Erfdienstbaarheid tot achtertuin

Fidelis
Topic Starter
Berichten: 7

Erfdienstbaarheid tot achtertuin

#1 , 28 mei 2015 10:00

Beste mensen

Mijn vriendin en ik hebben in december een woning gekocht zonder garage. Echter is er verderop in de straat een wegel aangelegd waardoor we langs achter bijkunnen met de wagen.
Ook onze buren maken hier gebruik van we zijn met een 4tal personen waarvan 1 iemand al 83 is en daar ooit een garage mocht bouwen met toestemming.

Echter werd alle grond achter ons opgekocht door het agentschap van natuur en bos. Er zijn al verschillende wandelpaden aangelegd enz. maar nu willen ze ook een wandelpad aanleggen achter de tuinen van de mensen die er wonen. Veel mensen vinden dit niet fijn omdat hun privacy dan wegvalt, anderen vinden het een pluspunt omdat ze dan langs achter wegkunnen met de fiets etc. Maar voor mij en m'n buren zou dit betekenen dat we niet meer met de wagen naar achter kunnen.
Dit omdat ze paaltjes zouden plaatsen op het einde van de wegel de we nu gebruiken..

Mijn vraag is kunnen ze zomaar paaltjes plaatsen en ons onze parkeerplaats van de wagen afnemen?? Ik had al plannen om een carport aan het tuinhuis te zetten maar die stel ik nog even uit.. Ook is het makkelijk om een brommer of moto vanuit het tuinhuis naar buiten te rijden. In de toekomst zouden we dit dus niet meer kunnen en ik zie mezelf niet met de moto door de living naar de voordeur lopen.

Hopelijk weet iemand meer.. Het maakt het ingewikkelder omdat het beschermd natuurgebied is nu.. Dus theoretisch gezien zouden we over beschermde natuur rijden (ook al liggen er keitjes en schelpes en begint het gebied pas enkele meters verder)

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mei 2015 10:32

Staat die erfdienstbaarheid in de akte beschreven?

Fidelis
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 28 mei 2015 10:36

In onze akte staat er niets ivm erfdienstbaarheid. Maar iemand wist me te vertellen als er al altijd doorgang was langs achter ze dat niet zomaar mochten afnemen.
Het zou me ook sterk verbazen moesten ze mijn buurman de toegang tot z'n garage ontzeggen aangezien die er al staat sinds 1959.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 mei 2015 13:01

Die wegel is waarschijnlijk een pad die al lang door "iedereen" gebruikt wordt en dus het statuut van publieke toegankelijkheid heeft (wat men soms noemt een "trage weg")

Van een erfdienstbaarheid is geen sprake omdat erfdienstbaarheden enkel kunnen voor eigendommen die alleen via een andere eigendom toegankelijk,zijn. Uw eigendom is toegankelijk via de voorkant. Verkrijging door gebruik is dus niet van toepassing.

De toegang achteraan is enkel afdwingbaar indien ze "contractueel" overeengekomen was en geregistreerd werd. Dit is niet het geval want het staat niet in je aankoopakte.

Je kan dus enkel protesteren tegen het aanleggen van het wandelpad en het afsluiten voor auto s maar je kan er niets tegen doen. Als ze die wandelweg willen zal ze r komen :(

Je buren hebben toestemming gekregen om een garage te bouwen? Misschien hebben zij een recht van doorgang met auto op papier. Da s de enige hoop die ik zie op basis van wat je schreef.

Anders eens met natuur en bos gaan praten: misschien zijn ze geinteresseerd om je een recht van doorgang te verkopen.

Fidelis
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 28 mei 2015 14:24

Eerst en vooral bedankt voor uw reactie!

Ik heb net gezien dat die wegel eigenlijk een straat is. Er staat allesinds een verkeersbord met daarop Vijverstraat.
De wegel bestaat uit schelpes/steentjes en loopt in het verlengde van de eerste tuin daar stopt het dan ook. Mijn buren en ikzelf rijden over gras en net daar zouden ze een wandelpad voorzien.

Ik heb al voorgesteld om paaltjes te zetten verderop zodat de mensen die nu bijkunnen met hun wagen dit nog steeds kunnen, ze gingen het opnemen in hun volgende vergadering.
Recht van doorgang zullen ze nooit verkopen vrees ik plus ik heb er het budget niet voor.. :)

Ik hoop dat ze beetje menselijk zijn en onze privilege niet afnemen. Ze zouden er totaal geen last van hebben dat er 's morgens en 's avonds eens een auto passeert.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 mei 2015 15:27

Indien er paaltjes zouden komen kan je toch nog steeds met brommer of motto aan uw tuin huis raken. Enkel uw carport zal je dan niet moeten zetten.

tira00
Berichten: 929

#7 , 28 mei 2015 16:34

Het kan best zijn dat die "wegel"(voetweg) met de naam Vijverstraat maar ingeschreven staat op 1 m. breedte....
Dan mag (kan) je er helemaal niet over rijden.

Fidelis
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 28 mei 2015 16:56

Het is te zien welke paaltjes. De plaatsen waar er nu paaltjes staan kan je nog net met je fiets door ze verplichten je om in een 'S' door de paaltjes te gaan...
Met een brommer zou dat al heel moeilijk worden laat staan met een moto.

En de weg is wel effectief breed genoeg om met de wagen door te rijden. Op het einde van de wegel staat een groencontainer voor tuinafval en wordt wekelijks opgehaald door een vrachtwagen dusja..
Die container zullen ze ook ergens anders plaatsen normaal gezien. Maar dit hoeft niet want de paaltjes zouden rechts van de wegel komen richting de parkeerplaatsen en garages van mij en m'n buren.

tira00
Berichten: 929

#9 , 28 mei 2015 17:07

Je noemt alleen maar op hoe jij het zou willen hebben, maar hoe zit het wettelijk in elkaar met die weg?
Heb je daar al echt onderzoek naar gedaan?

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 30 mei 2015 11:17

“Art.688.Niet voortdurende erfdienstbaarheden zijn die welke, om te worden uitgeoefend, telkens een daad van de mens vereisen : zodanige zijn het recht van overgang...Art.691.Voortdurende niet zichtbare erfdienstbaarheden, en niet voortdurende al dan niet zichtbare erfdienstbaarheden kunnen slechts door een titel worden gevestigd.”(B.W.).

‘Echter is er verderop in de straat een wegel aangelegd waardoor we langs achter bijkunnen met de wagen’ is geen titel zodat er ook geen erfdienstbaarheid is. Uw erf is evenmin ingesloten zodat er ook geen recht van uitweg is (art.682 B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Administratief recht”