Forumoverzicht » VASTGOED RECHT » Kopen

Opgepast !

waarschuwing Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.





Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Auteur
Zoek naar:


Geregistreerd: 23 nov 2009 20:52
Berichten: 1

Bericht Geplaatst: 23 nov 2009 21:09 
Omhoog  
Ik heb enige tijd geleden een nieuwbouw appartement gekocht en heb nu de eindafrekening ontvangen met onder andere de kosten voor de nutsvoorzieningen.

Maar bij controle stel ik mij de vraag of al de aangerekende kosten wel doorgerekend mogen worden. De kosten die de verkoper vermeldt omvatten onder andere:
- Wegname oude gasmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Wegname oude elektriciteitsmeters (van vorig gebouw dat is afgebroken)
- Aansluiting Werfkast
- Aansluiting 4 nieuwe gasmeters
- Studie: vermogenaanvraag voor gebouw > straatnet kon leveren
- Aansluiting 5 elektriciteitsmeters
- Meerwerken door verhoogde elektriciteits aanvraag
- Graafwerk
- Netuitbreiding Telenet
- Waterkeuring en aanloopstuk/aansluiting water

Bovendien zijn de facturen van Pidpa en Telenet aan 6% en 0% en worden deze kosten aan 21% BTW doogerekend met de opmerking dat de eigenaar geen facturen zou mogen maken aan 6% of 0%

In het lastenboek staat hetvolgende beschreven:
Tellerlokaal: watermeter, electriciteitsmeter, gasmeter, tv-distributie en telefoonaansluiting per appartement, electriciteitsaanluiting gemene delen.
De nutsvoorzieningen zijn in het gebouw aanwezig. Opstellen van meters en verbruik vallen ten laste van de koper.

Wat moet ik nu juist verstaan onder het opstellen van meters ?

Bedankt.

  Profiel  


Geregistreerd: 07 mei 2007 09:02
Berichten: 8918
Woonplaats: Plopsaland

Bericht Geplaatst: 23 nov 2009 21:37 
Omhoog  
"Wat moet ik nu juist verstaan onder het opstellen van meters ?"

Het betreft de aansluitingen op de nutsvoorzieningen. Het zijn alle kosten die worden aangerekend door de energieverdelers, telefoon, kabel, enz. teneinde een aansluiting op hun netwerk te verwezenlijken. De verkoper-promotor heeft die aansluitingen voor u aangevraagd en betaald en factureert die nu door aan u. Zijn leveringen aan u zijn onderworpen aan het tarief van 21 %.

  Profiel  


Geregistreerd: 23 maart 2008 09:32
Berichten: 232

Bericht Geplaatst: 27 nov 2009 18:18 
Omhoog  
Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de aannemer bewust de omschrijving "opstellen" gebruikt omdat de koper zou denken dat het enkel het "openstellen" van de meters betreft. "Opstellen" kan wel niet afbraak of wegname betekenen. Aansluiting van de werfkast enkel indien deze aansluiting ook voor de definitieve aansluiting gebruikt wordt. Studiekosten m.i. enkel indien het gebouw een buitengewoon vermogen vergt. Studiekosten zijn niet vermeld in het lastenboek.

  Profiel  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




© 2005-2013 JuridischForum.be. Alle rechten voorbehouden.

Powered by phpBB © 2001-2013 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling