precies betrekking heeft, maar als u ze hebt gestuurd zonder dat dit gebeurde in het kader van een specifieke procedure of wettelijke regeling, kan het college van burgemeester en schepenen de brief zonder meer naast zich neerleggen.

Het college kàn uiteraard steeds antwoorden - of op een andere manier rekening houden met uw brief - als zij dat opportuun acht. Als zij een goede verstandhouding met alle inwoners belangrijk vindt, zal zij dat allicht ook doen, al zal dit - wanneer er geen specifieke procedure lopende is - dan eerder ingegeven zijn door politieke redenen (behoorlijk bestuur) dan door een juridische verplichting.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”