Verborgen gebrek

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek

#1 , 17 jan 2024 06:32

Op de dag dat de akte getekend werd bij de notaris, is de sleutel en meterstand in de gekochte woning gebeurd.
Ik ben dan naar boven gegaan en in de slaapkamer was er op 2 plaatsen vocht - behoorlijk veel.
Vorige eigenaars en immo claimen dat dit nog nooit gebeurd was. In de akte is het vochtprobleem opgenomen en de vorige eigenaars dienden dit aan te geven aan hun brandverzekering.
Bij navraag bij de buurman en door op het dak te kruipen, blijkt er daar al langer een vochtprobleem te zijn. De goten liggen horizontaal, dus water kan niet aflopen en er is een pvc-buis op de goot geplaatst om dit voorlopig zo op te lossen, waardoor alle water mijn kant uitloopt. Volgens de buurman hbbn beide partijen dit zo beslist om geen kosten te maken.
Vanaf buiten is deze constructie niet zichtbaar, enkel toegankelijk vanop het zolderraam op het plat dak te kruipen en om de hoek te zien.
De foto's zijn naar de dakwerker gestuurd maar hij moet nog ter plaatse kijken of er meer aan de hand is.
Is dit een verborgen gebrek?

Tweede vraag: de slaapkamer grenst aan die van de buurman. Hij vertelt dat in zijn slaapkamer het water binnenstroomt en volledig beschimmels is. Hij gebruikt deze kamer niet en zal dit zo verder laten.
Tussen de huizen is blijkbaar ook maar 1 enkele steen ( niet vermeld bij verkoop), kan ik hier iets tegen doen? Dan bedoel ik, kan ik iets doen als ik last begin te krijgen van zijn schimmel/waterprobleem.
Mondeling was hij wel bereid om de de helft van de gemeenschappelijke goot mee te betalen.

Persoonlijk denk ik dat het gefoefel met de gemeenschappelijke goot een verborgen gebrek is, maar wat is jullie visie?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2024 06:44

Dat er maar een enkele steen is tussen huizen, is al zeker geen verborgen gebrek. Een tijdelijke reparatie van een goot lijkt me ook niet onder “verstoppen” te vallen.

Wel is het gelukkig zo dat je het effectieve vochtprobleem gemerkt hebt voor de ondertekening van de akte, waardoor het inderdaad de vorige eigenaar is die dit moet aangeven aan zijn verzekering.

Die zou alle gevolgschade moeten dekken, maar niet de oorzaak van het probleem zelf.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2024 06:58

Alle goten zouden moeten vervangen worden, de gemeenschappelijke 'goot' is niet echt een goot, maar een zinklaag die tussen de 2 daken loopt - dus bij beide huizen moet de onderste laag pannen eraf etc.
Dakwerker schatte voorlopig rond de 250 euro per lopende meter.

Ik ging ervan uit de als je een huis koopt, je wel mag rekenen dat de goot niet plots stopt met werken de dag dat de akte getekend wordt

Reclame

Terug naar “Kopen”