pakket zit vast bij douane. is terugzending mogelijk?

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

pakket zit vast bij douane. is terugzending mogelijk?

#1 , 12 feb 2013 11:59

Hallo iedereen,

Ik bestel om het jaar voedingsupplementen via EBAY en heb hier nooit eerder problemen mee gehad.

Nu bleef het pakket lang wel, en kreeg ik een brief dat er 1 product bij zat dat in Belgie niet verkrijgbaar is zonder voorschrift, en dat het pakket daarom vernietigd wordt.

Is het mogelijk de douane te vragen het pakket terug te sturen (al dan niet zonder dat ene product) ipv te vernietigen? Het immers over producten die wel volkomen legaal zijn in het land van herkomst (Amerika). De verkoper is me dan bereid terug te betalen..

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 feb 2013 13:08

En valt dat niet onder de wet van 24 FEBRUARI 1921?

Reclame

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 13 feb 2013 13:57

Jammer.

january_song
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 11 apr 2015 09:44

Het paket werd me doorgestuurd zonder het product in kwestie (melatonine - een natuurlijk slaapmiddel).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 23 apr 2015 13:26

Wet van 24 februari 1921 betreftr verdovende middelen en psychotropen. Melatonine staat niet op die lijst maar de invoer ervan is verboden omdat het in de EU (niet in bv de VS of Azië) wordt beschouw als verboden voedingssuplement (neit als geneesmiddel, zit in een grijze zone). Je hebt geluk gehad dat ze gewoon het verboden produkt zelf er hebben uitgehaald en de rest hebben aanvaard voor invoer want daar zijn ze niet toe verplicht.

In theorie kan e.e.a. resulteren in een fikse boete, verbeurdverklaring van de goederen etc.

Art 261 AWDA:
Art. 261.Worden gestraft met een geldboete van [125 EUR] tot [1.250 EUR], voor zover zij niet worden beteugeld door een andere sanctie inzake douane en accijnzen, de inbreuken :
- [op verordeningen en beschikkingen van algemene aard van de Raad of van de Commissie [1 van de Europese Unie]1;] <W 1989-12-22/30, art. 102>
- op de besluiten getroffen bij toepassing van artikel 11, § 1;
- in het algemeen, op de wetten en besluiten inzake douane en accijnzen.
De goederen ten aanzien waarvan die inbreuken zijn gepleegd, worden in beslag genomen en verbeurd verklaard.

Komt nog bij dat ze je na de verbeurdverklaring kunnen aanspreken voor de vernietigingskost van de goederen en dat durft soms oplopen. In praktijk stellen ze een transactie voor, soms een beperkte boete en daar blijft het meestal bij ingeval van eerste inbreuk door een particulier van beperkte hoeveelheden. Maar het is een oude en behoorlijk draconische wetgeving met speciale procedures voor vanalles, van aanvraag tot bevel voor huiszoeking tot instellen van de strafvordering, als ze willen kunnen ze veel harder bijten dan blaffen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Administratief recht”