Verzekeraar "vergeet" wagen uit- en in te schrijven

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

Verzekeraar "vergeet" wagen uit- en in te schrijven

#1 , 15 okt 2014 16:43

Hey,

Ik wist niet goed in welk subforum ik het moest zetten, dus indien nodig: verplaats gerust. Het is een hele historie waarbij verzekeringen, belastingen, politiediensten en keuringsstations een rol gespeeld hebben. Het is een lang verhaal, maar veel korter kon ik het niet beschrijven. Misschien even copy-pasten naar Word, dat leest volgens sommigen wat makkelijker :wink:
Tijdens de maand augustus ben ik ongewild in een administratieve soep terecht gekomen, allemaal in verband met auto-inschrijving, wegenbelasting, keuring en verzekering. Ik zal dit zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen a.d.h.v. een chronologische opsomming:

Op 13/10/2013 hebben mijn vriendin en ikzelf een ongeval met mijn Peugeot 206cc. Deze wagen wordt total loss verklaard. Dit wordt aangegeven bij mijn verzekeringsmaatschappij (AG Insurance). Zij handelen het dossier verder af wat de schade aan derden betreft. Ikzelf doe afstand van mijn wagen bij de takeldienst, en geef bijbehorende papieren mee. De nummerplaten krijg ik mee naar huis.

Op 12/12/2013 koop ik een tweedehands wagen, een Volkswagen Transporter, ingericht als camper. Ik neem contact op met mijn verzekeraar om dit te melden, zodat ik deze wagen kan gaan ophalen met de nummerplaten die ik nog in mijn bezit heb (en die nog geldig zijn). Mijn verzekeraaar bevestigt mij een dag later dat alles in orde is: "De Transporter is aanvaard en u bent verzekerd voor dit voertuig". Vanaf dat ogenblik betaal ik correct alle verzekeringspremies voor de VW Transporter, alles lijkt in orde.

In juli 2014 krijg ik van de FOD Financiën een "uitnodiging tot betaling van belastingen op uw voertuig", voor de periode 01/05/2014 - 30/04/2015. Het gaat echter om belastingen voor mijn Peugeot 206, die al meer dan 9 maanden niet meer in mijn bezit is. Van de VW Transporter vind ik geen enkele vermelding terug. Volgens het standaard principe bij betalingen als deze, betaal ik deze rekening, er mij van bewust dat, indien nodig, zulke bedragen achteraf teruggevorderd moeten worden.

Nog voor ik mijn verzekeringsmaatschappij kan contacteren, krijg ik nog een tweede brief, ditmaal van de DIV. Verzenddatum 18/07/2014, uitwissingsdatum, 26/06/2014. Daarin wordt gemeld dat mijn Peugeot 206 uitgeschreven werd. In de brief wordt expliciet vermeld dat “dit geen uitwissingsbericht is van de nummerplaat”, en dat de nummerplaten “nog 4 maanden geldig zijn”.

Ik neem contact op met mijn verzekeringsmaatschappij om te vragen wat er gebeurd is, en hoe ik verder moet. Blijkt dat er iets is misgelopen met de inschrijving van mijn VW Transporter (vergeten door de medewerkster van toen?), en dat mijn Peugeot 206 door hun nooit is uitgeschreven.

Mijn verzekeringsagent probeert via WebDIV mijn Transporter in te schrijven, maar dit blijkt onmogelijk te zijn: de keuring is niet meer geldig. Hoewel de normale keuring van de Transporter (door de vorige eigenaar) nog geldig was tot november 2014, was de Keuring voor Verkoop slechts geldig tot februari 2014. De wagen moet dus opnieuw gekeurd worden, er is geen andere mogelijkheid. Aangezien mijn wagen niet ingeschreven is, en zich dus eigenlijk niet op de openbare weg mag bevinden, vraag ik mijn verzekeringsagent welke papieren ik nodig heb om deze gekeurd te laten krijgen in het keuringsstation. Het antwoord: “Een bewijs van verlies van inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar”, af te halen bij de politie.

Op het politiekantoor krijg ik te horen dat dit “bewijs van verlies van inschrijvingsbewijs” eigenlijk niet aan mij mag afgeleverd worden, enkel aan de vorige eigenaar. Uiteindelijk krijg ik het document mee, maar zonder dat de laatst ingeschreven nummerplaat ingevuld is (van de vorige eigenaar dus). Dit zou immers problemen veroorzaken volgens de agent, aangezien ik met een andere nummerplaat zou toekomen aan het keuringsstation. Hij waarschuwt mij overigens dat ik mij in principe niet op de openbare weg mag bevinden, dus dat ik die keuring en inschrijving zo snel mogelijk moet afhandelen. Niets nieuws dus, net daarom bevond ik mij daar voor die documenten.

Diezelfde avond begeef ik mij naar het keuringsstation van Halle, met afspraak, met de nodige documenten. Ik leg de situatie uit, en na een diepe zucht bekijken ze de documenten. Onmiddellijk leggen ze mij uit dat de nummerplaat niet is ingevuld op het document van de politie, dus dat ze de keuring niet kunnen uitvoeren.

Ik begeef mij opnieuw naar het politiekantoor en ik leg uit aan de agent in kwestie dat hij toch de laatst ingeschreven nummerplaat van dat voertuig moet invullen. Na wat hulp van een collega van hem (“Gewoon invullen, ik heb dat ook al zo afgeleverd”), vult de agent de oude nummerplaat in.

De volgende ochtend, nieuwe afspraak voor oldtimer-keuring in Halle, bij dezelfde controleurs. Ik geef alle documenten af die ik in mijn bezit heb. Ze weigeren echter aan de keuring te beginnen aangezien ik geen inschrijvingsbewijs heb van mijn nummerplaat. Ik moet volgens hun kunnen bewijzen dat dit mijn nummerplaten zijn. Deze papieren kan ik onmogelijk nog in mijn bezit hebben, aangezien dit (zoals verplicht is) meegegeven werd toen ik mijn vorige wagen als wrak verkocht. Ik wijs hen erop dat ik wel de brief van de DIV heb, waarin mijn naam uitdrukkelijk gekoppeld wordt aan mijn nummerplaat, en waarin ook letterlijk staat dat deze kentekenplaat (nog) NIET gewist is. Ik vraag hen dan ook zich te informeren bij de DIV of iets dergelijks. Hun antwoord: “Sorry meneer, daar gaan wij ons niet mee bezig houden. Ze zullen die aanvraag toch terugsturen. Het heeft geen zin om te proberen. De enige oplossing is langs te komen met Z-platen”.

In de daaropvolgende dagen contacteer ik GOCA (overkoepelende dienst van keuringsstations) en de DIV voor meer informatie over mijn situatie, en met de vraag waarom mijn nummerplaat niet wordt aanvaardt, hoewel ze officieel nog steeds geldig is en op mijn naam staat. Elke medewerker die ik aan de lijn krijg, reageert op ongeveer dezelfde manier: “Goh, speciaal geval. Ik moet dit eens navragen. Ik bel u later deze week terug”. Ik heb er nooit iets van terug gehoord. 1 enkele medewerker van de DIV weet mij wel te zeggen dat ik nog zo een “bewijs van verlies van inschrijvingsbewijs” moet aanvragen bij de politie, maar dan van de Peugeot 206. Dit zou mijn identiteit linken aan de nummerplaat. De politie kan en mag dit echter niet afleveren, aangezien men voor dergelijk bewijs het chassisnummer moet controleren. Het chassisnummer van een wrak dat bijna een jaar eerder werd verkocht dus, in dit geval.

De enige oplossing blijkt effectief te zijn om een garagist met Z-platen te sturen. De huur van dergelijke platen kost minstens €150, en garagisten staan niet meer te springen om dit te doen. Deze platen kunnen tegenwoordig immers niet meer zomaar verhuurd worden, er moet steeds een garagist meekomen. Stilaan wanhopig, contacteer ik mijn verzekeraar opnieuw. Zij doen een mooie geste, bekennen schuld i.v.m. het niet-inschrijven van het voertuig in december, en beloven de kosten van de huur van de Z-platen terug te betalen. Na veel rondbellen, vind ik een garagist die me uit de nood wilt helpen.

Zij gaan een eerste keer naar de oldtimer-keuring in Halle, maar worden teruggestuurd “omdat de water- en benzinetank niet gevuld zijn”. Een weging is behoort echter NIET tot de uit te voeren procedures voor een oldtimerkeuring (cfr. Ministriële Instructie Nr. V3/43.12/2014-03). Ik breng mijn garagist hiervan op de hoogte. Deze communiceert dit ook door met de chef van het keuringsstation te Halle. Bij het volgende bezoek wordt de wagen afgekeurd wegens “teveel speling op een achterwiel”. De garagist brengt dit in orde, en geraakt uiteindelijk door de keuring, op woensdag 20/08/2014, na het 5e (!) bezoek.

Ik stuur de volgende ochtend alle documenten elektronisch op naar mijn verzekeraar. Deze verzekert mij “dat de nummerplaten de volgende dag zullen worden afgeleverd”. ’s Anderendaags, tegen de middag is er nog steeds geen spoor van de nieuwe nummerplaten. Ik contacteer mijn verzekeraar, ook aangezien ik nog documenten moest ondertekenen voor de nieuwe verzekering. Hij meldt mij dat de nummerplaten niet online kunnen besteld worden via WebDIV, dit kan enkel ter plaatse in het DIV-kantoor van Brussel. Hij was dit vergeten door te communiceren naar mij toe. DIV werkt op dat moment echter in vakantieregeling, en het was al voorbij sluitingsuur (12u30).

De eerstvolgende maandag, 25/08/2014, begeef ik mij vroeg ’s morgens naar het DIV-kantoor om de gebruikelijke aanschuif-rijen te trotseren. Wanneer het mijn beurt is aan het loket, meldt de dame mij doodleuk “dat ik dat politie-attest toch helemaal niet nodig heb?!”. Bovendien was een van de kaders op het inschrijvingsdocument foutief ingevuld door het keuringsstation. Gelukkig is de dame van goede wil, en past ze de nodige dingen manueel aan. Voor hetzelfde geld had ik opnieuw kunnen beginnen. Een dag later, op 26/08/2014, krijg ik eindelijk mijn nieuwe nummerplaten toegestuurd.

Intussen, begin oktober, heb ik een brief gehad van de FOD Financiën die de wegenbelasting voor de Peugeot 206 voor periode 01/06/2014 - 30/04/2015 zal terugbetalen. Eveneens, uiteraard, een uitnodiging tot betaling voor de Transporter voor het komende jaar.

Een hele historie dus, waarin ik achterblijf met enkele vragen:
1. Wie is hier in de fout gegaan? Ikzelf, of mijn verzekeraar, aan het begin van het verhaal? Wat met de rest van de opeenstapeling aan fouten/miscommunicaties?
2. Is er sprake van pestgedrag vanwege het keuringsstation? De onbereidheid om te willen helpen of om de DIV te contacteren i.v.m. mijn nummerplaat. Het (onterecht) weigeren van de keuring i.v.m. de watertank. En tenslotte het foutief invullen van de keuringsdocumenten.
3. Waar zit hem de logica in het feit dat ik mijn eigen nummerplaat (nog geldig cfr. De brief van de DIV) niet kon gebruiken om naar de keuring te gaan? Wat is dan het nut van deze te mogen behouden gedurende 4 maanden? Ik werd eigenlijk verplicht om minstens €150 te betalen aan een garagist, dat terwijl ik een eigen nummerplaat ter beschikking had.
4. Waar ligt hem de logica, nota bene, dat men met een geldige nummerplaat in het keuringsstation moet verschijnen? Ik ben op eigen risico de openbare weg opgereden om daar te geraken, met een niet-ingeschreven maar WEL verzekerd voertuig, akkoord. Maar ik reed blijkbaar, zonder het te weten, reeds 8 maanden op die manier rond. Maar de technische controle van een voertuig vindt plaats op privé-terrein. Ik had even goed mijn voertuig op een takelwagen kunnen laden, om hem af te laden op het keuringsstation. De technische staat van een voertuig heeft toch geen enkele relatie met hoe dat voertuig daar geraakt?
5. Kan ik de wegenbelasting van mijn Peugeot 206 terugvorderen voor de periode oktober 2013 – juni 2014? Ik ben zelfs bereid om in de plaats daarvan de wegenbelasting te betalen voor de Transporter, voor de periode december 2013 – augustus 2014. Het feit is dat ik nu 7 maanden lang (half oktober 2013 – juni 2014) belasting heb betaald voor een wagen die op de schroothoop lag. 2 maanden daarvan heb ik zelfs geen enkele wagen in mijn bezit gehad.

Voor mij is het te laat. Ik heb me erdoor geworsteld met vele momenten van moedeloosheid. Ik ben 4 weken lang van het kastje naar de muur gestuurd. Niet noodzakelijk vanwege slechte wil van de betrokken partijen. Het lijkt mij alleen dat er veel onduidelijkheid bestaat omtrent deze procedures bij politie, DIV, verzekeraars en keuringsstations. Elke partij had zijn versie van wat er moest gebeuren, maar blijkbaar wist niemand eigenlijk hoe het in elkaar zat. De kilometers die ik heb afgelegd via bus, te voet, met een niet-ingeschreven wagen, met de trein; en de uren die ik gespendeerd heb met heen en weer rijden en informatie verzamelen krijg ik niet terug. Het feit dat ik door deze soep enkele verlofdagen heb moeten opofferen, en waardoor ik later op vakantie moest vertrekken dan voorzien, daar kan men ook niets meer aan veranderen. Ik hoop alleen dat ik hiermee een probleem aan het licht kan brengen, zodat zij die mij achterna komen, niet hetzelfde moeten meemaken.
Ik zal dit verhaal ook overmaken aan Test-Aankoop en/of Touring, maar ik ben benieuwd naar de juridische kant van deze zaak. Ik vermoed dat ik hier zelf niet vrijuit zal gaan, ik had waarschijnlijk zelf moeten opmerken dat mijn wagen niet gekeurd of ingeschreven was. Maar papierwerk is niet mijn sterkste kant, en ik vertrouwde hier dus volledig op mijn verzekeraar. In het verleden is dit steeds goed verlopen. Ik had ook eerder kunnen beslissen om Z-platen te huren, maar ik vind het onbegrijpelijk dat ik verplicht was om €150 te betalen, terwijl ik eigen nummerplaten in het bezit had. Verschillende diensten bevestigden ook dat het zonder zou moeten kunnen.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite om het verhaal door te nemen! Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#2 , 17 okt 2014 15:06

Hmm, niemand die de moed heeft om zich door het verhaal te worstelen? :) Of niemand die mij kan helpen?

Misschien even de korte inhoud geven (meer details, zie boven):
Ik heb een ongeval gehad met mijn wagen, de wagen was total loss. De verzekeringen werden hiervan op de hoogte gebracht. Schadeclaims e.d. worden correct afgehandeld. 3 maanden later koop ik een nieuwe (tweedehands, oldtimer) wagen. Ik breng mijn verzekeraar op de hoogte, mijn verzekering wordt overgezet op de nieuwe wagen en ik krijg het bericht dat alles in orde is, dat ik met de wagen mag rijden.

8 (!) maanden later, ontdek ik dat mijn verzekeraar indertijd de nieuwe wagen vergeten inschrijven is. Meer nog, de oude wagen (total loss sinds oktober 2013) was nog steeds ingeschreven. Ik ging er van uit dat mijn verzekeraar dit had geregeld op het moment van aankoop. Zij dachten dat ook, trouwens... Uiteraard was na die periode de technische keuring ("keuring voor verkoop") van mijn 2e wagen niet meer geldig. Probleemstelling: in België moet een auto gekeurd zijn om hem te laten inschrijven, maar om hem te laten keuren, moet hij ingeschreven zijn! De enige andere optie zijn garageplaten (Z-platen), wat min. €150 kost.

Dat terwijl ik wel nog steeds mijn oude nummerplaat bezit, waarvan ik schriftelijk bewijs heb van de DIV dat deze nummerplaat nog steeds geldig is EN nog op mijn naam staat. Deze nummerplaat wordt echter geweigerd bij de technische controle. In de reglementen voor (oldtimer)keuring staat nochtans uitdrukkelijk dat het mogelijk is om met een andere nummerplaat zich aan te bieden aan de keuring, zolang deze nummerplaat geldig is, en eigendom is van de bestuurder.

Mijn vragen dus:
- Is mijn verzekeraar hier in de fout gegaan? Zij hebben uiteindelijk wel reeds de Z-platen betaald als tegemoetkoming...
- Kan ik de wegenbelasting terugvorderen van mijn vorige wagen, voor de periode tussen het ongeval en het ogenblik dat ze hem uiteindelijk hebben uitgeschreven (= een periode van ca. 8 maanden)?
- Tenslotte (hoewel niet helemaal een juridische kwestie, denk ik): Waarom weigderde men mij aan de technische keuring, terwijl ik kon bewijzen dat ik daar was met een eigen nummerplaat? Men verplichtte mij om €150 neer te tellen voor Z-platen...


Hopelijk is dit wat leesbaarder dan bovenstaand epistel
Alvast bedankt :wink:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 okt 2014 16:58

Tsja, als iedereen zomaar wat aan morrelt ...

Het is u nooit opgevallen dat u na de "inschrijving" van een nieuw voertuig, nooit een nieuw inschrijvingsbewijs ontving ?
BIV, verkeersbelasting (betaling + terugstoring vorig voertuig) ? Nooit opgevallen ?

Uw verzekering ging uiteraard stevig de mist in door het voertuig niet in te schrijven - dat had u zelfs nog veel meer miserie kunnen opleveren.

De politie had u dat attest niet moeten geven, want ze kàn het aan u niet geven en u bent het inschrijvingsformulier niet kwijt, het is enkel ongeldig geworden.

De regeling waarmee u naar de keuring mag is net versoepeld, maar uiteraard dient de plaat wel nog ingeschreven te zijn op een voertuig op uw naam ...
Dat men uw voertuig daar echter niet keurt op een nummerplaat waar geen voertuig meer mee overeenstemt, lijkt me niet meer dan logisch.

Uw verzekering had u een hoop miserie kunnen besparen, maar een deel van de gevolgen is ook uw eigen fout door rond het systeem proberen te werken.
Dat heeft niet gewerkt, en heeft u enkel meer tijd gekost ...

Reclame

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 20 okt 2014 10:16

Het is u nooit opgevallen dat u na de "inschrijving" van een nieuw voertuig, nooit een nieuw inschrijvingsbewijs ontving ?
BIV, verkeersbelasting (betaling + terugstoring vorig voertuig) ? Nooit opgevallen ?
Neen, eigenlijk niet. Bij het inschrijven van mijn vorige wagen heeft dit ook even geduurd vooraleer ik al die papieren heb ontvangen (toen kon ik ook mijn nummerplaat behouden). Daarbovenop had mijn verzekeraar mij duidelijk gezegd "dat alles in orde was", toen ik die nieuwe wagen kocht. Daardoor heb ik daar ook niet meer aan teruggedacht. Zoals ik al zei in mijn openingspost: ik besef dat ik in dit verhaal ook niet vrijuit ga. Dit zijn dingen die ik inderdaad niet heb opgemerkt, maar wel had moéten opmerken. Les geleerd, zoveel is zeker :)
De regeling waarmee u naar de keuring mag is net versoepeld, maar uiteraard dient de plaat wel nog ingeschreven te zijn op een voertuig op uw naam ...
Dat men uw voertuig daar echter niet keurt op een nummerplaat waar geen voertuig meer mee overeenstemt, lijkt me niet meer dan logisch.

Uw verzekering had u een hoop miserie kunnen besparen, maar een deel van de gevolgen is ook uw eigen fout door rond het systeem proberen te werken.
Dat heeft niet gewerkt, en heeft u enkel meer tijd gekost ...
Ik begrijp wat u bedoelt, maar geen enkele dienst heeft mij aan het begin van de rit uitdrukkelijk gezegd dat het onmogelijk was om met mijn eigen nummerplaten die ik nog had, mijn wagen te laten inschrijven. De enige persoon die zei dat ik Z-platen nodig had, was de controleur in het keuringsstation, maar die weigerde verdere uitleg te geven. GOCA, de overkoepelende organisatie van keuringsstations, kon dit daarentegen niet met zekerheid bevestigen. De politie, verzekeringen en de DIV bleven mij ook zeggen dat het mogelijk moest zijn.
Eens het duidelijk was, na 3-4 weken dat er niets anders op zat, heb ik de Z-platen gebruikt.

Ik zie de logica niet in het feit dat men WEL mag gaan met de nummerplaat van een ander voertuig dat men bezit, maar NIET wanneer die nummerplaat niet meer gelinkt is aan een wagen. De brief van de DIV die ik heb ontvangen, zei letterlijk dat de nummerplaat (nog) niet werd uitgewist. Ik heb de luxe niet van een tweede wagen te bezitten, dus word ik verplicht om €150 te betalen aan een garagist die met tegenzin naar de keuring gaat voor een inschrijving. Ik zie dan ook het nut niet in van die brief die ik heb ontvangen van de DIV.

In elk geval al bedankt voor uw reactie!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 okt 2014 11:13

Ik begrijp wat u bedoelt, maar geen enkele dienst heeft mij aan het begin van de rit uitdrukkelijk gezegd dat het onmogelijk was om met mijn eigen nummerplaten die ik nog had, mijn wagen te laten inschrijven.
Ik vermoed zo stilaan dat "geen enkele dienst" in dit land nog aan de (verkeers)wetgeving aan uit geraakt - met alle opeenvolgende en doorgaans ondoordachte wijzigingen aan een wetgeving die om te beginnen al met haken en ogen aan elkaar hangt; en bol staat van de verwijzingen heen en terug, geregeld ook nog eens foutief.

Als deze "diensten" dan advies gaan geven aan burgers, is het helemaal klaar ...
Loopt het mis, is het echter de burger zelf die er voor op draait.
Handig toch :?:

De enige persoon die zei dat ik Z-platen nodig had, was de controleur in het keuringsstation, maar die weigerde verdere uitleg te geven.
Waarschijnlijk omdat ze dan een week bezig zijn om het uit te leggen :wink:
Het is uiteindelijk niet de plicht van een keuringsstation om de wetgeving uit te leggen ...
Ik kan me voorstellen dat ze dat daar uiteindelijk ook wel eens beu worden :?
Het is een behoorlijk hopeloze zaak om tegen een al verkeerd ingelichte bezoeker de boel alsnog recht te gaan zetten.


Wegcode.be vatte het samen als :

Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat.

Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs. Bij de kentekenplaat hoort ook steeds het kentekenbewijs of inschrijvingsbewijs.


Maar u had geen inschrijvings/kenteken bewijs meer voor die nummerplaat ...
U had de plaat nog, maar de inschrijving van het bijhorende voertuig is geschrapt .
(vermoedelijk bij de sloop van het voertuig ?)


Dat de DIV meldt dat de platen niet gewist zijn, komt omdat nummerplaten pas na 4 maanden ingeleverd moeten worden - of moeten dienen voor de inschrijving van een ander voertuig.
Dat is een overbruggingsperiode voor wie ze op een volgend voertuig wil hangen maar dat nog niet in bezit heeft.

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 20 okt 2014 14:15

Conclusie: het is en blijft een warboel, waar niemand nog aan uit geraakt. Beter alles van in het begin controleren, dan achteraf te moeten rechtzetten, zoals bij zo veel dingen in ons Belgenlandje ;)
Ik zal het verhaal toch nog doorsturen naar Test-Aankoop en/of Touring, al zou het maar zijn zodat iemand anders dit verhaal te weten komt en dat het hem/haar zou kunnen helpen.

Bedankt voor het antwoord, Inazuma!

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 02 nov 2014 21:05

Jij bent toch geen 150 euro kwijt want je verzekeraar heeft je die terugbetaald. Voorts kon DIV de verkeersbelasting niet schrappen zolang de auto niet uitgeschreven was door inlevering van de plaat of door de inschrijving op die plaat van een andere auto. Als de verkeersbelasting op de transporter lager is dan voor de 206 dan zou k nog eens langsgaan bij je makelaar voor een bijkomende vergoeding. Idemdito voor andere redelijke kosten doch niet waar jij rond de procedure heen hebt proberen werken. Hij kan dat doen als bijkomende commerciële geste. Om hiervoor te gaan procederen ...

Zelfs Test Aankoop is niet bij machte de vigerende wetgeving eenzijdig te wijzigen. Je zat nu eenmaal (door een fout van de verzekeraar) met een auto zonder alle papieren. Maanden en maanden rondrijden zonder inschrijvingsbewijs aan boord is op zijn zachts geschreven "een slordigheidje" maar dat wist je nu al.

Jij was ter goeder trouw maar t is omdat er zo veel "foefelaars" rondlopen dat t zo ingewikkeld geworden is.

Je schrijft een paar keer "oldtimerkeuring" ipv "keuring voor verkoop". Weet als je met een oldtimer rondrijdt dat woon-werk verkeer en kindjes naar school brengen verkeer niet mogen. Slechts 1 wagen hebben en die op o-plaat zetten is niet verstandig.

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#8 , 03 nov 2014 11:39

Jij bent toch geen 150 euro kwijt want je verzekeraar heeft je die terugbetaald. Voorts kon DIV de verkeersbelasting niet schrappen zolang de auto niet uitgeschreven was door inlevering van de plaat of door de inschrijving op die plaat van een andere auto. Als de verkeersbelasting op de transporter lager is dan voor de 206 dan zou k nog eens langsgaan bij je makelaar voor een bijkomende vergoeding. Idemdito voor andere redelijke kosten doch niet waar jij rond de procedure heen hebt proberen werken. Hij kan dat doen als bijkomende commerciële geste. Om hiervoor te gaan procederen ...
Klopt. Ik ben ook niet van plan om te gaan procederen of iets dergelijks, ik wou vooral weten "wie is hier in fout gegaan?" en "kloppen alle stappen die genomen zijn?". Daarnaast had ik mijn bedenkingen bij de "nutteloosheid" van het mogen behouden van de nummerplaat na het uitschrijven van een vorige wagen, hoewel je er niets mee kan doen.

Achteraf bekeken heb ik inderdaad "rond de procedure heen proberen werken", maar op het moment zelf was het niet duidelijk dat dat de ENIGE juiste procedure was. Men (GOCA, DIV, verzekeringen) liet nog te vaak uitschijnen dat ik er ook zou geraken met mijn oude nummerplaat. Ik was me er dus niet van bewust dat ik rond de procedure heen aan het werken was. Ik dacht dat ik gewoon een goedkopere, correcte weg kon volgen, zonder de huur van Z-platen.
Je schrijft een paar keer "oldtimerkeuring" ipv "keuring voor verkoop". Weet als je met een oldtimer rondrijdt dat woon-werk verkeer en kindjes naar school brengen verkeer niet mogen. Slechts 1 wagen hebben en die op o-plaat zetten is niet verstandig.
Ook daar ben ik op de hoogte van de regelingen. Bedankt voor de (terechte) waarschuwing, maar het daarom zomaar als "niet verstandig" bestempelen hoeft niet hoor :)
Het is een zeer bewuste keuze. Ik werk op welgeteld 1,7 km van mijn werk, heb een busabonnement en geen kinderen. De wagen wordt dus effectief gebruikt waarvoor een oldtimer dient: een occasioneel plezierritje of eens een weekendje weg. Geloof me, al zou ik verder van mijn werk wonen, dan nog zou ik niet gaan werken met een opzichtelijk kampeerbusje dat 9 à 10l / 100km verbruikt :lol:

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 03 nov 2014 21:10

En toch dient een o plaat niet om er een enige wagen op na te houden die niet jaarlijks ter keuring gaat. Voor de verkeersbelasting is er geen verschil.tussen o plaat en gewone plaat en je verzekering is normaliter,ook,vol tarief wegens geen gewone wagen in hoofdverzekering. Wat je "uitspaart" is de jaarlijkse keuring. nadeel: de echte oldtimerliefhebbers zullen zich ooit - zoals in Nederland sinds zo n 2 jaar het geval is - hun oldtimerstatuut afgepakt zien. Da s natuurlijk,uw probleem niet ;-) ;-) ( en zou ook mijn probleem niet zijn mocht ik voor 1 oldtimer gegaan hebben).

Je hebt dus al begrepen dat ik stevig voorstander ben van t afschaffen van o platen op,een enige auto ;-). En zelfs voorstander van een regelmatige oldtimerkeuring zoals ook BFOV voorstaat. (Heb dus zelf een oldtimer maar natuurlijk niet als enige wagen)

Terug naar “Administratief recht”