Gerenoveerd appartement gekocht met lekken

qwerty10
Topic Starter
Berichten: 2

Gerenoveerd appartement gekocht met lekken

#1 , 27 jul 2013 12:12

Ik heb vorig jaar het bovenste appartement gekocht in een oud huis dat opgesplitst is in 2 appartementen.
De verkoper was een firma die huizen en appartement opkoopt, deze renoveert en terug verkoopt. Deze firma heeft o.a een nieuwe badkamer geinstaleerd, nieuwe vloer gelegd, opnieuw gestukt en nieuwe ramen geplaatst.
Met een groot onweer deze week bleek het op een aantal plaatsen te lekken (het dak is niet vervangen). Maar de hardste lek was bij een dakraam dat door de vorige eigenaar gezet is.

Nu staat er in mijn akte natuurlijk de clausule van verborgen gebreken maar ook dat een aannemer nog tot 10jaar aansprakelijk is. Is de lek aan het dakraam dan een verborgen gebrek of een constructiefout? Een aantal maanden geleden was er ook al bezetsel van naast het raam naar beneden gevallen.

Kan ik verkoper/aannemer hiervoor aansprakelijk stellen?

Bedankt voor je hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
qwerty10
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 13 aug 2013 16:38

Niemand die mij kan helpen?

Kan ik de verkoper / aannemer van mijn appartement aansprakelijk stellen voor een door hem geplaatst dakraam waarlangs het binnen lekt en waar het bezetsel van de muur valt? Ondertussen zijn er ook blaasjes in het bezetsel gekomen waardoor ik denk dat er nog meer vocht achter zit. Of kan ik hiervoor bij mijn verzekering terecht?

Bedankt

pgovaere
Berichten: 43

#3 , 13 aug 2013 16:55

M.i. is de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer hier van toepassing. Ik zou starten met de aannemer en de verkoper per aangetekende brief in gebreke te stellen.

Zie: http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 717093.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat: "Onder de tienjarige aansprakelijkheid vallen alle zichtbare of verborgen fouten in de ruwbouw die de stabiliteit, de duurzaamheid, de veiligheid of de afdichting van de woning in het gedrang brengen."


Zoek ook eens uit of u via een verzekering recht heeft op rechtsbijstand. Uw verzekeringsagent moet daar toch een antwoord op kunnen geven ?

Reclame

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 aug 2013 19:41

Het gaat hier niet om een nieuwbouw, maar om een verbouwing. Aan het dak werd niet gewerkt. Hoe kan aannemer hier dan verantwoordelijk voor gesteld worden / waarborg geven ?Typisch voor dit soort aannemers die oude woningen opknappen en terug verkopen is hun "tape à l'oeil" systeem.
Ze knappen alles op wat een koper onmiddellijk in het oog springt en doet beslissen om te kopen. Wat niet gezien is wordt dikwijls achterwege gelaten.

pgovaere
Berichten: 43

#5 , 13 aug 2013 19:49

zie de geciteerde link:

Ook voor projectontwikkelaars

Deze aansprakelijkheid wordt door de wet Breyne uitgebreid tot de verkoper-projectontwikkelaar, ook als die het gebouw niet zelf als aannemer heeft opgericht of als die geen aannemer is. Ook als de woning intussen van eigenaar is gewisseld, blijft de verkoper aansprakelijk

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 13 aug 2013 19:54

zie de geciteerde link:

Ook voor projectontwikkelaars

Deze aansprakelijkheid wordt door de wet Breyne uitgebreid tot de verkoper-projectontwikkelaar, ook als die het gebouw niet zelf als aannemer heeft opgericht of als die geen aannemer is. Ook als de woning intussen van eigenaar is gewisseld, blijft de verkoper aansprakelijk
Maar geldt enkel voor een NIEUWBOUW die nog geen tien jaar opgeleverd is!!!!!
In dit geval betreft het een oudere woning die opgekalfaterd is. Hier komt geen Wet breyne aan te pas.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”