Hoe je eigendom beschermen tegen ex-eigenaar?

Andy130280
Topic Starter
Berichten: 2

Hoe je eigendom beschermen tegen ex-eigenaar?

#1 , 26 dec 2005 20:44

Hallo,

Half augustus kochten we een huis, waar nog tot eind 2005 de vorige eigenaar in verblijft. In de akte staat dat de ex-eigenaar het pand ten laatste 31/12/05 moet verlaten. De vorige eigenaar wilde echter nog een weekje langer blijven, maar dat was niet mogelijk. De eigenaar liet blijken ons toch die week te laten wachten, waardoor we een preventieve aanmaning lieten sturen door een deurwaarder. Nu is de vorige eigenaar in 'zijn gat gebeten'.
We vrezen dat we ons huis extreem vuil en misschien met schade zullen aantreffen. Wat kan ik doen in zulke situaties? Ook de keuken is een probleem : er zijn verschillende ingebouwde toestellen : mag de vorigr eigenaar die gewoon meenemen? Er is immers geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Ik dacht dat ingebouwde toestellen onroerend goed zijn en dat de vorige eigenaar toestemming moet krijgen van ons om die mee te nemen.
Alvast bedankt voor de reactie

Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 29 dec 2005 11:12

Na het verlijden van de akte verkreeg de verkoper de woning in bruikleen tem. 31 dec. Daarna bezet de verkoper uw woning zonder recht of titel. Geeft hij daaraan geen gevolg(=preventieve aanmaning) dagvaard hem dan met vordering tot uitdrijving,bezettingsvergoeding en voorbehoud voor eventuele schade aan de woning,die u zal moeten bewijzen.

Ingebouwde toestellen:Art. 551. Alles wat met de zaak verenigd wordt en ??n lichaam ermee uitmaakt, behoort de eigenaar toe....(Burgerlijk Wetboek)

Andy130280
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 dec 2005 12:52

Bedankt Lex, ik hoop dat het goed afloopt, I will let u know :wink:

Reclame

Jan B

#4 , 30 dec 2005 11:03

Andy,

het is spijtig dat je geen plaatsbeschrijving hebt laten opmaken...

Mijn broer had hetzelfde voor toen hij zijn huis kocht. De vorige eigenaar had niet alleen de ingemaakte kast en de inbouwspotjes meegenomen maar ook een boom uit de voortuin!

Groeten,

Jan

Terug naar “Kopen”