Aardappelen bereiden vereist koksdiploma?

Basilkessello
Topic Starter
Berichten: 4

eventjes

#1 , 04 aug 2015 19:14

Ik zou graag een bistro openen, maar door de vage regelgeving krijg ik nergens een antwoord op volgende vraag:
Heb ik nu een koksdiploma nodig voor het serveren van gepofte aardappels met verschillende soorten toppings? Want het betreft geen volledige maaltijd.
Volgens de huidige wetgeving heb ik hiervoor een koksdiploma nodig omwille van de aardappelbereiding. Hierbij stel ik mezelf een paar ernstige vragen.
Eet de gemiddelde doorsnee Belg niet bijna elke dag aardappelen of bereidingen in het eigen gezin?
Waarom vind je in elke pittabar of kebabzaak dan pitta met friet of kebab mitraillete? Deze worden geserveerd met brood en Frieten?
Deze mensen hebben toch ook niet allemaal een koksdiploma?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2015 19:27

U had beter een nieuw topic aan gemaakt.

De wet is nu éénmaal zo, het is enkel voor lichte maaltijden die in de lijst is opgenomen dat je geen koksdiploma nodig is.

Een frituur en een pitta is totaal iets anders omdat dit opgediend word op wegsmijt borden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 aug 2015 19:40

in de praktijk niet altijd op wegsmijtborden, maar de TS zal er niet onderuit kunnen. Topic is afgesplitst nu.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2015 20:08

Je zou toch verstelt staan hoeveel pita zaken wel in orde zijn voor restaurant en het woord bistro is ook restaurant
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2015 20:34

Ook voor frituren in een vaste inrichting is er een uitzonderingsregeling. Je hoeft geen
beroepskennis als restaurateur of traiteur-banketaannemer te bewijzen als je gelijktijdig aan de volgende drie voorwaarden voldoet:

- het assortiment is strikt beperkt tot frieten, sauzen en kleine gerechten die volledig klaar voor bereiding in frituurvet aangekocht worden (bv. satés, bitterballen, vleeskroketten, curryworsten);
- je verkoopt deze gerechten uitsluitend in wegwerpverpakking van papier, karton of kunststof;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Basilkessello
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 06 aug 2015 18:20

Dus als ik het goed begrijp mag ik de gepofte aardappel serveren mits hij in wegwerpverpakking is?
Pita valt ook onder snacks en mij maak je niet wijs dat vele uitbaters van een pitatenten een diploma als kok hebben en kunnen voorleggen wanneer ze de Belgische taal nog niet eens beheersen?
Ik wil ook nog even één van die dwaze uitzonderingen bovenhalen.
Een rusthuis moet zelfs geen gebrevetteerde kok in huis hebben en ze serveren ook aardappelbereidingen...
Nutteloze regelgeving dus...

Basilkessello
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 06 aug 2015 18:35

Deze wet moet snel herbekeken worden! Ze trekt helemaal op niets! Waar is de logica hierin? Iedereen eet toch bijna dagelijks één of andere aardappel bereiding? Ik ga geen 3 jaar naar school gaan voor enkel een aardappel te kunnen serveren?
Zolang iedereen zijn mond hierover toe houd gebeurd er ook niets aan.
Welke minister is verantwoordelijk voor deze regelgeving? De Block?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2015 18:36

Een rusthuis moet zelfs geen gebrevetteerde kok in huis hebben en ze serveren ook aardappelbereidingen...
Nutteloze regelgeving dus...

Als je daar de nodige jaren praktijk heeft ben je in orde.

U moet minimum 5 jaar beroepservaring kunnen aantonen na de leeftijd van 18 jaar:
U was als helper van een zelfstandig ondernemingshoofd tewerkgesteld in een horecazaak actief als restaurateur of traiteur- of banketaannemer.



Maar om kok te zijn in een restaurant hoef je ook geen diploma hebben, wel de uitbater of een aangestelde moet over de nodige diploma's of getuigschriften of de jaren praktijk hebben.

Voor een restaurant uit te baten heb je ook geen diploma nodig, als je genoeg jaren beroeps praktijk heeft dan is dit ook voldoende, en eerlijk gezegd de normen die men stelt is nu toch niet zo hoog voor het uitbaten van een restaurant hier in Belgie in vergelijking met veel andere landen.

Wanneer het geen vennootschap is, kan beroepskennis bewezen worden door:

De zelfstandige zelf.
Zijn of haar echtgeno(o)t(e) of partner met wie hij of zij al 6 maanden samenwoont.
Een zelfstandige helper.
Een werknemer met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.


Wat die allochtonen betreft die pita zaken uitbaat die zijn bijna allemaal in orde hoor, anders zoek maar even een paar op die je kent op het KBO, daar kan je zien dat ze de nodige vergunningen wel degelijk bezitten.

Die moeten ook onze wetten respecteren net zoals u dit moet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2015 18:40

Deze wet moet snel herbekeken worden! Ze trekt helemaal op niets! Waar is de logica hierin? Iedereen eet toch bijna dagelijks één of andere aardappel bereiding? Ik ga geen 3 jaar naar school gaan voor enkel een aardappel te kunnen serveren?
Zolang iedereen zijn mond hierover toe houd gebeurd er ook niets aan.
Welke minister is verantwoordelijk voor deze regelgeving? De Block?

Je zal je toch aan de Belgische wetten dienen te houden en die zijn zeer logisch !

En neen het is niet de Block maar De heer Willy Borsus die minster van middenstand is.

Als je al je eigen ministers al niet kent die voor de horeca verantwoordelijk is ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Basilkessello
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 06 aug 2015 21:38

De regelgeving is pure Kafka... Graag wat respect en elementaire beleefdheid, zou zeker op zen plaats zijn... Logica is ver te zoeken in de wetgeving. Wettelijk gezien is dit pure broodroof voor elke startende snackbar.
Eigenlijk moet de achterhaalde wetgeving dringend aangepast worden en de minister in kwestie in gebreke stellen. Het land heeft geen baat aan de zoveelste jaknikker of meeloper. We leven tenslotte in een democratische staat dus iedere inwoner heeft t recht op vrije meningsuiting ...

Franciscus
Berichten: 38605

#11 , 06 aug 2015 23:03

Enig idee hoeveel snackbars en andere horeca instellingen die elk jaar dienen gesloten te worden wegens inbreuken op de volksgezondheid en de HACCP regels. Te bereiden voeding heeft altijd een hoger risico dan verpakte.

U kan altijd de nodige cursussen volgen bij vb Syntra.

Ik zie nergens waar hier geen respect is of gebrek aan elementaire beleefdheid.
Trouwens hoe meer controles hoe liever ik het heb.

Het juridisch antwoord is oa al gegeven door denlowie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2015 14:35

Dus als ik het goed begrijp mag ik de gepofte aardappel serveren mits hij in wegwerpverpakking is?.
Neen, je moet aan alle voorwaarden voldoen. Dus ook aan: "het assortiment is strikt beperkt tot frieten, sauzen en kleine gerechten die volledig klaar voor bereiding in frituurvet aangekocht worden (bv. satés, bitterballen, vleeskroketten, curryworsten);" Dus als je je aardappel in de frituur flikkert en daarna serveert, is het in orde (denk ik) ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 aug 2015 14:52

Dus als je je aardappel in de frituur flikkert en daarna serveert, is het in orde (denk ik) ;).

Zo simpel is dit niet !

Wanneer je die gebakken aardappel in een kartonnen of plastieken bakje met een plastieken vorkje serveert is het O.K.

Als je die gebakken aardappel serveert op een mooi bord en vergezeld van sla en tomaat dan is dit niet O.K.

Dan ben je een restaurant en geen frituur, maar dit is een kleine lijn tussen de frituur en het restaurant .

En die wet is niet nieuw(13 JUNI 1984) en is voor alle Belgen en alle vreemdelingen die in Belgie een zaak uitbaten.

art 2

- de frituren voor wat betreft de bereiding in frituurvet of -olie van frieten van aardappelen of van gerechten die volledig klaar voor dergelijke bereiding worden ingekocht; de opdiening van sausen, specerijen, het snijden of toevoegen van ui of conserven van uien, komkommers, augurken of conserven van mosselen, of koude gekookte worsten is hier niet te beschouwen als een bereiding; in de bedoelde frituren is dit besluit evenmin van toepassing op stoofvlees, goulash of gehaktballetjes in tomatensaus; al de bedoelde gerechten mogen uitsluitend worden opgediend in een wegwerpverpakking van papier, karton of kunststof
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 aug 2015 15:16

Was maar om te lachen, hé. Men spreekt ook over frieten. Geen idee of je nog in orde bent als je gefrituurde héle aardappelen gaat serveren, dit zijn immers geen frieten. Ook geen idee wie dit zou willen, een héle gefrituurde patat. Lijkt me niet te vreten...

Langs de andere kant: mijn favoriete frituur serveert (om ter plaatste te verbruiken) ook frietjes met bijvoorbeeld een halve kip, vol-au-vent, etc... op een normaal bord met wat groentjes bij. Ik denk echter niet dat ze een gediplomeerde kok in dienst hebben. Mag dus in principe ook niet, als ik het goed begrijp? (Kan me verder weinig schelen, ze hebben fantastisch lekkere vol-au-vent, waar veel "restaurants" nog iets van kunnen leren...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Administratief recht”