Huis verkopen

mariadriessen
Topic Starter
Berichten: 6

Huis verkopen

#1 , 20 jan 2015 08:37

Hoe kan ik het best mijn huis verkopen zonder een makelaar in te schakelen?
Wil namelijk eerst een half jaar proberen het zelf te verkopen

Kan ik tips krijgen hoe dit juist te doen, welke sites etc het beste zijn (ook betalend)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight
Berichten: 232

#2 , 20 jan 2015 10:21

Je moet een EPC attest aanvragen, en een keuring van de electriciteit. Tenzij u er nog hebt die nog geldig zijn (die van electriciteit is bijvoorbeeld 25 jaar geldig dacht ik, moet bij herverkoop in die periode dus niet opnieuw aangevraagd worden).
Als je daarover beschikt kun je in principe te koop zetten. Voor particulieren zijn veel websites gratis (kapaza, zimmo, immoweb, etc). Je zal overstelpt worden met makelaars die allemaal gaan willen langskomen. Meestal met hetzeflde verhaal. Ze gaan je zeggen dat ze veel meer voor je woning kunnen krijgen, en dat zij al het werk gaan doen. Dit is best irritant, aangezien er ook zijn die op voorhand niet te kennen geven dat ze makelaar zijn.
Breng ook je notaris al op de hoogte. Zij kunnen eventueel al een compromis voorbereiden. Maar in principe is dat nog niet nodig. Als je een koper vind kun je gewoon een aan en verkoop belofte opstellen. Daarna ga je daarmee naar de notaris, die vraagt de dan nog ontbrekende papieren aan, en stelt een compromis op. Let wel... alles wat in die aan en verkoopbelofte bedongen is, zal verplicht moeten overgenomen worden in de compromis en akte. Dus let daar wel wat mee op.
Heb nu zelf 2 huizen verkocht in de afgelopen 4 jaar, en echt...dat ging super vlot. Zeker geen 10 000 euro commissie aan een makelaar waard.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2015 11:06

Immoweb gratis? Sinds wanneer? En ik dacht dat zimmo met spiders werkt en zelf geen enkel zoekertje publiceert.

Reclame

limelight
Berichten: 232

#4 , 20 jan 2015 11:34

Sorry, zal immovlan of zo geweest zijn.
Maar zimmo wel degelijk : http://www.zimmo.be/nl/pagina/zelf-pand-verkopen/" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 jan 2015 08:52

Je zal overstelpt worden met makelaars die allemaal gaan willen langskomen. Meestal met hetzeflde verhaal. Ze gaan je zeggen dat ze veel meer voor je woning kunnen krijgen, en dat zij al het werk gaan doen. Dit is best irritant, aangezien er ook zijn die op voorhand niet te kennen geven dat ze makelaar zijn.
een goeie oplossing daarvoor: elk telefoongesprek voor een afspraak opnemen met een dictafoon (kan automatisch via apps). Duidelijk stellen dat u voor een bezoek van een makelaar 50 euro zal aanrekenen wegens verspilling van tijd en of de tegenpartij daarmee akkoord is.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2015 09:05

Gewoon in uw avertentie aangeven dat u geen contact wenst met immo's. Ze zullen u desondanks nog opbellen, maar ongevraagd langs komen zal al een pak minder gebeuren.

mariadriessen
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 04 feb 2015 10:36

Bedankt voor alle tips!!!
Ik heb er echt veel aan!!

We zijn nu nog even bezig met verbouwen, daarna wil ik een EPC aanvragen en elek attest want er is ook een nieuwe elek installatie geweest dan is het verplicht.
En wil ook iemand inhuren voor een schatting vd waarde vhet huis want ik weet echt niet wat ik kan vragen zo nu na al de verbouwingen.


limelight hoelang deed je erover om een huis te verkopen??

ippa
Berichten: 174

#8 , 04 feb 2015 10:57

@Maria Driessen,

Vergeet als bijkomende attesten ook niet:
* het bodemattest (via OVAM)
* de kadastrale informatie (via de stedenbouwkundige dienst van de stad / gemeente)


Wij hebben ook zelf alles geregeld en dit verloop vlot, mits het nodige papierwerk voor alle aanvragen.

Groetjes,
JLD

mariadriessen
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 10 feb 2015 15:55

JLD: zijn al deze documenten nodig om tot verkoop over te gaan?
Doen de makelaars dit ook?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 feb 2015 16:32

Bodemattest is één van de wettelijk verplichte documenten. Makelaars vragen die ook aan, of de notaris.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 10 feb 2015 17:42

Best eens een opsomlijst samenstellen:

1. Bodem- en indien van toepassing stookolieattest (met groene dop)
2. Keuringsverslag van de elektrische installatie
3. Energieprestatiecertificaat (EPC)
4. Postinterventiedossier (PID)
5. Stedenbouwkundig uittreksel
6. Kadastraal plan

Indien van toepassing:
7. Huurovereenkomst, indien woning verhuurd
8. voor appartementen: Mede-eigendom documenten + verslagen van de algemene vergadering van mede-eigenaars

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 10 feb 2015 18:35

Kan zijn dat ik er nog vergeet, maar vergeet ook niet te vermelden of het pand in overstromingsgebied of overstromingsgevoelig gebied ligt e.d.

sisi8918
Berichten: 32

#13 , 15 feb 2015 12:06

wij hebben ons appartement een paar jaar geleden ook zelf verkocht, gaat heel vlot, de notaris maakte de compromis en zocht zelf alle nodige documenten bijeen, zodat alles in orde was.
Wat ik ook zou aanraden is zelf affiches op te hangen aan het huis en begin van de straat of de wijk, wij ondervonden dat we daar ook erg veel reacties op kregen.

limelight
Berichten: 232

#14 , 15 feb 2015 12:25

Bedankt voor alle tips!!!
Ik heb er echt veel aan!!

We zijn nu nog even bezig met verbouwen, daarna wil ik een EPC aanvragen en elek attest want er is ook een nieuwe elek installatie geweest dan is het verplicht.
En wil ook iemand inhuren voor een schatting vd waarde vhet huis want ik weet echt niet wat ik kan vragen zo nu na al de verbouwingen.


limelight hoelang deed je erover om een huis te verkopen??
Heb er één verkocht op 3 dagen, en 1 op 3 weken. Voor die 2e had ik wel het geluk dat ik over aan EPC en electrische keuring beschikte. Voor die 1e heb ik het EPC wel moeten aanvragen. Maar dat was op heel korte tijd geregeld.
Maar, verder had ik geen documenten. Die zijn pas aangevraagd eens de aan/verkoop belofte reeds op papier stond. Daarna is alles aan de notaris doorgespeeld, en die heeft het nodige papier werk gedaan. Koper betaalt dit, dus nul komma nul kosten (behalve die +-300 euro voor het EPC).
Voor zover ik weet kan dit op deze manier. Dacht dat enkel EPC moest aanwezig zijn voor het te koop stellen. De rest moet aanwezig zijn voor de compromis. Heb dan gewoon aan/verkoopbelofte opgesteld, en compromis laten opmaken door notaris. Er zullen er hier waarschijnlijk wel zijn die kunnen zeggen wat de eventuele problemen zijn op deze manier.

Terug naar “Kopen”