"Verborgen" gebrek?

frightenign
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

"Verborgen" gebrek?

#1 , 04 apr 2024 11:16

Wij hebben ons ouderlijk huis verkocht. De kopers hebben in november/december tweemaal het huis bezichtigd. De verkoopovereenkomst werd ondertekend begin december door alle partijen. De ondertekening van de akte is gepland voor begin april.

Mijn moeder heeft de kopers na het ondertekenen van de verkoopovereenkomst uit goodwill nog enkele malen binnengelaten in het huis om bepaalde zaken op te meten, etc.

Nu, een dag voor de ondertekening van de akte, beweert de koper dat een leiding van het toilet verkeerd geplaatst is en dit nog door ons hersteld en vergoed moet worden. Dit werd ook geconstateerd de dag voordat de akte ondertekend wordt en dus na de verkoopovereenkomst.

Het toilet spoelt door maar is oud en is aan vervanging toe. Echter werkt het toilet naar behoren en is er niks gewijzigd/hersteld/aangepast geweest aan het toilet tussen de bezichtiging en de akteondertekening. Dit dateert dus van voor de bezichtiging en hadden de kopers kunnen bemerken toen zij voor de eerste keer kwamen bezichtigen. Mocht dat toen gebeurd zijn, had de koper dit eventueel kunnen laten opnemen in de verkoopovereenkomst.

Is dit een kost die wij als verkopers op ons moeten nemen? Of is dit een kost voor de koper?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 04 apr 2024 12:16

Laat maar praten, jullie moeten nergens in toegeven. Er is immers niets verborgen neem ik aan?

frightenign
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2024 12:57

Laat maar praten, jullie moeten nergens in toegeven. Er is immers niets verborgen neem ik aan?
Het is niet verborgen en had duidelijk zichtbaar kunnen zijn tijdens de initiële bezichtiging als de kopers er toen de tijd voor hadden genomen om te kijken hoe de leidingen in elkaar zitten. Dan lijkt mij dit toch gewoon nalatig van hen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 04 apr 2024 20:36

Verborgen dient gelezen te worden als met opzet iets verbergen.... OPZET dus.
Een zichtbare leiding of iets dat men kan testen is dus niet verborgen.
Van wanneer was het huis (bouwjaar)?
Aan uw notaris doorgeven en dat jullie daar geen verdere aandacht aan zullen besteden... gezien een opmerking zonder voorwerp.

SUZANNA
Berichten: 81

#5 , 05 apr 2024 13:58

wij hebben einde december een woning gekocht misschien 5 jaar oud maar wij hebben insijpelend water door de houten ramen en de voordeur de voordeur wordt gewoon heel nat aan de binnenkant en op de grond een hele plas water ,bij de ramen een hele plas in de hoeken op de vensterbank.
Kunnen wij de verkoper daar voor aanmanen dat te repareren daar hij zelf die ramen heeft gemaakt daar hij een zelfstandige timmerman is .

Misschien best een eigen topic beginnen? JurecaBE - moderator

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 apr 2024 16:27

Dat kan je zeker. Stel hem via AS in gebreke, en gefd hem x tijd oim te herstellen. Anders VR

Terug naar “Kopen”