Iemand blindelings beschuldigen van sluikstorten mag dit?

jdb99
Topic Starter
Berichten: 7

Iemand blindelings beschuldigen van sluikstorten mag dit?

#1 , 03 mei 2015 19:53

Men heeft een doos oud papier gevonden op het voetpad.
Een ambtenaar vindt hierin een naam en adres.

Ongelukkig genoeg heeft mijn dochter bijna dezelfde naam (een "e" verschil), maar woont helemaal niet op de plaats waar de doos werd gevonden.

Er wordt ons (en dus niet de persoon in kwestie) een aangetekend schrijven opgestuurd met de opstart procedure gemeentelijke administratieve sancties (gas boete).

Wij worden beschuldigd van sluikstorten.
De fotocopie van de naam en adres bewijst echter duidelijk onze onschuld.

We vermoeden dat het hier gaat om een studente, welke niet gedomicilieerd is op het adres wat men in de doos vond.

Men heeft dan in het bevolkingsregister gekeken wie ook deze naam heeft, en zo bij onze dochter terecht gekomen.
Compleet absurt. (We wonen op ongeveer 4 km van waar de vaststellingen zijn gebeurd)

Normaal had ik recht op inkijk dossier etc. Niets van dit alles was mogelijk, mocht met niemand spreken.
Niet de vaststeller noch de persoon wie deze procedure heeft opgestart. Altijd ziek, vergadering, verlof, pauze.
En uiteindelijk was het bedrag van de boete te klein om het dossier te mogen inkijken, terwijl dit wel in de brief stond dat ik hier recht op had!

Ik wou enkel weten hoe men tot bij mijn dochter (van 15) terechtgekomen is.
Op deze vraag heb ik tot heden nog geen antwoord gekregen, ik zou hier recht op hebben.

Na maanden en maanden wachten krijg ik bericht dat de twijfel in ons voordeel speelt en we geen boete opgelegd krijgen.

Graag had ik geweten of men zo maar iemand blindelings mag beschuldigen?.

Het blijft altijd maar in mijn hoofd hangen hoe men tot onze dochter komt, je kan je zeker vergissen, maar hier gaat men bewust zoeken naar iemand met een ongeveer dezelfde naam en ander adres? Want als dit kan en mag dan is er niemand nog gerust?

Dank voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 mei 2015 19:59

Het feit dat je geen boete hebt gekregen lijkt me eerder geruststellend.
Was duidelijk een vergissing.
Waarom het maanden heeft geduurd kan hier niet worden beantwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jdb99
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 mei 2015 20:52

Dank voor uw reactie.

Het zal inderdaad een "vergissing" zijn.

Iedereen kan zich vergissen. En ik ben zeker de eerste.

Dit was ook mijn eerste reactie.

Maar als ik dan nadenk, van hoe komen ze tot bij mijn dochter.
Het is toch te eenvoudig te denken, ha, die woont daar niet, ik zal eens kijken in het bevolkingsregister...
En dan uiteindelijk iemand uit te kiezen, die minderjarig is, dus geen student of zo kan zijn.
En dan de moeder op te zoeken om haar aansprakelijk te maken.
Hier ben je toch bewust mee bezig.
Dit betreft de vaststeller.
Je hebt dan de volgende staf (kwestie van scheiding der machten of zo);
is de administratieve ambtenaar, die het opstelt en controleert of er voldoende bewijslast is, die vergist zich ook dan.
Dan de eindverantwoordelijke die de verantwoordelijkheid neemt en tekent, zonder na te lezen.

3 mensen die zo'n vergissing niet zien.

Of anders uitgelegd met een ander voorbeeld :

Iemand rijdt door een rood licht, een politieagent ziet een rode polo, maar niet de nummerplaat,
hij zoekt dan maar eigenaar met een rode polo welke het dichtstbijzijnde adres is in de buurt is van de plaats van de feiten,

dit is misschien een belachtelijke vergelijking, maar komt eigenlijk op het zelfde neer,
zou dit dan ook een vergissing zijn.

Je denkt dit is te zot, maar dit is wat bij ons is gebeurd.

Dus bij deze stel ik dus de vraag : mag die politieagent zo te werk gaan? Ik , denk het niet.

Om terug aan te sluiten bij het onderwerp : mag een amtenaar zonder enige zekerheid of bewijs iemand anders aanduiden?
Stelt hij dan zelf geen strafbaar feit? Schending van privacy. ..

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 mei 2015 22:40

De gezellige GAS wetten ...

Het echt gezellige is dat u hier niets kan tegen beginnen.
De enige mogelijkheid is de in de wet voorziene bezwaarprocedure volgen, en uiteindelijk de zaak voor de rechtbank laten komen.

Dààr worden dergelijke slecht onderbouwde zaken dan van tafel geveegd .

jdb99
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 03 mei 2015 23:35

Het klopt volledig wat U zegt.

En de grootste frustratie in is deze dat men zelfs grenzen overschrijdt, maar dat je hieraan niets kan aandoen?!!!!

Heel frustrerend, in de volledige overtuiging dat je volledig onschuldig bent en dat "hun bewijs" mijn onschuld bewijst is niet voldoende.
Mijn rechten, welke ze in hun aangetekend schrijven melden, worden helemaal niet gerespecteerd.
Wat kan ik doen? Heel moeilijk op internet artikeles hierover te vinden.
Heb uiteindelijk een website gevonden, daar staat bv. in dat men niet blindelings mag straffen.
Tja, hoe begin ik hier dan aan?


Een tweede frustratie, nu maak ik het verhaal nog groter, is dat mijn zus ook in die stad zelfde stad woont en een boete heeft gekregen voor sluikstorten.
Zij is, in tegenstelling tot mij, heel stipt in die zaken. Toch heeft dit niet mogen baten.
Ze zet haar papier buiten op de juiste dag. Misschien te laat? Afijn men heeft de volgende dag kunnen vaststellen dat het papier "verkeerd" buiten staat.
Je moet effe nadenken. Stel je zet je papier buiten en je gaat niet meer weg, dan zie je ook niet dat de doos is blijven staan, denk ik.
Ik heb een voortuin, en ik kan dit gemakkelijk zien, maar in het stad is dit toch anders.
Bon. Enkele weken later hiervan op de hoogte gesteld, met aangetekend schrijven. Ze heeft haar verhaal kunnen doen, geen boete.
Maar X tijd later. Ze ziet in de loop van de dag dat bij de buren het papier buiten staat. In alle haast zet ze ook haar papier buiten.
Gezien het feit dat ze reeds ooit een aangetekend schrijven heeft gehad ivm deze,
gaat ze voor zekerheid toch de afhaalkalender controleren.
In die tijd, ongeveer een kwartier, heeft men de spijtige vaststellingen kunnen doen, opnieuw aangetekend schrijven en deze keer geen verhaal, 250 euro boete.

Waar is hier het gezond verstand? Kan je dan niet effe bellen?

Dus nogmaals als deze mensen onze dochter beschuldigen word ik, sorry, een beetje nerveus.
Nog niet te spreken wat ik te horen krijg wanneer ik bel, ik kan hier een boek over schrijven, ik bespaar u deze.

Ik herhaal men vindt een naam en adres in een doos.
De naam klopt voor 95%, maar het adres voor 0%.
Men zoekt in de buurt iemand met ongeveer dezelfde naam, maar 100% ander adres.

Toen ik mijn aangetekend schrijven kreeg, was ik zo van de kook dat ik niet kon zien dat het bewijs niet klopte.
Ik zag de naam van mijn dochter op de "fotocopie", kon zien dat de naam niet juist geschreven was..
Was pas 2 uur later dat ik zag dat het adres niet klopte...

Dus vergissing... ik denk dat men de "vaststellers" zo onder druk zetten dat ze uiteindelijk onschuldige mensen beschuldigen,
hun kan ik dit eigenlijk niet kwalijk nemen, maar wel de mensen die deze "vaststellers" er toe dwingen.

Ik wil deze mensen niet kwetsen, maar het zijn jammerlijk genoeg mensen met een lager diploma die men zover krijgt tot
beëindigd ambtenaar, en maar goedwils luistert naar hun hogere, ook al klopt dit niet met het verhaal met de scheiding van machten...

Waar is het gezond verstand gebleven?

jdb99
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 04 mei 2015 15:38

Mijn grootste (onbeantwoorde) vraag was hoe komt men terecht tot bij mijn dochter.

Ik heb het geluk gehad te kunnen spreken met een politie inspecteur en hij heeft me verteld hoe het werkt.
Wellicht gaat het hier om een vrouw(studente) welke niet gedomicilieerd zal zijn op dat adres.
Desgevolgs mag een politieagent, of beëdigd ambtenaar zijn onderzoek voeren.
Nl. willekeurig een naam,of namen en adres in de buurt gebruiken vanuit de databank om zo hopelijk tot de dader te komen.
Dit blijkbaar een courante manier van werken en helemaal niet ongewoon.
Dus bij deze heeft de beëdigde ambtenaar gewoon zijn werk gedaan, zonder meer.
En eigenlijk zelfs geen fout gemaakt.
Deze info had ik graag in het begin gehad of bij de opstart van deze procedure GAS.
Met een soort info blad of toch aan de telefoon.
Dit is maar een vrijblijvende tip die hopelijk andere mensen zoals ik zouden kunnen helpen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 04 mei 2015 20:54

Ik heb een viscerale afkeer van heel die GAS-regelgeving. En ook van 'inspecteurs' allerhande die op basis van een niet eens overeenstemmende naam en een adres op 4 km van de locatie waar eea gevonden werd menen dat ze over een dossier beschikken dat sterk genoeg is om een procedure mee op te starten en iemand potentieel een boete aan het been te lappen waar deze persoon zich ofwel maar moet naar schikken, ofwel zelf naar de rechtbank moet trekken om hun 'dossier' onderuit te halen. Het is ver gekomen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 mei 2015 17:07

Mijn rechten, welke ze in hun aangetekend schrijven melden, worden helemaal niet gerespecteerd.
Toch ideaal ... later voor de rechtbank ?
Tja, hoe begin ik hier dan aan?
Op de enige mogelijke manier:
Volgens de procedures die de GAS-wet voorziet.
Als dat niet volstaat - omdat u uiteindelijk bij dezelfde instantie "beroep" aantekent die de vaststellingen deed en sanctioneerde) :
Zorg dat je genoeg ballen aan je lijf hebt om het dossier naar de rechtbank te brengen ....

GAS is op amper een paar jaar tijd al volledig uit de hand gelopen.

http://www.tegengas.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Administratief recht”