exceptie van onwettigheid

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

exceptie van onwettigheid

#1 , 28 jan 2016 00:28

Begrijp ik het goed dat een exceptie van onwettigheid (art 159 GW) zoveel als wil zeggen dat een beslissing die in het verleden werd gemaakt (en niet werd betwist maar alsnog onwettig was) buiten beschouwing wordt gelaten bij het nemen van een nieuwe beslissing.
Concreter:
De gemeenteraad neemt een onwettige beslissing, maar deze wordt niet (tijdig) betwist. Deze eerste beslissing is echter nodig opdat het CBS een volgende beslissing kan nemen. Kan men in zijn beroep bij de deputatie een exceptie van onwetiigheid verzoeken (zeg ik het goed) voor die eerste beslissing om zo de onwettigheid van de tweede beslissing aan te kaarten (omdat die eerste beslissing wettelijk noodzakelijk is)?

administratief recht sucks :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2016 14:19

Art. 159. De hoven en rechtbanken passen de algemene, provinciale en plaatselijke besluiten en verordeningen alleen toe in zoverre zij met de wetten overeenstemmen.
De bestendige deputatie maakt geen deel uit van 'de hoven en rechtbanken'. Kan je dan daar de exceptie van onwettigheid inroepen?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 28 jan 2016 14:26

Administratief recht is de parel aan de kroon van ons systeem. Laat uw schaduw nooit over de drempel van de afdeling Administratie van de Raad van State vallen met dergelijke ingesteldheid!

Lees dit en veel zal duidelijk worden:

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 28 jan 2016 20:40

bedankt Xenophon, ik had die al gevonden en (grotendeels) gelezen. Vandaar ook mijn vraag om meer duiding. Als leek is het niet altijd even eenvoudig :-)
Voor zover mijn ervaring(en) met administratief recht en reacties van advocaten waar ik mee heb gewerkt is het een draak van een materie. Het verandert ook allemaal zo snel. Maar wel allemaal hee interessant, dat wel :-) En al die omzendbrieven tonen toch een beetje aan dat de wetgeving op zich niet altijd even "duidelijk" is v(oor interpretaite vatbaar).

Soit, terug naar mijn vraag. Heb ik het dan goed begrepen dat art159 een vraag is die moet gesteld worden om een vorige beslissing "uit de vergelijking" te halen? En klopt het dat dit ook kan voor de deputatie?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#5 , 28 jan 2016 20:42

in dat eindwerk lees ik toch:
"Het is volgens Depont enkel mogelijk voor de bestendige deputatie om zich te beroepen op de exceptie van onwettigheid indien die overheid handelt als administratieve overheid." (RvS 19 januari 1954, nr. 3.077, stad Mechelen, TBP 1954, 166-170, noot A. DEPONT)

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#6 , 29 jan 2016 11:58

Heb ik het dan goed begrepen dat art159 een vraag is die moet gesteld worden om een vorige beslissing "uit de vergelijking" te halen? En klopt het dat dit ook kan voor de deputatie?
beroepstermijn voor deputatue is 30 dagen, dus indien iemand mij kan helpen, graag zo snel mogelijk aub. :-)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 29 jan 2016 15:18

Treedt de bestendige deputatie inzake het beroep op als administratief rechtscollege?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#8 , 29 jan 2016 17:02

Het is een beroep tegen een verkavelingsvergunning verleend door het CBS. Of de Deputatie dan optreedt als administratief rechtscollege is mij een groot vraagteken.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#9 , 29 jan 2016 17:06

Ik las ergens dat de deputatie, wanneer ze over een vergunning beslist, zowel de legaliteitstoets als de opportuniteitstoets maakt. Of ze daarom ook optreedt als "rechtscollege" is mij dan niet duidelijk. Daarom de vraag.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jan 2016 18:35

Raad van State nr. 207.233, 7 september 2010
Wanneer de bestendige deputatie in beroep uitspraak doet over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsaanvraag, treedt zij op, niet als administratief rechtscollege maar als een orgaan van actief bestuur.

De deputatie moet dan wel de 'wettigheidstoets' uitvoeren in die zin dat zij moet nagaan of de gevraagde vergunning niet in strijd is met de wet. Dit is nog iets anders dan de toepassing van art. 159 Grondwet, want dan vraagt men dat een bestaande reglementering, die niet wordt aangevochten, buiten beschouwing wordt gelaten omdat ze in strijd is met de wet.

Maar wat als tegen de beslissing van de deputatie, die (m.i. terecht) zou weigeren art. 159 Grondwet toe te passen in beroep gegaan wordt bij de Raad van State? Zou de Raad van State dan niet art. 159 Grondwet moeten toepassen?

Ik heb ooit het volgende meegemaakt. Tegen een aanslag in een gemeentebelasting wordt beroep ingesteld bij het College van Burgemeester en Schepenen met als argument dat het belastingsreglement, waarop de aanslag gesteund is, onwettelijk is. Het CBS weigert daarop in te gaan met het argument dat zij niet bevoegd is om de wettigheid van van gemeentereglement toe te passen. De belastingplichtige gaat in beroep en (natuurlijk) de rechtbank gaat wel na of het gemeentereglement niet in strijd is met de wet.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#11 , 29 jan 2016 20:54

Bedankt scorpioen voor de zeer verhelderende uitleg.
Maar wat als tegen de beslissing van de deputatie, die (m.i. terecht) zou weigeren art. 159 Grondwet toe te passen in beroep gegaan wordt bij de Raad van State? Zou de Raad van State dan niet art. 159 Grondwet moeten toepassen?
Zou de RvVB dan niet gewoon kijken of de Deputatie al dan niet terecht geweigerd heeft art. 159 GW toe te passen? Zonder verder een uitspraak te doen over de vergunning an sich?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#12 , 02 jun 2016 12:33

Raad van State nr. 207.233, 7 september 2010
Maar wat als tegen de beslissing van de deputatie, die (m.i. terecht) zou weigeren art. 159 Grondwet toe te passen in beroep gegaan wordt bij de Raad van State? Zou de Raad van State dan niet art. 159 Grondwet moeten toepassen?.
Beste scorpion. Je spreekt hier over de Raad van State. Moeten we tegen zo'n beslissing (van de deputatie) naar de Raad van State of eerst naar de Raad voor vergunningsbetwistingen?
Dient de RvVb dan te oordelen of de beslissing wettig was (waarvoor de exceptie wordt opgeroepen)?

Terug naar “Administratief recht”