Verkoop onroerend goed als voorlopige bewindvoerder

ippa
Topic Starter
Berichten: 174

Verkoop onroerend goed als voorlopige bewindvoerder

#1 , 24 jun 2010 23:24

Hallo,

De vrederechter stemt toe dat ik, als voorlopig bewindvoerder, de woning van mijn overlevende moeder verkoop.

Kan hij eisen dat deze verkoop alléén gebeurt via een openbare verkoop en niet uit ter hand of via een immo-agentschap?

Bedankt,
JLD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2010 05:56

In principe moet een openbare verkoop gehouden worden (art. 1186 Ger. W.)

Art. 1193bis. In de gevallen bedoeld in de artikelen 1186 tot 1189 kunnen de personen bevoegd om de openbare verkoping van de onroerende goederen te vorderen, naargelang van het geval, bij de vrederechter of bij de rechtbank van eerste aanleg een aanvraag indienen tot machtiging om uit de hand te verkopen. De machtiging wordt verleend indien het belang van de door die artikelen beschermde personen zulks vereist.

De in het eerste lid bedoelde aanvraag wordt ingediend bij een met redenen omkleed verzoekschrift waarbij een door een notaris opgemaakt ontwerp van verkoopakte wordt gevoegd.

ippa
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 25 jun 2010 08:32

@scorpioen,

Hartelijk dank voor deze nuttige informatie. Dit is perfect wat ik nodig heb.


mvg,
JLD

Reclame

Eddy
Berichten: 34

#4 , 29 jun 2010 12:23

Je schrijft dat je moeder is overleden, dan heeft de vrederechter niets meer te maken met de erfenis, maar wel de erfgenamen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2010 13:02

Je schrijft dat je moeder is overleden
Ik lees "overlevende".

Eddy
Berichten: 34

#6 , 30 jun 2010 16:44

Sorry, mijn ogen niet ver genoeg opengedaan.

Terug naar “Kopen”