Is een niet onderhoudende ketel een verborgen schade?

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

Is een niet onderhoudende ketel een verborgen schade?

#1 , 19 jan 2024 02:12

Beste,

Ik kocht vorige jaar in november mijn eerste appartement. Eergisteren kwam de techniker langs voor het onderhoud van de ketel. De resultaat was heel slecht, de techniker moet de ketel afkeuren en raad me aan om ketel zo snel mogelijk te vervangen. Anders is grote kans van gaslek gevaar.

Ik heb gezocht op internert en vind volgende informatie op https://www.vlaanderen.be/controle-en-o ... 843cc2847a de.

Heb ik voor de verkoop van een woning een keuringsattest van de verwarmingsinstallatie of stookolietank nodig?
Het is niet verplicht om een keuringsattest te laten opmaken van de centrale verwarming of stookolietank bij de verkoop van een woning.

U moet wel voldoen aan de verplichtingen voor onderhoud en kwaliteit van verwarmingsinstallaties en stookolietanks en de laatste attesten en rapporten bij de verkoop kunnen voorleggen.


Bij de verkoop heb ik nooit attesten gekregen, enig wat ik gekregen heeft van de verkoper is na de verkoop bij sleuteloverhandigen een verbrandingsattest van 2015.

Ik heb deze situatie aan mijn notaris vermeld, maar blijkbaar is de notaris niet verplicht om deze attesten te vermelden in/controleren bij de akte.

Verder kan hij ook niks meer aan doen omdat de verkoop al gesloten zijn. Hij raad me aan om juridisch stap te nemen.

Dus vraag me af, als de verkoper geen geldig attest kunt voorleggen, is het een verborgen schade? Kan ik er vergoeding eisen?

Want de wet verplicht de eigenaar van de woning om de 2 jaar een onderhoud van de ketel uitvoeren.

Bedankt om mijn probleem te lezen.

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 19 jan 2024 08:21

Neen, volgens mij niet.

Om de twee jaar, slaat op de verplichting om een de verwarming op gas te laten onderhouden/nazien. Maar het is niet aan u om de verkoper te gaan sanctioneren als hij niet kan bewijzen dat het onderhoud gebeurde.

Anderzijds had u het volste recht om bij het bezichtigen van die woning, te informeren naar een bewijs. Hebt u dat niet gedaan, dan staat het m.i. zowat gelijk aan aanvaarden van die toestand.

Verder, u zal of kon ook wel gezien hebben hou oud die ketel was; die zou sowieso snel aan vervanging toe zijn, met als resultaat een beter EPC, meer comfort, een zachtere energierekening.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2024 09:30

Neen, dit is geen verborgen gebrek. U had bij de aankoop perfect kunnen vragen naar het meest recente onderhoudsattest van de ketel, en als de verkoper dit niet kon voorleggen wist je eigenlijk al genoeg. En dan nog, een ketel kan ook tweejaarlijks stipt onderhouden worden en veertien dagen later alsnog in panne vallen...

Reclame

CityBird
Berichten: 796

#4 , 19 jan 2024 10:15

Ik kocht vorige jaar in november mijn eerste appartement. Eergisteren kwam de techniker langs voor het onderhoud van de ketel. De resultaat was heel slecht, de techniker moet de ketel afkeuren en raad me aan om ketel zo snel mogelijk te vervangen. Anders is grote kans van gaslek gevaar.
Wees iig sceptisch. Ketels afkeuren is zowat de nationale hobby van de CV installateurs, gesteund door de strenge milieuwetgeving. Laat iig een 2e persoon langskomen voor een alternatieve opinie en dan best iemand uit de buurt.

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 19 jan 2024 12:52

Bedankt allemaal voor jullie informatie, ik had voorzichtig moet zijn voor het aankoop. Ga de raad van Citybird volgen en nog iemand laten komen voor het keuring.

Nog eens bedankt allemaal.

CityBird
Berichten: 796

#6 , 19 jan 2024 14:28

Het keuringsresultaat van de vorige keuring niet mededelen. Doe alsof deze niet eerder gekeurd werd.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 jan 2024 19:49

Bij de verkoop heb ik nooit attesten gekregen, enig wat ik gekregen heeft van de verkoper is na de verkoop bij sleuteloverhandigen een verbrandingsattest van 2015.
Er is dus geen verborgen gebrek
U kon klaar en duidelijk zien dat dit géén recent attest was ...

Terug naar “Kopen”