notaris stort bedrag verkoop woonhuis niet naar verkopers

WMV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

notaris stort bedrag verkoop woonhuis niet naar verkopers

#1 , 04 feb 2024 12:12

We hebben via Biddit in december een woonhuis verkocht. Op donderdag 21 december werd op het notariskantoor de verkoopsakte door de koper gehandtekend. De koperskosten werden betaald. De koper heeft ons laten weten dat hij op 15 januari 2024 de totale aankoopsom overgeschreven heeft naar de notaris rekening, wat bevestigd werd door de notaris dat ze op 16 januari het bedrag ontvangen heeft. We zijn nu 3 weken verder en we hebben het bedrag nog steeds niet ontvangen van de notaris, zelfs de afrekening werd nog niet opgesteld. Haar argument, dat ze wacht op de kostenafrekening van andere notarissen die in de verkoop betrokken waren. We hebben de indruk dat ze helemaal geen aktie onderneemt en zolang mogelijk de gelden op haar notaris rekening wil houden. Ik heb begrepen dat de notaris de vergoeding krijgt voor de gelden op haar rekening en dat die ons verkoper niet toekomt.
Alle onderzoek naar mogelijk uitstaand schulden, hypotheek, ... werden in aanloop van de Biddit verkoop reeds uitgevoerd

Is er een wettelijk bepaalde termijn dat een notaris de ontvangen som doorstort aan de verkoper, of bij ontbreken van een wettelijke termijn een gangbare praktijk? Wat kunnen we doen om haar tot meer spoed aan te zetten?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 04 feb 2024 14:12

Met een beetje om info vragen bij de andere notarissen?

Kan toch nooit kwaad? En zet uw
notaris in cc, je moet dat niet achter haar rug doen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 04 feb 2024 14:15

Met een mailtje uiteraard..

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 04 feb 2024 15:31

Beste

Veel hangt af van de reden waarom er andere notarissen in betrokken zijn. Zijn er meerdere begunstigden van de opbrengst? Is er een begunstigde betrokken in een faling of andere situatie met schuldeisers? Als u alleen verkoper bent had u toch geen verschillende notarissen betrokken? Wat de intresten op rubriekrekeningen betreft : die komen ten goede aan de begunstigden. Niet aan de notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

WMV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2024 22:50

Dank u voor uw antwoorden.
In antwoord op uw adviezen:
1. contacteren van een andere notaris. Hebben we gedaan en als antwoord ontvangen... ik (de notaris die antwoord heeft gegeven) kan me moeilijk uitspreken over de vraag zonder het volledig dossier te kennen en zelfs dan kan ik me deontologisch niet uitspreken daar u mijn client niet bent en dit nadelig zou zijn voor mijn confrator.
2. aantal notarissen... het betreft verkoop woonhuis uit een nalatenschap. De notarissen (1) notaris die de aangifte nalatenschap gedaan heeft, (2) notaris verkoop Biddit (3) notaris koper. Geen faling, geen uitstaande schulden van de overledene, geen hypotheek op het woonhuis, geen schulden bij de erfgenamen, ....
3. wie ontvangt de rente op de notaris rekening? @basejumper, u antwoord dat wij als verkoper de begunstigde zijn. Hebt u een wet tekst waar we op kunnen terugvallen. Volgens onze notaris is dit een bewaargeving en volgens de wetgeving op bewaargeving komen de opbrengsten haar toe. sic

Sirkii
Berichten: 5420

#6 , 07 feb 2024 12:37

Notaris koper komt er normaliter niet aan te pas. Bij Biddit is de akte op voorhand opgesteld en ligt de handtekendatum bij de Bidditnotaris op voorhand vast. Voor de leningsakte - indien van toepassing - kan de koper een andere notaris aanstellen.

Terug naar “Kopen”