Verborgen gebrek na aankoop woning

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

Verborgen gebrek na aankoop woning

#1 , 09 mei 2013 13:22

Korte schetsing:

Mijn vrouw heeft destijds zo'n 2,5j geleden een woning overgekocht. Deze woning is nu zo'n 5j oud.
Nu zien wij dat beneden in de bijkeuken de muren en vloer serieuze tekenen van vochtschade beginnen te vertonen.

Tot overmaat van ramp blijken alle afvoeren IN de muren of vloeren verwerkt te zijn, er is dus geen mogelijkheid om eenvoudig na te gaan waar het probleem zit of het te verhelpen.

Ook de afvoer naar buiten toe is in feite fout ontworpen, die komt toe in een putje en dan uit dat putje vertrekkend 90° in andere richting waardoor uiteraard het water de gemakkelijkste weg kiest: uit het putje, niet naar het riool, hierdoor verstopt dit zeer snel, een architecturale fout, alsook het plaatsen van afvoeren in de muren naar mijn mening.

Mijn vraag: wie dienen wij hiervoor aansprakelijk te stellen ? De verkopers of kunnen we de aannemer/architect rechstreeks aansprakelijk stellen daar de woning nog geen 10j oud is ?

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut
Berichten: 99

#2 , 09 mei 2013 13:26

"Tot overmaat van ramp blijken alle afvoeren IN de muren of vloeren verwerkt te zijn, er is dus geen mogelijkheid om eenvoudig na te gaan waar het probleem zit of het te verhelpen."
er bestaan heel wat firma's die adequate opsporingsmiddelen hebben hoor. evt zelfs bij je verzekeraar kan je hiernaar vragen. Die zal jou ook voorthelpen met het uitzoeken van de schade me dunkt en zal zelf wel uitzoeken op wie ze de kosten verhalen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 mei 2013 13:30

Het water vanuit dat putje loopt toch verder naar de riool? Indien dat niet gebeurt zit er een verstopping tussen dat putje en de riool of, zoals ik ooit heb meeggemaakt, werd de aansluiting op de riool niet uitgevoerd door vergetelheid.
Dat er buizen onder de vloer en in de muur liggen is niet abnormaal. Ook dat putje met zijn 90° graden uitloop is normaal.
Aangezien dit waterschade is kunt u ook nagaan of u de verzekering niet kunt inschakelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2013 13:35

Vermoedelijk staat in de verkoopakte een vrijwaringsclausule: de verkoper is niet aansprakelijk voor verborgen gebreken. Deze clausule is geldig, tenzij de verkoper de gebreken gekend heeft.

Door de koop beschikt u wel over een aansprakelijkheidsvordering tegen de aannemer en architect. De aansprakelijkheidsvordering van de verkoper is door de verkoop overgegaan naar de koper.

Terug naar “Kopen”