Notaris blokkeer deel van het geld na huis verkoop

Patrick191979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Notaris blokkeer deel van het geld na huis verkoop

#1 , 20 mar 2024 04:50

Wij hebben ons huis verkocht vorige week , de kopers hebben een bezoek gebracht een paar dagen voor het verlijden van de akte, ze wouden een aantal meubels behouden, gratis hebben wij dit gedaan ,een lage tafel hebben wij extra daar ook gelaten, buiten dat was alles in orde

Nu blijkt dat de notaris 3600 euro blokkeer omdat er zitten nog de afgesproken meubels (zijn ze van mening veranderd, weet ik niet)

Bij de akte stond ook nergens dat het huis moest volledig leegstand zijn ,dit is puur haar (de verkopers notaris) mening

Verder heeft zij de resterende bedrag pas 5 dagen na het verlijden de akte overgemaakt naar ons rekening, wij moeten ook naar een notaris voor een aankoop en het geld gaat waarschijnlijk nog niet op ons rekening staan

Wat doe ik IVM de 3600 euro , mag dat zomaar en zou ik een klacht moeten plaatsen hierover?

Dit is een breuk van een notariële contract, toch?

Dank u wel !

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 20 mar 2024 08:21

Een verkoop is altijd voor vrij en onbelast. Het is een logisch gegeven dat - behoudens afgesproken overname - de woning leeg is. Dat is dus niet ‘puur haar mening’
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

CityBird
Berichten: 796

#3 , 20 mar 2024 13:03

Wat doe ik IVM de 3600 euro
De kopers contacteren voor een afspraak wanneer je de woning kan komen leegmaken.

Reclame

Patrick191979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2024 16:55

@BASEJUMPER Nederlands is mss niet uw moedertaal, maar vrij en onbelast is een juridische bepaling, en betekent enkel en allen dat het goed verkocht wordt zonder schulden of hypotheken

Patrick191979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2024 16:57

@citybird uiteraard hebben wij al afgesproken met de kopers,dat is in orde, dit gaat over de notaris

LeenW
Berichten: 12863

#6 , 20 mar 2024 16:59

Het huis moet vrij zijn van roerende goederen. Dit hoeft niet specifiek in de akte vastgelegd te worden.

In dit geval is er mogelijk sprake van een misverstand over wat er moet blijven staan, maar stel u voor (en dit gebeurt ook effectief) dat er een halve vuilnisbelt wordt achtergelaten.

Patrick191979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2024 14:10

:roll:

Nogmaals, alles is nu leeg, uitendelijk was er maar 1 tafel en 2 stoelen dat weg moesten! Wtf

Maar dat was nooit de vraag ,mijn vraag was,is het wettelijk dat de notaris minder heeft uitbetaald dat wat op de akte stond ? Dat zij kiest hoeveel en voor hoe lang een bedrag van een verkoop vasthoud? Het is 1.1 percent van de verkoop waarde voor 1 tafel en 2 stoelen!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2024 15:56

Heeft de notaris te kennen gegeven dat het restbedrag ook zal uitbetaald worden?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Kopen”