Onderhoud voortuing die niet van mij is

digits
Topic Starter
Berichten: 224

Re: Onderhoud voortuing die niet van mij is

#31 , 11 jul 2012 14:29

Maar je hebt wel de onderhoudsverplichting van deze erfdienstbaarheid.
Als dat volgens jou zo is, zou je me dan even kunnen melden op welke wettekst/reglement/.. je je daarvoor baseert ? :?:

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#32 , 11 jul 2012 16:34

ik lees in de OT :
Als ik zou mogen kiezen zou het ofwel blijven in de huidige staat (onderhouden door A, zoals 10 jaar geleden) of wel een autostaanplaats worden
dus vroeger werd het stukje grond wèl door de bouwfirma onderhouden?
Bestaat er dan geen kans op compromis ?

vb. u legt van die open tegels waar gras door kan groeien op het stukje grond en in ruil voor het kunnen parkeren, doet U het gras af en onderhoudt de rest van het stukje.

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#33 , 11 jul 2012 17:23

ik lees in de OT :

dus vroeger werd het stukje grond wèl door de bouwfirma onderhouden?
Dat is correct.
Bestaat er dan geen kans op compromis ?

vb. u legt van die open tegels waar gras door kan groeien op het stukje grond en in ruil voor het kunnen parkeren, doet U het gras af en onderhoudt de rest van het stukje.
Neen, om 2 redenen:
- bouwfirma beweert dat het gras niet sterk genoeg is en wil dat het groene karakter bewaard blijft
- daar is in principe een bouwvergunning voor nodig

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#34 , 11 jul 2012 19:32

In mijn gemeente is het ondertussen verplicht om van die grasdoorlatende tegels te gebruiken voor opritten. Net om het een groen uitzicht te geven (gras groeit erdoor), het is goed waterdoorlatend voor het hemelwater én omdat de raten wel sterk genoeg zijn om een auto op te laten staan.
GRASDALLEN: Water-en grasdoorlatende ‘tegels’ in kunststof of beton die ervoor zorgen dat een grasveld bereden kan worden zonder in te zakken of te vervallen. Na verloop van tijd zijn deze praktisch onzichtbaar in het grasveld.
Afbeelding

digits
Topic Starter
Berichten: 224

#35 , 18 aug 2013 13:18

Hallo iedereen,

ik dacht dat vorig jaar de discussie afgesloten was, maar helaas.

Na verschillende aanmaningen van de politie aan bedrijf A om de tuin te onderhouden, heeft bedrijf A besloten om deze volledig "plat te spuiten". Zowel de politie als de gemeente raden mij nu aan om naar de vrederechter te stappen. Daarom ben ik mij wat aan het verdiepen in toepasselijke wetteksten. Ik heb al wel wat gevonden over gebruik van pesticiden, maar ik vroeg mij af of er ergens algemene reglementen zijn zoals "men moet zijn voortuin esthetisch onderhouden" of iets dergelijks. In het politiereglement van de gemeente spreekt men enkel over onkruid dat verwijderd moet worden. De wijkagent vertelde mij wel dat er effectief boetes uitgedeeld worden voor "niet-onderhouden voortuinen", maar wist niet op welk reglement dat gebaseerd is.

Voorlopig heb ik als "klacht" enkel burenhinder: door de verdorde grassen trekt dit zwerfvuil aan, en vermindert dit ook de waarde van mijn woning.

Verder heb ik ook al gevonden dat er geen beton of verhardingen mogen aangelegd worden zonder vergunning, maar mag de tuin bijvoorbeeld volledig vervangen worden door aarde of kiezelstenen ?

Alvast opnieuw hartelijk dank!


digits
Topic Starter
Berichten: 224

#37 , 24 sep 2013 11:12

Update voor mensen die in dezelfde situatie zitten (kans is klein, maar goed): vrederechter is van oordeel dat niemand dat stuk grond moet onderhouden omdat er geen overmatige burenhinder is.

Het is dus wachten tot de eerste familie ratten ofzo haar intrek neemt op dat stuk grond :)

Terug naar “Kopen”