spaarpot mede eigenaars appartement

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

spaarpot mede eigenaars appartement

#1 , 20 sep 2007 21:00

Wij kopen een appartementje in een groot gebouw,en na dat we overeen gekomen waren over de prijs , hebben wij de verkoopakte bij het immobureau ondertekend, nu heeft de eigenaar nog niet ondertekend daar hij het heeft over een spaarpotje , dat zou het geld zijn dat er over is dat ze aan de syndicus betalen, het zou geen groot bedrag zijn, maar nu is mijn vraag moeten wij dat aan de eigenaar betalen, of kunnen zij daar de verkoop voor tegen houden, wij hebben al de 10% voorschot betaald aan het immobureau, weet iemand hoe dit gaat bedankt bij voorbaat Suzanna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 20 sep 2007 22:13

Hey suzanna, in principe is een koop gesloten zodra er een akkoord is over prijs en goed. Maar zeker bij een onroerend goed, sta je niet sterk in je schoenen als er geen getekende compromis is! De verkoper kan makkelijk argumenteren dat ie niet akkoord is met de prijs/voorwaarden. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe dat immobureau jullie een overeenkomst heeft doen tekenen zonder dat de verkoper daarbij aanwezig was en ook getekend heeft. Het immokantoor is in deze serieus over de schreef gegaan, als je het mij (als niet-jurist) vraagt. Erger nog, jullie hebben zelfs een voorschot betaald!

Ik zou in uw plaats onverwijld een aangetekende ingebrekstelling sturen naar dat immokantoor. Daarin eis je dat de compromis, zoals afgesproken, onverwijld mede-ondertekend wordt door verkoper. Geef hen bv. een week de tijd om u een ondertekende compromis te bezorgen. Stel in die brief ook dat u bij verstrijken van die termijn zonder resultaat, uw voorschot onmiddellijk terugeist, vermeerderd met de gebruikelijke intresten. Stel verder ook dat uw aanbod om de woning te kopen bij het verstrijken van die week, ongeldig is.

PS Ik ben geen jurist, dus het is aan jou om mijn raad te volgen of nog even te wachten op extra advies.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 21 sep 2007 18:16

Wij kopen een appartementje in een groot gebouw,en na dat we overeen gekomen waren over de prijs , hebben wij de verkoopakte bij het immobureau ondertekend, nu heeft de eigenaar nog niet ondertekend daar hij het heeft over een spaarpotje , dat zou het geld zijn dat er over is dat ze aan de syndicus betalen, het zou geen groot bedrag zijn, maar nu is mijn vraag moeten wij dat aan de eigenaar betalen, of kunnen zij daar de verkoop voor tegen houden, wij hebben al de 10% voorschot betaald aan het immobureau, weet iemand hoe dit gaat bedankt bij voorbaat Suzanna
Er is een akkoord over voorwerp en prijs. De koop is volgens mij gesloten.

De wet op de mede-eigendom (van dwingend recht) zegt onder artikel 577-11 §2 "ln geval van eigendomsoverdracht van een kavel :
1. is de uittredende medeëigenaar schuldeiser van de vereniging van medeëigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke gedeelten;
de afrekening wordt door de syndicus opgesteld;
2. blijft zijn aandeel in het reservekapitaal eigendom van de vereniging.
Onder "werkkapitaal" wordt verstaan de som van de voorschotten betaald door de medeëigenaars als voorziening voor het betalen van de periodieke uitgaven, zoals de verwarmings- en verlichtingskosten van de gemeenschappelijke gedeelten, de beheerskosten en de uitgaven voor de huisbewaarder.
Onder "reservekapitaal" wordt verstaan de som van de periodieke inbrengen van gelden bestemd voor het dekken van niet-periodieke uitgaven, zoals de uitgaven voor de vernieuwing van het verwarmings-systeem, de reparatie of de vernieuwing van een lift of het leggen van een nieuwe dakbedekking."

M.a.w. zonder wederzijds akkoord kan de verkopende eigenaar u niet verplichten zijn gespaarde aandeel terug te betalen.

Gr.

Reclame

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#4 , 21 sep 2007 18:18

Hallo dieke, bedankt voor je antwoord, maar ik hoorde van middag van het immobureau dat de eigenaars de compromis getekend hebben en dat ze worden opgestuurd naar mijn notaris, nu is mijn vraag nog , wat gebeurd er met die spaarpot, geld dat over is van het bedrag dat maandelijks aan de syndicus word betaal, moeten wij dat aan de eigenaars betalen of hoort dat gewoon bij de verkoop, er staat niks van in de onderhandse verkoopovereenkomst ,ik hoop dat iemand me daar iets over kan uit leggen. groetjes suzanna

Stijn@v&g
Berichten: 15
Locatie: Turnhout

#5 , 21 sep 2007 22:31

Pedro heeft hier al het antwoord gegeven.

Het teveel betaalde werkkapitaal word teruggestort door de syndicus
Het gespaarde reservekapitaal blijft eigendon van de VME.
De verkoper kan dit dus niet opeisen.

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#6 , 21 sep 2007 23:16

Een bedankje aan de mensen die me geholpen hebben , ik heb hier weer bij geleerd ,groetjes Suzanna

Terug naar “Kopen”