Koop annuleren voor ondertekenen compromis

Jasperke
Topic Starter
Berichten: 5

Koop annuleren voor ondertekenen compromis

#1 , 04 okt 2012 17:23

Ik heb deze week via email aan een immokantoor bevestigd om een huis te kopen.
Door omstandigheden wil ik nu afzien van de koop. De compromis is nog niet ondertekend maar vraag mij af of de email die ik stuurde mij in problemen kan brengen?
Het immokantoor heeft ook al een kopie van mijn paspoort genomen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove
Berichten: 151

#2 , 04 okt 2012 18:07

inderdaad. Je mail is een duidelijk bewijs dat er een verkoopsovereenkomst al is gesloten.
Je kan eens proberen je verhaal uit te leggen bij het immo kantoor maar het zal weinig kans op succes hebben

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 05 okt 2012 07:56

Lijkt eerder alsof TS een bod heeft uitgebracht. Er is pas een verkoopsovereenkomst indien het bod aanvaard is. Verandert heel weinig aan de zaak, want de kans is groot dat TS geen uiterste geldigheidsdatum op het bod heeft geplaatst, waardoor de verkoper (via makelaar) op een lukraak moment de mail kan uitprinten en kan ondertekenen "voor aanvaarding" of iets dergelijks.

Je kan altijd proberen om enkele opschortende voorwaarden te laten opnemen in het compromis, zoals "bekomen van een lening voor X euro of Y% van de aankoopsom".

Wat is de reden eigenlijk waarom je van de verkoop wil afzien?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 okt 2012 09:07

TS spreekt over "bevestigd", dus ik neem aan dat er reeds onderhandelingen hebben plaatsgevonden. Hierdoor is er een akkoord over de prijs en het goed, en is de koop gesloten.
TS zal moeten vragen om de verbreking van de de overeenkomst, en verkoper kan hiervoor een schadevergoeding eisen.

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#5 , 05 okt 2012 13:55

beste,

ik neem aan dat uw bod werd aanvaard door de verkopers? In ontkennend geval kan U uw bod nog steeds intrekken. Dit kan zolang het bod niet werd aanvaard door de verkoper.

ER ontstaat pas een verkoopsovereenkomst indien uw bod werd aanvaard.

mvg

Jasperke
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 05 okt 2012 16:26

Het bod werd aanvaard.
De kosten om te verbouwen gaan hoger liggen dan vooraf ingeschat. Vandaar dat ik dacht om af te zien van de aankoop.
Ik ga volgende week dan toch de compromis gaan tekenen.. 10% schadevergoeding lijkt mij wel veel geld..

Een email sturen als bevestiging van een bod naar een immokantoor vind ik toch maar maffiapraktijken.. Dat zo dingen wettig zijn snap ik toch niet helemaal..
Het immokantoor kan in de compromis dan ook zetten wat ze willen, de verkoop gaat toch door..

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 05 okt 2012 16:42

En waarom hebt u dan een mail gestuurd als u dat maffiapraktijken vindt?

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 08 okt 2012 08:59

+ in uw bod dient u duidelijk en ondubbelzinnig de opschortende voorwaarden en uiterste geldigheidsdatum van het bod te plaatsen indien u ook maar vermoedt dat u hier gebruik van zal moeten maken (zoals bvb "onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening van X euro en Y euro verbouwingskrediet").

Of ze dit aanvaarden is natuurlijk iets anders, maar u kan niet gehouden worden aan een compromis dat u niet tekent omwille van het niet toevoegen van de voorwaarden die u stelt. Dan dient men uw bod te weigeren.

bladez
Berichten: 5

#9 , 08 okt 2012 16:20

Het bod werd aanvaard.
De kosten om te verbouwen gaan hoger liggen dan vooraf ingeschat. Vandaar dat ik dacht om af te zien van de aankoop.
Ik ga volgende week dan toch de compromis gaan tekenen.. 10% schadevergoeding lijkt mij wel veel geld..

Een email sturen als bevestiging van een bod naar een immokantoor vind ik toch maar maffiapraktijken.. Dat zo dingen wettig zijn snap ik toch niet helemaal..
Het immokantoor kan in de compromis dan ook zetten wat ze willen, de verkoop gaat toch door..
De vraag die je moet stellen is: wie is de maffia in deze situatie?
Het immokantoor kan geen bod aanvaarden zolang jij geen doet! Waarom heb je een email gestuurd in de eerste plaats? Om het huis te kopen toch?
Sommige mensen onderschatten toch het effect van een bod op een woning en zijn veel te impulsief.

Knap de woning op en verkoop ze nadien, met wat geluk maak je er mooie winst uit.

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 09 okt 2012 14:29

+ in uw bod dient u duidelijk en ondubbelzinnig de opschortende voorwaarden en uiterste geldigheidsdatum van het bod te plaatsen indien u ook maar vermoedt dat u hier gebruik van zal moeten maken (zoals bvb "onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening van X euro en Y euro verbouwingskrediet").

Of ze dit aanvaarden is natuurlijk iets anders, maar u kan niet gehouden worden aan een compromis dat u niet tekent omwille van het niet toevoegen van de voorwaarden die u stelt. Dan dient men uw bod te weigeren.
De koop is gesloten, ongeacht wat er in het compromis staat. Het compromis kan enkel maar verdere details geven, is gewoon de papieren bevestiging van die koop-verkoop. Je kan enkel maar hopen dat je in het compromis een ontbindende voorwaarde kan vinden voor bv het verkrijgen van een lening, en dan van drie banken een bevestiging dat je van hen geen lening kan krijgen.

Terug naar “Kopen”