bod - compromis - akte

weerde
Topic Starter
Berichten: 62

bod - compromis - akte

#1 , 14 feb 2008 11:42

wanneer je een bod doet is dit bindend (zei de makelaar )
als zij dit bod aanvaarden is dit ook bindend

maar stel dat kje in de compromis een 'opschortende voorwaarde ' wilt plaatsen
kan dit dan zomaar? of kan de verkoper dit weigeren?

want het bod is door beide patijen bindend
dus moet er ook een compromis volgen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 14 feb 2008 20:56

Er kan altijd een opschortende voorwaarde ingelast worden om je in te dekken als de bank je geen lening wil geven. Het hangt er uiteraard ook van af welke opschortende voorwaarde je wil laten opnemen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2008 21:15

Als je een opschortende voorwaarde wil moet je dit meedelen op het ogenblik dat je het bod doet.

scorpioen

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 25 apr 2008 14:10

Ik zit ook met die vraag, al heb ik reeds een woning gekocht.

je kan toch moeilijk bij een bod alle voorwaarden reeds vermelden. Zoals stedebouwkundige toestand, OVAM, welk systeem voor de oppervlakte kies je (op basis van landmeter of KI), ...

Ik denk eerlijk gezegd dat een bod bindend is, maar als de partijen niet overeen komen bij het ondertekenen van het compromis, dat daar het compromis kan sneuvelen. Is er één van de partijen die dit niet correct vind, dan kan hij naar de rechtbank stappen. En da denk ik dat de rechter zal akkoord gaan met bepaalde opschortende voorwaarden van de koper, omdat deze als 'gebruikelijk' kunnen worden beschouwd. Hij zal dan wel niet akkoord gaan met de opschortende voorwaarde 'de verkoper moet een zwembad aanlegen en een krokodillenbassin instaleren' :wink:

Das gewoon mijn denkwijze, maar met al die rechtbanken weet je het toch niet.

Ons Belgisch Recht zou dringend eens opgekuisd moeten worden dat de de rechters minder speling en interpretatie-mogelijkheid hebben. Op die manier kan je tenminste al vooraf weten in bepaalde gevallen of je de zaak kan winnen of niet. Los van schadevergoedingen en strafuitspraken.

Terug naar “Kopen”