groot vochtprobleem in aangekochte woning

tania 68
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

groot vochtprobleem in aangekochte woning

#1 , 15 feb 2024 18:04

De situatie is als volgt: mijn dochter kocht een jaar geleden een woning, na 3 maanden kregen zij her en der blazen op de muren ( gyproc of bepleisterde muren)
en grote waterafzetting druppels op de ramen, met gevolg dat ook de houten kaders opzwellen en rot worden.
Na contact met de verzekering werd er een onderzoek gestart; dit duurde maanden tot men dacht te weten vanwaar dit kwam.
De bouw naast hen zou onvoldoende goed gevoegd zijn waardoor lateraal vocht opgeslorpt werd door de baksteen, de buurman zelf zit ook met een enorm vochtprobleem.. liet alles opspuiten bij hem, waardoor het vocht nog meer zijn weg zocht richting het huis van de dochter.
Na al die maanden komt de conclusie van de verzekering; dit is niet gedekt wegens lateraal vocht, de buur moet stappen ondernemen én bovendien kan het probleem onmogelijk pas begonnen zijn na aankoop ( verborgen gebrek? of bewust weggemoffeld?)
Nu is mijn vraag; na alles wat we geprobeerd hebben via de verzekering; kregen ze enkel de conclusie dat dit dus niet kan afgedwongen worden bij de buur; rechtsbijstand kan niet tussenkomen zeggen ze, ook niet om hen te verdedigen..
Heel complex, de buur houdt hen aan het lijntje; door te zeggen dat hij niemand vind om het te herstellen; ondertussen kunnen ze 1kamer niet meer gebruiken van het vocht en schimmel..
Nu is mijn vraag; wat kunnen we doen? aangezien de verzekering niet meer reageert en we van de kast naar de muur gestuurd worden en omgekeerd.
Ze zitten met de handen in het haar..
wie kan ons iets meer advies geven ?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 feb 2024 20:04

Via de rechtbank een deskundige laten aanstellen om de oorzaak te vinden
Zal wel wat kosten, maar als de buurman de oorzaak is, zal hij de rekening moeten betalen. Enig nadeel: jij moet het grootste deel van het ereloon van de deskundige voorschieten, maar als die veroordeeld wordt krijg je alles terug.

Reclame

Terug naar “Kopen”