Regularisatie chalet

Tom28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Regularisatie chalet

#1 , 13 jan 2024 16:45

Dag iedereen,

Ik sta op punt een bod te doen op een woning. Als omschrijving staat te lezen: "te renoveren woning/bouwgrond". De (vergunde) woning (bouwjaar tss 1919-1930) is vervallen en het is niet mogelijk om er in te wonen. Aan de woning werd een chalet gebouwd waarin het wel mogelijk is om in te wonen.. Probleem is dat deze chalet werd gebouwd zonder vergunning; wat dus een bouwovertreding betreft. De chalet is <40m².

Ik vernam deze info van het lokale bestuur, dienst stedenbouwkundige vergunningen.

Stappenplan die gemeente voorstelde naar mijn wensen (lees: effectief wonen in chalet):

1) kopen onder opschortende voorwaarde van de regularisatie chalet
2) regularisatieaanvraag woning met uitbreiding chalet
3) vergunning aanvragen tot slopen woning
4) uitbreiden door bv atelier naast chalet te bouwen

Ook stelden ze voor om bij de regularisatieaanvraag gedetailleerd opmetingen woning en chalet als bijlage toe te voegen

2 vragen;

vraag 1:

Is de verkoper verplicht om met deze opschortende voorwaarde rekening te houden bij deze verkoop, gezien het hier om een bouwovertreding gaat? Dit is van belang om te weten mochten er andere kandidaat kopers zijn die geen intentie hebben om in de chalet te wonen en zowel vergunde woning als chalet zouden willen slopen om er nieuwbouw op te plaatsen. Dit om te vermijden dat zij hier in het voordeel zouden zijn op vlak van tijd (regularisatie duurt +-
maanden)

vraag 2:

Na wat opzoekingswerk kom ik bij vergunningsaanvraag bij regularisatie gebouw. Hoe vergunningsaanvraag correct ingeven? Zou deze zelf willen indienen aangezien opp <40m² en ik daardoor niet verplicht ben beroep te doen op architect.

stap 1: via omgevingsloket nieuwe vergunningsaanvraag en nieuw project starten of via snelle invoer?
stap 2: ik ga uit van nieuw project starten -> doe ik een aanvraag of een melding van een omgevingsproject?
stap 3: ik ga uit van melding

Ik zou daarna project indienen, met situering project, adres,... + brief met situatiebeschrijving + technische tekening chalet + woning

Is dit de correcte manier om te handelen? Andere tips of suggesties?

Alvast héél erg bedankt!

Groeten van iemand die zich suf heeft gezocht maar niets concreets of eensluidend heeft gevonden :-)

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2024 16:52

Ik zie geen reden waarom de verkoper akkoord zou moeten gaan met een opschortende voorwaarde. Zoals gezegd: als iemand anders alles wil slopen heeft hij minder risico dan wanneer u uiteindelijk toch niet kan regulariseren.

Tom28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2024 18:43

Ik zie geen reden waarom de verkoper akkoord zou moeten gaan met een opschortende voorwaarde. Zoals gezegd: als iemand anders alles wil slopen heeft hij minder risico dan wanneer u uiteindelijk toch niet kan regulariseren.
Maar spreken we hier dan niet van een verborgen gebrek? De verkoper is zelf info gaan inwinnen bij dezelfde instanties dus weet dat de chalet niet vergund is. Toen ik hem er specifiek om vroeg, beweerde hij dat beide gebouwen vergund zijn, dus hij handelt ter kwader trouw, toch?

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... uis-wat-nu#

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2024 19:13

Nee, dit is geen verborgen gebrek.

U kon dit ook navragen bij dezelfde instanties.

Terug naar “Kopen”