Permanent wonen in vakantiehuis?

Julien-Henri
Topic Starter
Berichten: 2

Permanent wonen in vakantiehuis?

#1 , 27 jan 2011 14:40

Hallo,

Ik woon met mijn vrouw en zoon in een appartement en wij hebben interesse om een (vergunde) bungalow (in natuurgebied) te kopen als tweede huis.
Mogen wij permanent in de bungalow gaan wonen als we het appartement behouden (dus een officiële domicilie)? Of is het verplicht om een bepaalde tijd van het jaar in je domicilie door te brengen?

Bedankt voor de reacties

Julien-Henri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 27 jan 2011 18:46

een vergunde bungalow in natuurgebied?? en u zou die nu kopen.
Ik zou HEEL wantrouwig zijn.
In natuurgebied kan mag niet gebouwd worden nog minder gegund en als het huis daar al staat dan is er zo wie zo een uitdoofbeleid laat staan een AFBRAAKBELEID.
Ik denk zelfs dat de gemeente de inschrijving in zo'n pand kan weigeren.
Bij mijn weten zijn het net dat soort gebouwen die wegens foute plaats in het nieuws komen
http://www.habitos.be/vragenrubriek.asp ... aag_ID=103" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.livios.be/nl/_build/_droi/_a ... atus=quevi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenwonen.net/news/read.asp?id=9350" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2011 19:47

Deze week nog in het TV nieuws: een paar 100 gezinnen die een vakantiehuis aan de kust kochten in een recreatiezone, en er permanent verbleven, zullen er waarschijnlijk uit moeten, niettegenstaande dat de gemeente hun er had gedomicilieerd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 jan 2011 19:59

Zolang het domicilie er niet wordt geplaatst zal er geen probleem zijn. Wel voor zorgen dat u via uw officiële domicilie altijd bereikbaar blijft.
Dus regelmatig brievenbus ledigen, mogelijke aangetekende zendingen afhalen, op tijd rekeningen betalen die er aankomen, geen sociale (adres)fraude plegen, enz.
Eventueel ook telefoon doorschakelen naar tweede verblijf. U verblijft dan "virtueel" op uw domicilieadres.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 27 jan 2011 21:16

Dat is dus een van de problemen .... men mag daar niet wonen want geen permanente bewoning mogelijk maar de gemeente moet u inschrijven er zijn nl 2 wetgevingen inschrijving moet altijd maar wonen mag niet altijd.
Zo ook kunnen/moeten krakers worden ingeschreven terwijl ze daar wettelijk niet mogen wonen....
Resultaat men moet alleen al voor dat feit naar de rechtbank stappen.

Julien-Henri
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 10 feb 2011 14:45

Bedankt voor de tips. We hebben afgezien van de aankoop omdat we het niet vertrouwen. Wetgeving hieromtrent is toch niet echt duidelijk vind ik.

Terug naar “Kopen”