verkoop woning + aankoop nieuwe woning

horo.rania@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkoop woning + aankoop nieuwe woning

#1 , 12 jan 2024 22:12

Dag iedereen,

Wij hebben afgelopen week ons huis verkocht (compromis wordt volgende week getekend). In eerste instantie zouden we opteren voor een aankoop- en verkoopbelofte, maar aangezien we al een huis op het oog hebben en graag een bod zouden willen uitbrengen gaan we misschien toch voor de normale wijze van 4 maanden gaan. De nieuwe woning waar we enorm geïnteresseerd in zijn hebben we al bezichtigd. Aangezien we momenteel de middelen niet hebben om een waarborg van 5% te betalen, is de verkoper akkoord met ons bod, zonder waarborg, maar wil hij wel binnen de 3 maanden de akte verlijden aangezien dit dan 25% minder risico is. Dit begrijpen wij uiteraard volledig.


Nu probeer ik een beetje een berekening te maken. Indien wij voor dat huis zouden willen gaan, dan zouden we de akte binnen de 3 maanden moeten verlijden. Opteren voor een pandwissel wordt in dat geval heel moeilijk aangezien onze huidige bank, het Vlaams Woningfonds, het dossier onmogelijk binnen de 3 maanden afkrijgt. De notaris gaf aan dat hun termijn, inclusief het sturen van een schatter etc., MINIMUM 4 maanden in beslag neemt.

Indien we onze hypotheek vervroegd zouden willen afbetalen en een nieuwe lening zouden willen aangaan bij bijvoorbeeld een Beobank, dan stuiten we volgens mij op het probleem dat we moeten wachten op het geld van ons verkocht huis, en de registratie- en notariskosten moeten neerleggen (bij pandwissel wordt dat verrekend). Zoals eerder aangehaald hebben we de middelen niet om die bedragen nu voor te leggen wegens renovaties etc. aan ons verkocht huis.

Mijn vraag is nu concreet: hoe krijgen we het voor elkaar om die kosten van de nieuwe lening te betalen met de opbrengsten van ons verkocht huis, maar ons toch aan de termijn te houden die de verkopers van het nieuw huis ons voorleggen? Hoe doen mensen dat uberhaüpt? Een nieuwe lening afsluiten nadat je je eerste huis verkoopt? Wacht de bank waarbij je de nieuwe lening afsluit tot het dossier verkoop eerste woning is afgerond, of hoe doen ze dat? Ik vermoed dat niet iedereen voor een pandwissel kiest.

Ik ben uiteraard nog in afwachting van professioneel advies, volgende week een afspraak met de notaris + bank maar had graag al jullie advies gehad...

Bedankt iedereen! :)

Reclame