BOD OP APPARTEMENT

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

BOD OP APPARTEMENT

#1 , 26 okt 2015 08:39

Ik verkoop mijn appartement privé, zonder makelaar.

Nu heb ik maanden gelden van iemand een bod ontvangen per mail, ik heb dan laten weten dat ik dat te laag vond, en daarna een volgende mail dat hij zijn bod verhoogt. Later vraag ik zijn gegevens om iets af te spreken, een paar weken na het telefoongesprek laat die man weten dat zijn echtgenote het appartement komt bezichtigen. Na de bezichtiging laat die man mij telefonisch weten dat hij nog altijd wil kopen aan zijn laatste bod.

Omdat ik het bedrag te laag vond, ben ik er niet direct op ingegaan.
Hierna volgen een aantal SMS en, met berichten van, ik wil nog altijd kopen voor X euro, ben nog altijd geïnteresseerd voor X euro.
Ne het laatste bericht vraag ik zijn bod met zijn volledige persoonsgegevens door te sturen, maar dan is er ineens een probleem, want hij wil persoonlijk komen kijken, wil verslagen, attesten, hij wil wel komen kijken, maar heeft nu geen tijd, ....

Ik vraag mij af of iemand die vijf keer laat weten dat hij wil kopen voor X euro en zijn echtgenote heeft het appartement bezocht, of die nog op zijn bod kan terugkomen. Iemand enig advies wat ik best kan doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 26 okt 2015 09:00

Indien er geen einddatum op het bod staat, kan u dit aanvaarden, en is de koop gesloten. Echter als hij dan moeilijk doet, zal u via de rechtbank de uitvoering van de koop moeten vorderen, wat nog een extra vertraging geeft.

Mijn advies? Iemand die zo met uw voeten speelt, niet op ingaan, en dus bod niet aanvaarden. U kan nog wel een ultimatum stellen (binnen de week akkoord over de verkoop), maar laat dit niet meer te lang aanslepen. Oftewel koopt hij, oftewel niet, maar niet meer treuzelen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 26 okt 2015 10:05

+1, steek geen tijd in zulke idioten, brengt niets dan miserie. Gedwongen uitvoering vorderen zal u misschien iets opleveren qua schadevergoeding indien de koper niet doorzet maar ondertussen zit u ook geblokkeerd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 okt 2015 10:40

Zeer eigenaardig. Doet een bod, verhoogt daarna zijn bod en dit zonder eenmaal een bezoek aan het appartement gebrachte te hebben. Pas nadat zijn echtgenote een pandbezoek heeft gebracht komt hij zelf ook nog even kijken maar wil dan gelijk alle documenten van het pand inzien.
Mogelijks een oneerlijke makelaar, die zo toch de verkoopsopdracht van het appartement wil binnenhalen.
Destijds wel tientallen malen meegemaakt toen ik nog beroepshalve woningen verkocht in opdracht van mijn werkgever. De meest ongelooflijke trucs werden toen uitgehaald om toch maar een opdracht te kunnen binnenhalen, tot zelfs een klacht bij het BIV omdat ik, als niet makelaar zijnde, panden verkocht.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 26 okt 2015 10:51

@mava: je komt soms zaken tegen hoor. Paar weken geleden iemand die me mailde met kopie van haar id-kaart dat ze een huis wenste te huren en akkoord was met de huurprijs, vroeg wanneer het contract kon worden ondertekend. Detail: ze had het pand nooit bezichtigd, enkel 10 foto's gezien op immoweb... Haar vriendelijk gezegd dat ze eerst moest komen kijken en dat er nog een klein detail was, nl dat ik haar ook diende te aanvaarden als huurder. Ze maakt een afspraak. De dag erna krijg ik een paniekerig telefoontje van....haar voogd: de dame is handelingsonbekwaam.

En dan alle makelaars die bellen met fantastische voorstellen zelfs indien in de advertentie klaar en duidelijk staat 'makelaars gelieve zich te onthouden'.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

#6 , 26 okt 2015 11:41

@mava105
Voor alle duidelijk : die man heeft dus het appartement nog niet bezocht. In het verleden dat ik hem contacteerde voor een afspraak was hij ineens ziek, na een paar weken liet hij dan weten dat zijn echtgenote zou komen voor een bezichtiging. Dat is dus ook gebeurd en ze was heel positief.
Hierna heeft hij dus meermaals laten weten dat hij bij zijn bod blijft.

Bij zijn laatste bericht heb ik hem gevraagd zijn bod en zijn persoonsgegevens door te sturen, en toen was er ineens een probleem, want hij had het pand nog niet gezien, en wil een afspraak. Als ik hem bel voor een afspraak gaat hij ineens op vakantie, en vraagt hij attesten van alle vernieuwingen ... . Als ik zeg dat ik alles kan voorleggen, twijfelt hij over de buurt, en stelt hij zich vragen over de verhuurmogelijkheden .... .

Men zou zeggen dat men dit afweegt alvorens een bod te doen, maar blijkbaar werkt het hier andersom.

Ik heb hem nooit laten weten dat ik zijn bod aanvaard, want dan hang ik van mijn kant vast aan iemand die blijkbaar enkel met mijn voeten wil spelen, en waarschijnlijk toch niet echt wil kopen.
Voor mij gaat de verkoop dus gewoon door, maar ik vind het wel heel onwaarschijnlijk wat mensen allemaal doen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 26 okt 2015 12:19

Een echte koper komt eerst bezichtigen, en brengt dan een bod uit. In al de rest zou ik geen energie aan verspillen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1481

#8 , 26 okt 2015 18:31

Met een dergelijke joke-kandidaat gaat u zich meer miserie op de hals halen dan deugd...

Terug naar “Kopen”