Als ambtenaar een GAS boete uitdelen aan een agent?

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Als ambtenaar een GAS boete uitdelen aan een agent?

#1 , 15 apr 2015 16:24

Kort geschetst:

Een ambtenaar in functie (pleinmanager) belast met de organisatie van markten en foren die dus officieel zijn job uitvoert, wordt bij het uitvoeren van zijn job verbaal serieus agressief aangevallen door een politieagent. Die ambtenaar doet niks anders dan uitvoeren waarvoor hij bevoegd is en aangesteld werd door het gemeentebestuur.
De agent gedraagt zich daarnaast nogal onbeleefd en onprofessioneel ook.

Mag/ kan die ambtenaar een GAS boete uitdelen aan die politieagent, op basis dat hij zich beledigd voelt?
Aangezien ambtenaren die zich beledigd voelen, daarvoor ook een GAS boete van 350€ mogen uitdelen?:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ambte ... 67910.html

Beetje zoals het kat en muis spel tussen de rijkswacht en gemeentelijke politie in de tijd, toen ze elkaar snelheidsovertredingen aansmeerden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 21 apr 2015 06:08

Ik zie niet waarom dat in principe niet zou kunnen. Natuurlijk, er is een groot verschil tussen een vaststelling opmaken en uiteindelijk het daadwerkelijk betalen van een boete door de tegenpartij. De ambtenaar die de vaststelling maakt is niet degene die de boete oplegt en in het algemeen is het delicaat om vaststellingen te doen van zaken waar men zelf rechtstreeks bij betrokken is zoals bvb beledigingen. Ik zou er niet aan beginnen zonder getuigen of (indien die er was) zou ik een bevoegde collega de vaststelling laten doen van de beledigingen aan mijn adres).

Heel dat systeem van GAS-boetes laat me gruwen, ik hoop tegen beter weten in dat het kan teruggedrongen worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”