vraag ivm compromis

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

vraag ivm compromis

#1 , 28 feb 2012 20:22

vriend had woning te koop gezien en hij heeft een compromis getekend wel onder opschortende voorwaarden waarin staat :
deze verkoopsovereenkomst wordt gesloten onder de opschortende woorwaarde van het verkrijgen van een lening binnen de 2 weken na ondertekening dezer. de koper verbindt zich ertoe alle mogelijke inspanningen te doen om lening te bekomen .
hij heeft dit dus gedaan maar wegens de bank nog geen antwoord had gegeven na eind datum van die twee weken heb ik gebeld en gevraagd om de datum te verlengen wegens we negatief nieuws hadden van de bank en nog geen brief hadden ontvangen heb dit ook aangetekend verzonden.
immo heeft dag erna gebeld om te zeggen dat ze de brief hadden ontvangen en dat de eigenaar akkoord ging met verlenging.
mijn vraag is nu zal mijn vriend nu toch die 5000 euro waarborg moeten betalen of niet (indien we geen bank vinden die akkoord is)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2012 08:50

Het is mij niet duidelijk wat U bedoelt met "die waarborg". Normaal betaalt U een voorschot bij het ondertekenen van de compromis, meestal 10% van de aankoopprijs. Dit voorschot krijgt U integraal terug indien de koop niet doorgaat vanwege de opschortende voorwaarden. Bij afspringen van de koop vanwege andere redenen die niet opgenomen zijn in de opschortende voorwaarden, krijgt de benadeelde partij een vergoeding gelijk aan de waarde van het voorschot.

Reclame

Terug naar “Kopen”