Voorschot woning

Pnryxl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorschot woning

#1 , 04 mar 2024 01:51

Hallo,

Ik heb vorig jaar een huis gekocht in november. Juist een paar dagen voor het verlijden van de akte had ik 10% van de aankoopprijs als voorschot gestort op de derdenrekening van de notaris. Het gaat hier om €24.900.

1 dag voor het verlijden van de akte heeft de notaris mij een factuur bezorgd met alle kosten, registratiekosten enz,...
(Alle kosten zijn afgehouden van de voorschot).

Wat ik achteraf heb gezien op de factuur is, dat er rond de €1400 overblijft van mijn voorschot na het aftrekken van alle notariskosten.

Er staat letterlijk..
Netto te betalen: -1446,06€

Als 'k het juist begrepen heb, zou ik toch het resterende bedrag terug moeten krijgen?

Iemand die hierop een antwoord kan geven?
Het is nu ongeveer 4 maanden geleden,
Moet ik bellen en vragen of kan dat lang duren?


Danku

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2024 06:33

Op zich dient het voorschot niet specifiek voor de kosten van de notaris. Het is in de eerste plaats een waarborg voor de verkoper.

Hoe is de rest van de woning gefinancierd? Via uw saldo bij de bank en/of via een lening? Is het daarbij niet verrekend?

dako
Berichten: 333

#3 , 04 mar 2024 10:07

Vraag de "afrekening" eens even op bij de notaris.
Deze maken ze normaal bij elke aankoop/verkoop op.

Normaal zal je daarop o.a. volgende zien staan:
-jouw betaald voorschot
-registratierechten
-eventueel pro-rata verdeling onroerende voorheffing, bij een verhuurd pand pro rata huurgelden en waarborg
-aktekosten/BTW/... notaris
-ontvangen bedrag van de bank (lening)
-Finaal saldo (wat je normaal nog voor akte dient/diende te betalen.

Zoals gesteld is waarborg in eerste instantie voor verkopers en niet om kosten notaris te dekken, al zullen alle kosten(aankoop, registratierechten, aktekosten,...) hiermee wel verrekend worden.
Na te kijken wat dit "finaal saldo" is, als dit het negatief bedrag is waarvan je spreekt zou je dit nog tegoed hebben van de notaris. Dan best even te informeren bij de notaris al is een "tegoed" eerder ongebruikelijk en is het meestal nog een "te betalen saldo" voor akte.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 07 mar 2024 19:13

Terugkrijgen ;-) Je moet 100% plus kosten ophoesten bij t verlijden van de akte. Heb je geen afrekening van t openstaand saldo dat bij de ondertekening van de ake te betalen is? Dit saldo kan een combinatie van hypotheek en eigen geld zijn. Voor een hypotheek moet je ook langs bij de notaris.

Terug naar “Kopen”